• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402121511067
  • خبرنگار : 71244

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد

«پیش‌دبستانی» مسیر مغفول تحول بنیادین/تغییر دشوار «باورها و انگاره‌های نادرست»

«پیش‌دبستانی» مسیر مغفول تحول بنیادین/تغییر دشوار «باورها و انگاره‌های نادرست»

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن اشاره به اهمیت آموزش پیش از شروع دوره دبستان که توسط وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است گفت: برخی با برداشت‌های سوگیرانه و نه چندان عمیق، به نقد اظهارنظر وزیر پرداخته‌اند و نتیجه گرفته‌اند که دغدغه مطرح شده، غیرواقعی و غیرکارشناسی بوده است حال آنکه یکی از مهم‌ترین دشواری‌ها در مسیر ایجاد تحول بنیادین، تغییر «باورها و انگاره‌های نادرست» است.

به گزارش ایسنا، مجتبی همتی‌فر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در صفحه ویراستی خود نوشت: تربیت اوان کودکی، «اساس» دوره‌های بعدی است. فراگیر شدن «پیش‌دبستانی» باکیفیت می‌تواند به صورت زودبازده و مؤثر شاخص‌های اصلی آموزشی و پرورشی و عدالت را ارتقاء دهد که متأسفانه تاکنون غفلت شده است. ان‌شاءالله با باورمندی تصمیم‌گیران به این راهبرد مهم، «سرمایه‌گذاری» هم‌جانبه صورت بگیرد.

وی به طور ضمنی درباره برخی واکنش‌های منفی به بیانات وزیر آموزش و پرورش نکاتی را مطرح کرده و توضیحاتی ارائه کرد و نوشت: اخیراً وزیر آموزش و پرورش در مقایسه سرمایه‌گذاری بر دوره آغازین تربیت با دوره پایانی آموزش مدرسه‌ای، به درستی بر لزوم سرمایه‌گذاری کافی روی دوره آغازین تربیت تأکید کرده‌اند.

این نکته و راهبرد مهم در اسناد تحولی هم مورد تأکید قرار دارد و از جمله در سند تحول سال ۱۳۶۷ (طرح تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش ایران)، این دوره را با عنوان «اساس» هویت یافته و نام‌گذاری شده است. سند تحول بنیادین هم تأکید مشابهی دارد و در سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزشی (ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی) هم به این موضوع توجه شده است.

برخی با برداشت‌های سوگیرانه و نه چندان عمیق، به نقد اظهارنظر جناب وزیر پرداخته‌اند و با پررنگ کردن عارضه‌ها و برخی از چالش‌های مشهور و مزمن آموزش و پرورش - کمبود معلم، کمبود فضا، تراکم کلاسی مدارس دولتی و ...- نتیجه گرفته‌اند که دغدغه مطرح شده از سوی وزیر، غیرواقعی و غیرکارشناسی بوده است.

وی در ادامه آورده است: چنین نگاهی در اجرای سند تغییر بنیادی در دهه ۶۰ هم مطرح شد و متأسفانه به‌جای توجه راهبردی به دوره «اساس» و ایجاد زیرساز آموزشی و تربیتی به طور بنیادین، روی دوره متوسطه تمرکز ویژه‌ای شد و ایده‌های نسنجیده‌ی «ایجاد شاخه کار و دانش، نظام ترمی واحدی و ایجاد دوره پیش‌دانشگاهی» را به ظهور رساند و در عمل، آن سند مهم فراموش شد.

وی با درج نکته سوم هم آورده است: یکی از مهم‌ترین دشواری‌های در مسیر ایجاد تحول بنیادین، تغییر «باورها و انگاره‌های نادرست» برخی از مؤثرین و باسابقه‌هاست که ملاک اظهارنظر، توصیه و ... شخصی و سیستمی قرار می‌گیرد. کاش که فصل تحول و بهار طبیعت به بهار دل‌ها و ذهن‌ها بیانجامد و خشکی‌ها، کهنگی‌ها و ... نو شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha