• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402110302095
  • خبرنگار : 71650

خزعلی: هدف سند ۲۰۳۰ گسست «خانواده» بود

خزعلی: هدف سند ۲۰۳۰ گسست «خانواده» بود

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با اشاره به دستور رهبری مبنی بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰، گفت: هدف اجرای سند ۲۰۳۰ در وهله اول گسست خانواده بود که مقام معظم رهبری مانع اجرای آن شدند.

به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در نخستین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها که با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهارکرد: هدف اجرای سند ۲۰۳۰ در وهله اول گسست خانواده بود از این رو جای تقدیر بی حد و حصر از رهبر انقلاب وجود دارد. همانطور که امام خمینی (ره) در برابر کاپیتولاسیون ایستادند و اجازه ندادند دیگران آقایی کنند، رهبری نیز محکم گفتند نیاز به اجرای سندهایی که از غرب دیکته می‌شود نداریم چراکه خودمان اسناد داریم‌.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه هجمه‌ها، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در فضای مجازی و بخش‌های خصوصی در راستای ترویج فرهنگی که در خود غرب به بن بست رسیده است، انجام می‌شود، توضیح داد: در مدارس غربی والدین پشت در مدارس، نسبت به شیوه آموزش و پرورش فرزندان و مطالبی که به خورد بچه‌ها داده می‌شود و ذهنیت آنها را دستخوش تغییر می‌کند، معترض هستند.

خزعلی افزود: قرار بود این فرهنگ در جامعه ما رسوخ پیدا کند. سند ۲۰۳۰ برای اجرا ابلاغ شد اما رهبری مانع اجرای آن شدند تا این تسلط فرهنگی از غرب به ایران سرازیر نشود.

وی با بیان اینکه مهم ترین مساله‌ای که دشمن به آن چشم طمع بسته، مسئله خانواده، ذکر خانواده‌های گوناگون، ترویج انواع مختلف خانواده، القا کردن تمرد به قشر نوجوان و نافرمانی اجتماعی، عدم همراهی با خانواده و روی آوردن به لذت زودگذر، ترک تحصیل، فروپاشی اجتماعی و نهایتا بی‌هویتی فردی و اجتماعی است گفت: از این رو نیاز داریم مهارت آموزی و یادگیری همزمان بین دانش آموزان و اولیاء مدرسه و اولیای دانش آموزان شکل گیرد. این همسویی منجر به وحدت نظر، تقویت ارزش‌ها در جامعه می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه در سند تحول بنیادین ارتقای جایگاه خانواده و نقش آن تصریح شده است، در خصوص اهمیت همکاری خانواده با مدرسه تصریح کرد: گاه نقش و همکاری خانواده با مدرسه در حیطه اقتصادی و مالی خلاصه می‌شود اما ما نیاز داریم در آموزش و پرورش و در شیوه تربیتی، سبک زندگی، تغدیه، ورزش و سلامت هماهنگی و همدلی بین مدرسه و خانواده ایجاد شود. این مسئله بر پیشرفت علمی و حیات معنوی فرزندان اثر گذار است و منجر به تقویت نگرشها و موفقیت‌های دانش آموزان می‌شود.

خزعلی بروز مشکلات رفتاری، تعارض و ناهماهنگی بین اولیاء و مربیان را از جمله مسائلی عنوان کرد که با آن مواجه‌ایم و خاطر نشان کرد: این امر موجب اختلال رفتاری در دانش آموزان می‌شود، از این رو شناخت انتظارات والدین از مدرسه و شناخت انتظارات مدرسه از والدین اولین گامی است که در تقسم وظایف باید انجام گیرد. باید بعد تاثیرگذاری و مشارکت والدین بیشتر شود و طوری نباشد که والدین فقط در بحث اقتصادی مشارکت داشته باشند بلکه والدین باید در مسایل تربیتی بیشتر شریک مدرسه باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود از دو اقدام معاونت امور زنان و خانواده مرتبط با تعلیم و تربیت دانش آموزان خبر داد و گفت: معاونت زنان دو مطلب در ارتباط با دانش آموزان و خانواده در حال انجام دارد؛ اول آنکه "زندگی و بالندگی" در پنج استان در حال اجرا است. طی این طرح برخی معلمان با همکاری استان قدس آموزش می‌بینند تا دوره‌ای را برای والدین برگزار کنند. امیدواریم سال آینده این امر به اکثریت استان ها سرایت کند. برنامه دیگر ما رویداد «خانواده و فرهنگ عامه» است. این رویداد در ۹ کارگروه در قالب نیازهای خانواده در حیطه‌های مختلف اعم از فرهنگ ناملموس، بازی ، مد و لباس، مهارت زندگی، تعلیم وتربیت، کارآفرینی، محیط زیست و تغدیه سالم برگزار می‌شود. می‌توانیم دانش آموزان را به عنوان همیار خانواده در این رویداد شریک کنیم تا احساس مسئولیت کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، معتقد است: حفظ خانواده از جهت کمی و کیفی، توجه به خانواده و پاسداری از آن از لوازم رسیدن به تمدن و ارتقاء و پیشرفت فرهنگی و علمی جامعه است. خانواده اولین و مهمترین واحد اجتماعی است که بسیاری از کارکردها از جمله جامعه پذیری، سلامت جسم و روان و اقناع عاطفی افراد را عهده دار است؛ از این رو هر گونه خللی در شکل و کیفیت و چگونگی برخورد با خانواده و جایگاه خانواده، تبعات جبران ناپذیری را برای خانواده به همراه دارد.

خزعلی توضیح داد: خانواده ایرانی برای مقام مادر شانیت والا قائل است و نگاه اسطوره‌ای به مادر وطن دارد. از این رو وطن را به نام "مام" خطاب می‌کند. وطن را با نام مادر خطاب می‌کند و اگر به جایگاه مادری در خانواده خدشه وارد شود به تبعات گسست از مام وطن، بی تفاوتی نسبت به او می‌انجامد. فرد اگر به مام خود بی توجه شود به مام وطن هم بی توجه می‌شود.

 وی تاکید کرد: با بیان اینکه نظام مطلوب آموزشی در ایران اسلامی این است که فرزندانی وفادار به پدر و مادر و وطن را تربیت کند اما نظام فرد گرا و منفعت طلب جایگاه خانواده و علاقمندی به تشکیل خانواده و بسیاری از ملاکها و میزان و ارزش‌های موجود در خانواده را به چالش می‌کشد. این پاشنه آشیلی است که دشمن آن را مورد هجمه قرار داده و می‌خواهد عکس آن را در جامعه رواج دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha