• شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402111409871
  • خبرنگار : 50184

مسئول بسیج اساتید کرمانشاه:

مجلس قوی با شرکت آگاهانه مردم در انتخابات محقق می‌شود

مجلس قوی با شرکت آگاهانه مردم در انتخابات محقق می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مسئول بسیج اساتید کرمانشاه گفت: داشتن مجلس قوی با حضور آگاهانه و مسئولانه مردم در انتخابات محقق می شود.

دکتر نامدار یوسفوند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ویژه بودن جایگاه مجلس در نظام اسلامی و مردم سالاری دینی، اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی نقشی اساسی و محوری در امور کشور خصوصا در دو محور قانون گذاری و نظارت روی اجرای قانون دارد، بنابراین این قوه هم ریل گذاری می کند و هم برای خارج نشدن از مسیر ریل، مواظبت می کند.

وی افزود: از طرفی با روی کار آمدن هر دولت، وزرای کابینه آن که متولیان اجرایی در کشور هستند، توسط مجلس انتخاب می شوند که این نشان از اهمیت جایگاه این قوه است.

مسئول بسیج اساتید کرمانشاه با بیان اینکه نگاه امامین انقلاب به مجلس در نظام مردم سالاری دینی نقش و جایگاه این قوه را ممتاز کرده، تصریح کرد: ملت ما بیانات امام راحل مبنی بر اینکه "مجلس در راس همه امور قرار دارد" را در خاطر خود دارند.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاکید مقام معظم رهبری برای داشتن مجلسی قوی، گفت: داشتن مجلس قوی بنا به تاکید مقام معظم رهبری از اهداف بلندی است که با انتخاب آگاهانه و مسئولانه مردم در انتخابات محقق می شود. ایشان بر چهار خصوصیتِ مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی و امنیت انتخابات تاکید جدی دارند و جنبه معنابخش جمهوری اسلامی را وابسته به انتخابات مردم می دانند. 

یوسفوند یادآور شد: هر اندازه که ما بتوانیم نمایندگان قوی، خِبره و در عین حال درستکار و مسئول را انتخاب کنیم، یک مجلس قوی‌تر شکل خواهد گرفت و هر اندازه یک نماینده خوب با رای بالاتر انتخاب شود انگیزه و اعتماد به نفس او برای خدمت بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: نمایندگان از یک طرف وزرا یا مجموعه کادر اصلی دولت یعنی شاکله اجرایی کشور را انتخاب می کنند و از طرفی برنامه کاری آنها که اجرای قوانین است را برای آنها وضع می کنند و در ادامه این فرآیند به حسن اجرای قوانین توسط سیستم اجرایی نظارت می کنند، بنابراین در صورت تخطی از قوانین و یا کم کاری در اجرای قانون توسط هر عضو از سیستم اجرایی یا زیر مجموعه آن، نمایندگان حق تذکر، سوال و استیضاح از آن وزیر و آن مجموعه را دارند. بر اساس این روال قانونی هر چه مجلس سالم تر و قوی تر باشد و هر چه مردم در این عرصه در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشند، این فرآیند بهتر و شایسته تر عملی خواهد شد.

مسئول بسیج اساتید کرمانشاه در ادامه در خصوص انتخاب یک نماینده شایسته هم گفت: همانطور که از کلمه نماینده مشخص است، یک نماینده باید خواست و مطالبات مردم را نمایندگی کند، ضمن اینکه با ارتباط و شناختی که از حوزه انتخابی خود دارد می تواند مشکلات جامعه را بیشتر بشناسند و بشناساند و برای رفع آنها جدیت به خرج دهند.

وی تاکید کرد: باتوجه به اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی از ابعاد مختلف، باید آگاهی داشته باشیم که چه افرادی با چه ویژگی و خصوصیاتی لایق ورود به مجلس هستند و وظیفه ما این است که این ویژگی ها و توانایی ها را بشناسیم و بر اساس آنها افراد شایسته تری را انتخاب کنیم.

یوسفوند خاطرنشان کرد: کسانی که به عنوان نماینده انتخاب می شوند، باید بتوانند در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و.... ایفای نقش کنند و هر نماینده ای باید حداقل در یک تخصص متناظر با کمیسیون های تخصصی مجلس آگاه و صاحب نظر باشد که بتواند ‌نیاز تخصصی مجلس را مرتفع و آن کمیسیون خاص را فعال و در آن نقش آفرینی کند.

وی افزود:  از طرفی آگاهی از همه تخصص ها برای یک نماینده شاید ممکن نباشد، لذا یک نماینده شایسته باید این توان را داشته باشد که از شبکه های نخبگانی و دانشگاهی حوزه انتخابیه خود و حتی فراتر از آن بعنوان هیات اندیشه ورز( اتاق فکر) بهره ببرد و یا حداقل مشاورینی متخصص و خبره داشته باشد.

مسئول بسیج اساتید کرمانشاه در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص لزوم حضور نمایندگانی از تفکرات و جناح های سیاسی مختلف در مجلس هم عنوان کرد: معتقدم حضور سلیقه های مختلف که  خادم ملت و کشور هستند و اصل نظام و الزامات آن را قبول دارند و به منافع ملی و اعتلای آن می اندیشند، در مجلس خوب است. اما قبل از موضوع انتخاب سلیقه های مختلف، مسئله با اهمیت تر اصل انتخاب شایسته و شایسته سالاری است، براین اساس انتخاب فردی توانا، خادم، مقید به الزامات نماینده ای در تراز ملت بزرگ ایران اسلامی باید در اولویت مردم برای انتخابات پیش رو قرار گیرد.

وی در ادامه به دخالت برخی از نمایندگان در امور اجرایی کشور و عزل و نصب ها هم اشاره داشت و در این رابطه گفت:  یک نماینده وظایف خطیر قانونگذاری و نظارت بر مجموعه های اجرایی را بعهده دارد. این وظیفه اصلی نباید فدای موضوعات کوچک تر و کم اهمیت تر شود. دخالت در عزل و نصب ها به نوعی دخالت در سیستم اجرایی و غفلت از وظایف اصلی است. هرچند که یک نماینده می تواند ظرفیت های انسانی حوزه انتخابیه خود را شناسایی و آنها را معرفی نماید، اما استفاده ابزاری در قالب عزل و نصب می تواند سیستم اجرایی را با اختلال مواجه کند. سیستم اجرایی نیز باید در انتخاب مدیران شایسته دقت کافی را داشته باشد تا بهانه دخالت در عزل و  نصب ها نه فقط از طرف نمایندگان، بلکه از نواحی دیگر بر طرف شود.

یوسفوند در بخش پایانی این گفت و گو با تاکید براینکه شرکت در انتخابات در نظام مردم سالاری دینی علاوه بر اینکه حق مردم است، نوعی تکلیف دینی و ملی نیز محسوب می شود، عنوان کرد: از طرفی کشور ما و منافع و امنیت ملی آن برای همه مردم ایران مهم است‌. یکی از موارد و شاید یکی از مهمترین کارهایی که ما می توانیم در راستای منافع ملی و  ارتقای آن انجام دهیم، شرکت آگاهانه، مسئولانه و حداکثری در انتخابات است و هر چه این کار دقیق‌تر صورت گیرد، بیشتر به کشور خود خدمت کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha