عباس جانفدا در گفتوگو با ایسنا با اشاره به موضوع و محتوای نمایش موزیکال «دو چشم مینا» اظهار کرد: این نمایش برداشتی آزاد از داستان خسرو و شیرین نظامی گنجوی است که در سال گذشته داستان نمایش توسط منصور جهانبخش نوشته شده بود.
وی افزود: سعی کردیم در متن نمایش از آن ساختار کلاسیک داستان خسرو و شیرین فاصله بگیریم و تغییراتی در قطعه اصلی نمایش ایجاد کنیم و با تفاوتهایی نمایش را به روی صحنه ببریم. نمایش در بستری مشابه شرایط امروزی روایت میشود تا مخاطب بتواند ارتباط بهتری با نمایش برقرار کند.
این کارگردان نمایش در خصوص وجه مثبت نمایش «دو چشم مینا» بیان کرد: تمام بازیگران نمایش با شعر و آواز صحبت میکنند و دیالوگهای آنها به صورت شعر است که میتوان آن را مهمترین ویژگی این نمایش دانست که باعث تفاوت آن نسب به سایر نمایشهای روی صحنه شده است.
جذب تماشاچی بیشتر با تولید نمایشهای عامهپسند
جانفدا با بیان اینکه سعی کردیم تا با تولید نمایشهای عامهپسند مخاطبان بیشتری را جذب کنیم، گفت: تقریبا میتوان گفت که در سال ۱۳۹۳و ۹۴ تئاتر در سبد فرهنگی خانوارهای مشهد جایگاهی نداشت و خانوادههای مشهدی رغبتی برای حضور در سالن نمایش نشان نمیدادند که در آن برهه نمایش «علیمردانخان» را با هدف پرورش تماشاچی و مخاطب برای تئاتر مشهد به روی صحنه بردیم و توانست موفق ظاهر شود.
وی اضافه کرد: پس از نمایش علیمردانخان نمایش «حسن کچل» را تولید کردیم تا مخاطب با نمایشهایی جدی و عمیقتر بتواند ارتباط برقرار کند و نسبت به نمایش قبلی کاری خاص و عمیقتر بود، تصمیم داشتیم تا سومین نمایش عامهپسند دیگر را به نام «امیرارسلان نامدار» روی صحنه ببریم که بنا به دلایلی موفق به تولید آن نشدیم؛ پس از آن قرار شد تا به سمت متون کهن فارسی برویم که نظامی گنجوی جزو یکی از آنها بود.
کارگردان نمایش موزیکال «دو چشم مینا» در خصوص مدت آمادهسازی نمایش اظهار کرد: بیشتر از ۱۰ سال است که ایده اولیه این نمایش را در ذهن پرورش میدهیم، با توجه به موزیکال بودن نمایش قرار بود تا نمایش با گروهی باتجربه و کاملا حرفهای تولید شود که در پروسهای آموزشی با نسل دهه ۸۰ و ۹۰ قرار گرفتیم و در نهایت تصمیم گرفتیم تا با این نسل نمایش را به روی صحنه ببریم و به نظرم این پتانسیل را داشتند تا علیرغم سختی و سنگینی نمایش آن را انجام دهند.
وی با اشاره به علت انتخاب این نمایش برای اجرا بیان کرد: با احترام به تمام هنرمندان و دوستانم باید بگویم که در چند سال اخیر آثار تولید شده از لحاظ فنی و کیفی با افت قابل مشاهدهای مواجه هستند و برای گروه کاری من مهم بود تا نمایشی با کیفیت را روی صحنه ببریم.
توجه به فرهنگ و قصههای ایرانی وجه پررنگ نمایش موزیکال «دو چشم مینا» است
کارگردان نمایش موزیکال «دوچشم توجه به فرهنگ و قصههای ایرانی وجه پررنگ نمایش موزیکال «دو چشم مینا» استمینا» ادامه داد: از طرف دیگر در یکی ۲ سال اخیر محتوای نمایشهای روی صحنه با سلیقه ما یکسان نبود و تصمیم گرفتیم تا نمایشی را روی صحنه ببریم که کمی محتوای جدیتر و عمیقتری داشته باشد و در عین حال مخاطبین آن را دوست داشته باشند، همچنین وجه عامهپسند بودن را دارا باشد با زبانی قابل درک با مردم صحبت کند، قصههایی که تعریف میکنیم متناسب با فرهنگ ایرانی و خانوادگی ما باشد و در نهایت با در نظر گرفتن تمام این شرایط تنها چیزی که میتوانست هدف ما را تامین کند اجرای این نمایش بود.
جانفدا در خصوص اسم نمایش گفت: نمایش ابتدا به نام «بینا و هیوا» نامگذاری شده بود که در مسیر تمرین و اجرا و با اشاره به حادثهای که در طول نمایش وجود دارد که عنصر چشم و دیدن بسیار مهم میشود و جزو تاکیدات نمایش است، به همین علت تصمیم گرفتیم اسم نمایش را تغییر دهیم.
انتخاب گروه بازیگری یکی از ارکان اساسی نمایشهای موزیکال است
وی با اشاره به چالشهایی که برای تولید نمایشهای موزیکال وجود دارد، بیان کرد: بزرگترین چالش تولید نمایش موزیکال انتخاب تیم بازیگران نمایش است، بازیگرانی باید این نمایش را بازی کنند که ۳ ویژگی مهم داشته باشند؛ اول اینکه بدنهای آماده ای برای ایفای نقش داشته باشند وبتوانند حالات مختلف حسی را با زبان آواز نشان دهند.
کارگردان نمایش موزیکال «دو چشم مینا» ادامه داد: بازیگران در نمایشهای موزیکال باید از صدای خوبی برخوردار باشند و با موسیقی آشنا باشند و تسلط داشتن به تمام این سه مورد برای بازیگران نمایشهای موزیکال بسیار مهم است.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شد برای تولید نمایش دو چشم مینا به سراغ بازیگران نسل جوان دهه ۸۰ و۹۰ برویم آموزش بهتر آنها برای این نوع نمایشها است. چون هنوز شخصیت تئاتری آنها شکل نگرفته است و به راحتی میتوانند این نوع نمایشها را انجام دهند.
جانفدا اضافه کرد: چالشهایی در این مسیر برای آموزش بازیگران داشتیم، ابتدا مجبور شدیم مربی جهت اصلاح حرکات این بازیگران بگیریم و با توجه به نمایش که حرکات گروهی داشتیم طراح حرکات داشته باشیم تا بتوانیم نشانهها و مفاهیم نمایش را به درستی منتقل کنیم، علاوه بر آن مربی برای آموزش شیوه صحیح خواندن آواز و نفسگیری صحیح داشتهایم.
وی ادامه داد: فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز نمایشهای موزیکال یکی دیگر از چالشهای اجرای این نوع نمایشها است که بسیاری از این امکانات در مشهد در دسترس نیست. همینطور با در نظر گرفتن فضای فرهنگی مشهد اینکه مخاطبین چه بازخوردی خواهند داشت، بسیار مهم است.
کارگردان نمایش «دو چشم مینا» با بیان این مطلب که مخاطبان از نمایشهای موزیکال بیشتر استقبال میکنند، گفت: با توجه به تجربهای که در تولید نمایش موزیکال را دارم، دوچشم مینا متفاوت از نمایشهای دیگرم بوده و تمام نمایش کاملا به صورت آواز و شعر است. در طول نمایش موسیقی به عنوان عنصر و کاراکتر اصلی نمایش حضور دارد و مخاطبینی که علاقهمند به موسیقی هستند از این نوع نمایش بیشتر استقبال میکنند.
جانفدا عنوان کرد: قبل از سال ۱۳۹۳ نمایش موزیکالی در مشهد اجرا نشده بود و نمایشهایی که پیش از آن هم اجرا شده بود، میتوان گفت بیشتر آوازخوانی دست جمعی بودند و قبل از نمایش علیمردانخان نمایش موزیکالی به این صورت در مشهد نداشتیم که نمایش علیمردانخان توانست موج جدیدی را در تئاتر مشهد به وجود آورد که با قبل از آن قابل قیاس نیست و باعث جهش خیرهکنندهای در تئاتر مشهد شد.
مخاطبان به خوبی با نمایشهای موزیکال ارتباط برقرار میکنند
وی ادامه داد: نمایشهای موزیکال نه تنها در مشهد بلکه درسایر شهرها مورد استقبال مخاطبین هستند و تماشاچی به راحتی میتواند با نمایش موزیکال ارتباط برقرار کند.
نسل جوان با تجربهاندوزی میتواند در تئاتر موفق ظاهر شود
این کارگردان نمایش با اشاره به حضور نسل جوان در تئاتر مشهد گفت: اعضای گروه نمایش دوچشم مینا غالبا نسل دهه ۸۰ هستند و گروه بازیگران رده سنی ۱۳ تا ۲۱ساله را تشکیل میدهند، به نظرم اگر نسل جوان قدر خودشان را بدانند و همین مسیر را ادامه بدهند، آینده درخشانی در تئاتر مشهد خواهند داشت.
جانفدا بیان کرد: علاوه بر دوچشم مینا در ۲ نمایش قبلی «نیوکمپ» و «اهمیت ارنست بودن» از بازیگران نسل جوان استفاده کردم؛ نسل جوان نسلی خوش ذوق و خلاق ولی بدون تجربه است، اگر در مسیر تجربهاندوزی قدم بردارند و قدر خودشان را بدانند باید آینده تئاتر را به آنها تقدیم کنیم.
انتهای پیام
نظرات