بهرام نکاحی در نشست خبری و در رابطه با اقدامات استقبال از بهار اظهار کرد: در آستانه سیزدهمین سالروز بهرهبرداری قطار شهری مشهد هستیم و همانگونه که میدانید دوم اسفند ماه اولین فعالیت قطار شهری رسما آغاز شد و امروز مفتخر به داشتن گنجینه تجارب و ظرفیتها هستیم که در برخی حوزهها در کشور بیبدیل است.
وی افزود: ما به عنوان جانشینان مردم در حوزه بهرهبرداری، توقع داریم مجموعههای حاکمیتی و مدیریت شهری در تحقق مطالعات و دستیابی به افق طرح یعنی چهار خط مترو مشهد تسریع کنند و امیدواریم باقی مانده خطوط که در مرحله ساخت است، هرچه زودتر به پایان برسد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد بیان کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار نفر جابه جایی در خط یک صورت می گیرد اما متاسفانه کمبود ۶۰ دستگاه واگن در خط یک وجود دارد و خط ۲ به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل خط ۳ و ۴ باشیم.
نکاحی خاطرنشان کرد: در ایام سال جدید طرحهای عمومی در قالب استقبال از بهار انجام و ویژه برنامههایی در سطح شهرداری برگزار میشود. یکی از اقدامات در بخش بهرهبرداری قطار شهری توجه به جابهجایی مسافر است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه ایستگاهی توجه ویژهای به هویت شهری و معماری نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر در سطح جهان و کشور مترو امنترین مورد سفر برای استفادهکنندگان است و معمولا ساعت ۲۲ یکی از پر مسافرترین زمانها است که نشاندهنده امنیت بالای استفاده از مترو است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: برای استقبال از بهار امسال نیز در حوزه آذین بندی و اقدامات زیبایی فضای ایستگاهی برنامههایی پیشبینی شده و طرحی با همکاری حوزههای مختلف به صورت پایلوت اجرا خواهد شد که شامل طرح استقبال از مسافرین و مهمانان است همچنین در ایام منتهی به پایان سال تمام ظرفیتها بهکارگیری خواهد شد.
نکاحی در خصوص حوادث حریم قطار و افزایش امنیت گفت: متاسفانه در سکونتگاههای شهری متوجه ناهنجاریهای اجتماعی هستیم که برخی به سمت مترو هدایت میشود. در تمام دنیا به دلیل حجم حضور شهروندان در ایستگاههای مترو، ضریب اهمیت را باید از نگاه اجتماعی، امنیتی و ایمنی مورد بررسی قرار دهیم. در حوزه خدماتی دستور العملهایی وجود دارد که ایمنی همکاران و شهروندان تامینشود.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای ورود به قطار شهری عوامل مختلفی، کنترل و نظارت بر رفتار مراجعهکنندگان را برعهده دارند و لحظهای غفلت ممکن است منجر به حادثه شود. تلاش داریم حوادث به حداقل ممکن برسد و با دستگاههای مختلف ارتباط و آسیب شناسی کنیم و شاید نیاز است اصحاب رسانه کمک کنند. طرح مراقبت باید عمومی شود و در ۱۳ سال گذشته فقط یک مورد حادثه تجاوز به حریم ریلی داشتیم و تلاش داریم سطح ایمنی به حداکثر برسانیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در خصوص تامین لوازم یدک اظهار کرد: تا زمانی که قطار باشد و خدمت ادامه داشته باشد، تامین قطعه و تامین مالی چالش است چه بسا که بیشتر قطعات تولید خارجی است و محدودیتهای واردات و مالی ما را با چالش روبهرو میکند. خوشبختانه در مجموعه مدیریت شهری و قطار شهری تا امروز چالشی در حوزه تامین مالی و قطعات یدکی به صورت جدی وجود نداشته است.
نکاحی بیان کرد: همچنین اورهال جزو دستورالعملهایی است که بنا بر دوره زمانی استاندارد باید انجام شود و درحال حاضر خط دو به مرز اورهال نزدیک شده که در این زمینه جلساتی برگزار شده و در حال انعقاد تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت واگن سازی تهران هستیم.
وی افزود: هزینه تمام شده یکی از چالشهای همیشگی است و دو پارامتر تعداد مسافر و هزینه بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری در این زمینه تاثیرگذار است. براساس تورم حوزه حمل و نقل که از سوی بانک ملی اعلام شده، هزینه تمام شده امسال بیش از ۷۰۰۰ و برای سال آینده ۱۱ هزار تومان پیشبینی شده. یکی از چالشهای ما در افق پیش رو، هزینه تمام شده و تامین نیاز مالی است. همچنین در حوزه تامین قطعات و ساخت داخل اقدامات و تجارب خوبی وجود دارد که منتج به انعقاد تفاهمنامه و راهاندازی اولین مرکز نواوری حمل و نقل شده که در اردیبهشت ماه فاز یک آن به بهرهبرداری می رسد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در خصوص اقدامات شاخص سازمان خاطرنشان کرد: مسیر نابینایان و خدمات مسافربری با کیفیت از جمله موضوعاتی است که اجرای آن در مشهد متفاوت از دیگر شهرها است.
نکاحی در خصوص علت توقف در ایستگاهها تصریح کرد: برخی توقفها در ایستگاهها به معنای نقص فنی نیست و بیشتر معضل اجتماعی بوده و ممکن است درگیری بین دو شهروند باشد لذا یکی از بدیهیات حوزه قطار شهری است. همچنین گاها در طراحی ها نواقصی وجود دارد مثلا دلیل سرعت پایین در ایستگاه وکیلآباد، قوس هایی است که در مبدا و مقصد پیشبینی شده است که باید اصلاح شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، وی با اشاره به اینکه مترو امروز یک فرهنگ برای مردم ایجاد کرده و آن هم توجه به زمان و نظمپذیری است، اضافه کرد: برای سال آینده مطالعات حوزه معماری پیش بینی شده تا برای ۳۶ ایستگاه موجود باز طراحی داشته باشیم. درحال حاضر عمر ناوگان مترو ۳۰ است و ۱۷ سال عمر مفید در پیش رو است.
وی گفت: امسال در شب سال تحویل خدمات ۲۴ ساعته خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد عنوان کرد: نقص فنی در خط یک زیاد شده یکی از دلایل آن افزایش خدمات است در چند ماه گذشته تعداد قطار بیشتر و حداکثر ظرفیت را مورد استفاده قرار دادیم اما نقص عمدهای وجود ندارد که ایمنی سیر و سفر را تحت الشعاع قرار دهد زیرا قطعات ساخت داخل و خارج قبل از دریافت تایید کامل، روی سیستم نصب نمیشود.
نکاحی گفت: براساس مطالعات ۱۲۰ واگن برای خط یک پیش بینی شده بود که درحال حاضر ۶۰ واگن کمبود وجود دارد. و علیرغم اینکه تامین در حوزه شرکت ساخت است اما مدیران وقت شرکت بهره برداری با جلسات برگزار شده و معاونت حمل و نقل وقت طی نامه ای موضوع تامین ناوگان را به شرکت بهرهبرداری واگذار کرد و درحال حاضر ما به دنبال رفع کمبود هستیم. گزینش سازنده واگن در دو مرحله انجام میشود که درحال حاضر مرحله اول تمام شده و در حال ورود به فاز بعدی هستیم تا به قسمت مورد توافق برسیم و از ظرفیت داخلی استفاده شود، همچنین تامین مالی نیز از سوی مدیریت ارشد شهری تاکید شده و به محض اخذ قرارداد و پیش پرداخت، واگن ها طی ۱۸ ماه تحویل داده می شود.
انتهای پیام
نظرات