• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112416938
  • خبرنگار : 50253

رئیس انجمن موسیقی قوچان:

اجراهای صحنه‌ای موسیقی مقامی در قوچان به دلیل نامعلومی متوقف‌ شده است

اجراهای صحنه‌ای موسیقی مقامی در قوچان به دلیل نامعلومی متوقف‌ شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن موسیقی شهرستان قوچان گفت: از حدود یک سال قبل اجراهای صحنه‌ای موسیقی مقامی در قوچان متوقف ‌شده و دلیل آن نامشخص است.

رضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به دلیل متوقف شدن اجراهای صحنه‌ای در این شهرستان بیمه بسیاری از هنرمندان این حوزه هم قطع‌ شده است، افزود: جشنواره موسیقی مقامی تحت عنوان پیران چنگی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹ در قوچان برگزار و استقبال خوبی از آن شد اما در حال حاضر سال‌هاست که برگزاری این جشنواره متوقف‌ شده و مخالفت‌هایی برای آن وجود دارد.

 رئیس انجمن موسیقی شهرستان قوچان بابیان این جمله که قوچان در حوزه موسیقی محروم واقع‌ شده است، گفت: حضور مسئولین در مراسم موسیقی بسیار کمرنگ است و حتی تشویق هم نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از حدود یک سال قبل اجراهای صحنه‌ای موسیقی مقامی در قوچان متوقف ‌شده و دلیل آن نامشخص است، اضافه کرد: شاید اختلاف برخی مسئولین یکی از دلایل آن باشد اما ضربه را هنرمندان حوزه موسیقی می‌خورند و در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای ندارند.

 غلامی با انتقاد از شرایط پیش روی هنرمندان حوزه موسیقی شهرستان قوچان گفت: اغلب فعالان حوزه موسیقی بیمه هنرمندان هستند اما بنا بر اعلام صندوق حمایت از هنرمندان باید فعالیت هنری داشته باشند در غیر این صورت بیمه آن‌ها قطع می‌شود و از سوی دیگر امکان اجرای موسیقی در قوچان وجود ندارد.

وی گفت: وضعیت موجود موجب شده که بیمه بسیاری از هنرمندان قطع شود و برخی هم مجبورند برای جلوگیری از قطع بیمه برای اجرا به شهرهای همجوار بروند.

 رئیس انجمن موسیقی شهرستان قوچان اظهار کرد: در شهرهای اطراف اجرای موسیقی به ‌راحتی برگزار می‌شود ولی دلیل این محدودیت در قوچان مشخص نیست.

 وی با اشاره به سابقه برگزاری اجراهای هفتگی رایگان برای شهروندان قوچانی توسط هنرمندان موسیقی این شهرستان تصریح کرد: اجراهای موسیقی تحت عنوان شب‌های خنیاگران که بسیار مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار می‌گرفت لغو شد، اما به دنبال راه‌اندازی مجدد آن هستیم که محدودیت‌هایی وجود دارد، امیدواریم برطرف و نهایت همکاری از سوی مسئولین انجام شود.

 غلامی افزود: در راستای همدلی اهالی با موسیقی با یکدیگر توانستیم هفته‌ای یک ‌شب هنرمندان را در یک جمع خصوصی دورهم گرد آوریم و دورهمی اهالی موسیقی قوچان آغاز شد، در نخستین برنامه حدود ۸۰ نفر با ساز آمدند و اجرا کردند.

 وی بابیان اینکه در شهر قوچان دو آموزشگاه موسیقی دارای مجوز فعالیت دارد، گفت: این دو آموزشگاه به علاقه‌مندان موسیقی آموزش می‌دهند، تقریباً در شهر آموزش ساز برای خانواده جاافتاده و محوریت فقط دوتار نیست.

رئیس انجمن موسیقی شهرستان قوچان ضمن گلایه از اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان بیان کرد: عملکرد آموزش و پرورش به‌گونه‌ای است که نوجوانان و جوانان هیچ انگیزه‌ای برای عرضه هنر خود ندارند و کوچکترین فرصتی به دانش آموزان هنرمند داده نمی‌شود که حداقل بتوانند با حضور روی صحنه از ترس خود برای اجرا بکاهند.

سرپرست گروه موسیقی آساک با تأکید بر ظرفیت بسیار خوب شهرستان قوچان در حوزه موسیقی گفت: در گذشته چیزی به نام آموزش دوتار نبوده و این هنر سینه ‌به‌ سینه و نسل به نسل آموخته می‌شده اما از سال ۱۳۶۸ استاد محمد یگانه آموزش دوتار و گروه نوازی را در شمال خراسان پایه گذاری کرد و الآن همه ما مسیر ایشان را ادامه می‌دهیم.

 روایت‌های بخشی‌ها دیگر نیست

وی اظهار کرد: در جشنواره فجر سال ۶۸ اساتید بزرگ موسیقی تعجب کرده بودند که چگونه چند هنرمند بدون نت می‌توانند ساز بزنند و از آن زمان این پدیده حتی در موسیقی جنوب خراسان هم رایج شد و گروه نوازی باعث انگیزه برای جوانان شد تا به سمت دوتار بروند.

 رئیس انجمن موسیقی شهرستان قوچان در ادامه با توضیح ویژگی‌های بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان بیان کرد: هرچند بخشی باید ساز می‌ساخته، ساز می‌نواخته، شعر می‌سروده و هم آهنگ می‌ساخته اما متأسفانه به معنی واقعی روایت‌های بخشی‌ها که سینه ‌به ‌سینه به ما رسیده دیگر نیست.

 وی افزود: بخشی‌ها در گذشته ۴۸ ساعت می‌توانستند یک مجلس شادی را مدیریت کنند و داستان‌سرایی می‌کردند و جمع زیادی پای صحبت آن‌ها می‌نشستند ولی الآن شنونده بخشی دیگر نیست تا به داستان‌های قدیم علاقه نشان ‌دهند.

ساز قشمه به سمت نابودی می‌رود

غلامی گفت: متأسفانه ذائقه مردم تغییر کرده است، به ‌عنوان‌ مثال ساز قشمه در عروسی‌ها به سمت نابودی می‌رود و تنها یک گروه استاد علی‌آبادی در قوچان اجرا و حال و هوای قدیم را یادآوری می‌کند.

غلامی بابیان اینکه آموزش موسیقی مقامی نوعی از مبارزه با تهاجم فرهنگی است، گفت: شاید در هر منزلی یک دوتار وجود داشته باشد ولی اگر موسیقی و اجراهای گروهی کمرنگ شود این هنر از بین می‌رود و جوانان بازهم به سمت موسیقی‌های غربی و زیرزمینی کشیده می‌شوند.

 وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر از ساز دوتار استقبال خوبی شده است، عنوان کرد: جوانان علاقه‌مند قوچانی همه‌ساله در جشنواره‌های ملی همچون جشنواره جوان مقام می‌آورند اما مسئولین قدر این استعدادها را نمی‌دانند. این جوانان حتی ازنظر مالی هم چشم داشتی ندارند و با شنیدن حتی یک تبریک هم خستگی از تنشان خارج می‌شود.

 سرپرست گروه موسیقی آساک قوچان اظهار کرد: پیش از کرونا یک گروه ۱۳۰ نفره از نوازندگان دوتار دورهم جمع شدند و در یک زورخانه به تمرین گروهی می‌پرداختند، اما حتی یک نفر برای دیدن و خدا قوت نیامد، برخی فکر می‌کنند حمایت فقط مالی است اما حتی با فراهم کردن شرایط اجرا به‌ویژه برای جوانان هم نوعی حمایت است.

 غلامی با تأکید بر اینکه اجرای کنسرت در شهرستان علاوه بر افزایش شادی منجر به آورده برای اقتصاد شهرستان می‌شود، گفت: من به برخی مسئولین راهکار دادم اما علناً جواب منفی دادند.

 وی با انتقاد از نبود مکان مناسب برای برگزاری اجرای موسیقی در شهر قوچان بیان کرد: فرهنگسرایی که در میدان کشتی است اگر ساخت آن کامل می‌شد یکی از بهترین فرهنگسراها در منطقه خراسان بود.

وی گفت: سال ۱۳۹۸ قرار بود این فرهنگسرا آماده شود ولی الآن ۴ سال از موعد آن گذشته است و همچنان نیمه‌تمام مانده و همواره وعده‌هایی همچون واگذاری به بخش خصوصی برای تکمیل آن داده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha