به گزارش ایسنا، داریوش یاری گفت: «این پروژهای بود که از گذشته همراه من بود. متن فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و سریال تلویزیونی این اثر را نوشته بودم. فیلم داستانی آن را نیز دو سال گذشته بازنویسی کردم و پس از آن، گویی طرح، به جان و دلم نشست و به سرعت یک فیلمنامه بدون دیالوگ از آن نوشتم و بعد از تاییدیه نهایی و نوشتن دیالوگ نویسی با حسین مهکام، به طرح نهایی و تولید رسیدیم. این سبک موضوعات، کارگردان را درگیر پژوهش میکند و هر سویی از این نهضت او را مجذوب خود میکند. وقتی درگیر ابعاد مختلف آن میشود میبیند بخشی از این روایت مغفول بوده، سپس به کاراکتر و یک حادثه خاص میرسد و آنقدر غَلت میخورد تا به جایی میرسد که خودشان دست او را میگیرند و میگویند آرام باش و اینجا متمرکز شو. در این فیلم آن نقطه جایی بود که باید صدای این کاروان میشدیم که اگر صدای این کاروان شوید جای دروغ و حقیقت هیچ گاه عوض نمیشود.»
سابقه فعالیت و کار کردن یاری در موضوع مرتبط با کربلا صرفا مربوط به «شور عاشقی» نمیشود. داریوش یاری در مستند سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به تهیه کنندگی بهروز مفید و حضور شهاب حسینی به عنوان راوی به روایت متفاوتی از حرکت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به سوی کوفه و کربلا پرداخته بود. این مستند تأثیر قیام امام حسین (ع) را بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز نشان میدهد و گلچینی از تعزیه، نقالی، پویانمایی و چگونگی عزاداری در فرهنگهای مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی میکند.
«شور عاشقی» که از آثار دینی حاضر در ویترین جشنواره فجر محسوب میشود، محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید است و مهدی زمینپرداز، پیام احمدینیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک صفری در آن ایفای نقش کردهاند.
یاری فیلمسازی است که با نگاه خاص خود به اثر می پردازد و باید دید که نگاهی که به واقعه کربلا داشته است تا چه اندازه موفق بوده است.
داریوش یاری کارگردان سینما که در مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز از او تجلیل شد؛ سریال «در کنار پروانهها»، مستند سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، فیلم سینمایی «لیلاج»، «حرف مردم»، «حبیب»، «حس تماس»، «آیههای زمینی»، «مسافر باران» و «خانه ای روی تپه»، «پناه آخر» و... را در کارنامه کاری خود دارد.
انتهای پیام
نظرات