• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402111713227
  • خبرنگار : 50256

تقاضای نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز برای تک نرخی شدن ارز

 تقاضای نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز برای تک نرخی شدن ارز

ایسنا/آذربایجان شرقی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به مشکلات ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان آذربایجان شرقی که موجب ایجاد تقاضای کاذب شده است، تاکید کرد: به عنوان فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی تقاضا داریم که ارز، تک نرخی شود.

مسعود بنابیان، سه‌شنبه، ۱۷ بهمن در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، اظهار کرد: سهم تولید ناخالص داخلی استان از کشور ۳.۵ درصد بوده در حالی که سهم تسهیلات استان از کشور ۲.۲ درصد است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این عدم تناسب، اجازه رشد واحدهای بخش خصوصی را نمی‌دهد. مخصوصا شرکت مس سونگون که کل مالیات آن باید به استان پرداخت شود و این پرداختی می‌تواند سهم بسزایی در درآمد استان داشته باشد.

وی ادامه داد: ارز کنونی نیمایی به خاطر ارزان بودن باعث تشکیل صف‌های طویل برای واردات واحدهای نیازمند به واردات می‌شود و صادرکنندگان نیز در پیمان سپاری ارزی به مشکل خورده‌اند.

بنابیان خطاب به وزیر امور اقتصادی گفت: خواهشمندیم که ارز، تک نرخی شود تا مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان حل شود زیرا اغلب این واحدها با بازار آزاد، مواد اولیه خود را تامین می‌کنند.

وی افزود: نرخ پایین ارز نیمایی موجب ایجاد تقاضای کاذب واردات شده و قدرت رقابت واحدهای داخلی با رقبای خارجی را می‌گیرد.

وی با اشاره به مشکلات پروسه واردات کالاها نیز گفت: طبق قانون، گمرک متولی واردات است ولی ۱۶ ارگان در این پروسه اعمال نظر می‌کنند که باعث طولانی شدن آن شده و خواب سرمایه، ایجاد ناهماهنگی و مشکل در مدیریت واحد پایانه‌ها و مرزها را به دنبال دارد.

نایب رئیس اول اتاق تبریز هم‌چنین به بحث محاسبه تورم به عنوان درآمد نیز اشاره کرد و افزود: باید یک تغییر ساختاری انجام شود و نرخ تورم از درآمد کم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha