• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402110100032
  • خبرنگار : 71145

گزارش تکان‌دهنده از کشتار دانشگاهیان و طرح اشغالگران برای تخلیه غزه

گزارش تکان‌دهنده از کشتار دانشگاهیان و طرح اشغالگران برای تخلیه غزه

دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه گفت شهادت ۹۴ استاد دانشگاه فلسطینی، صدها معلم و هزاران دانشجو توسط ارتش اشغالگر در جریان جنگ غزه را مستند کرده است.

به گزارش ایسنا، دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه به حملاتی که دانشمندان خاصی را هدف قرار داده است، اشاره کرده است.

به گزارش الجزیره، دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد - توضیح داد که در طول بیش از ۱۰۰ روز جنگ، اشغالگران مستقیماً تمام دانشگاه‌ها را در نوار غزه نابود کردند.

این دیده بانی در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد - توضیح داد که ارتش اشغالگر «حمله‌های عمدی و مشخصی را علیه شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و فکری در نوار غزه انجام داد که ده‌ها نفر از آنها در حملات مستقیم بدون هشدار به خانه‌هایشان شهید شدند. آنها به همراه اعضای خانواده خود یا سایر خانواده‌هایی که گریخته یا آواره شده بودند، زیر آوار له شدند.

دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه اعلام کرد که فهرستی که ثبت کرده شامل ۱۷ نفر دارای مدرک استادی، ۵۹ نفر دارای مدرک دکترا و ۱۸ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد است و این لیست نهایی نیست، زیرا تخمین‌ها اشاره دارند که تعداد دیگری از دانشگاهیان هدف قرار گرفته‌اند.

این نهاد خاطرنشان کرد که دانشگاهیان هدف قرار گرفته در رشته‌های مختلف علمی تحصیل کرده‌اند و اکثر آنها «ارکان فعالیت آکادمیکی در دانشگاه‌های غزه» هستند.

گزارش تکان‌دهنده حقوقی از کشتار دانشگاهیان و طرح اشغالگران برای تخلیه غزه

دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه تأیید کرد که آنچه احتمال هدف قرار دادن عمدی اسرائیل - تمام جنبه‌های زندگی در نوار غزه - را افزایش می‌دهد، تخریب منظم و گسترده مراکز فرهنگی، از جمله آثار تاریخی است.

بر اساس بیانیه دیده بانی، در طول بیش از ۱۰۰ روز جنگ، اسرائیل مستقیماً تمام دانشگاه‌های این بخش تحت محاصره را در مراحل مختلف نابود کرد.

مرحله اول شامل عملیات بمبارانی است که ساختمان‌های دانشگاه‌های اسلامی و الازهر را هدف قرار داد و سپس موضوع به بقیه دانشگاه‌ها کشیده شد و منجر به منفجر شدن برخی و انهدام کامل آنها گردید. مانند دانشگاه الاسراء در جنوب غزه که رسانه‌های اسرائیلی چهارشنبه گذشته صحنه‌هایی از انفجار آن‌ها را منتشر کردند که ۷۰ روز پس از حمله تبدیل به پادگان و بازداشتگاه موقت شد.

به گفته این دیده بان حقوق بشر، برآوردهای اولیه همچنین حاکی از آن است که صدها دانشجو در نتیجه حملات مداوم اشغالگران به شهادت رسیده‌اند.

این نهاد خاطرنشان کرد: تخریب دانشگاه‌ها و کشتار دانشگاهیان و دانشجویان، از سرگیری فعالیت دانشگاهی و آکادمیک را پس از پایان جنگ دشوارتر می‌کند، زیرا ممکن است سال‌ها طول بکشد تا دانشگاه‌ها بتوانند در یک محیط کاملاً ویران به تحصیل ادامه دهند.

بر اساس آنچه دیده بان حقوق بشر از وزارت آموزش و پرورش فلسطین گزارش داد ۴۳۲۷ دانش آموز شهید و ۷۸۱۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند، ۲۳۱ معلم و مدیر شهید و ۷۵۶ نفر دیگر هم جزو مجروحان هستند.

این دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که تخریب گسترده اموال فرهنگی و تاریخی توسط اشغالگران از جمله دانشگاه‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و بایگانی‌ها در چارچوب سیاست‌های عمومی برای تبدیل نوار غزه به مکانی غیرقابل سکونت و در نتیجه ایجاد محیطی با حداقل نیازهای زندگی و خدمات انجام می‌شود که ممکن است در نهایت ساکنان آن را مجبور به کوچ کند.

در بیانیه دیده بان اروپا مدیترانه آمده است که این حملات در چارچوب «جنایت نسل کشی اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه است که از طریق آن قصد دارد فلسطینیان را از نظر جسمی و روحی نابود کند».

دیده‌ بان حقوق بشر اروپا مدیترانه قصد اشغالگران برای آوارگی اجباری خانواده‌های فلسطینی را فاش کرد که آنها را مجبور می‌کند که همزمان با تشدید سیاست قحطی خود و جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه با زور اسلحه از خانه‌ها و پناهگاه‌های خود در شهر غزه نقل مکان کنند.

این سازمان نظارتی در زمینه حقوق بشر در بیانیه‌ای فاش کرد که اسرائیل اخیراً وارد مرحله تخلیه شهر غزه از ساکنان آن به زور اسلحه شده است. این سازمان اشاره کرد رفتار اسرائیل در راستای تشدید تنش جرم کوچ اجباری قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، چهارشنبه و پنجشنبه گذشته، ارتش اشغالگر خانواده‌های متشکل از ده‌ها نفر را که اکثریت آنها زن و کودک بودند، پس از هجوم به منازل و مراکز پناهگاهی که در آن زندگی می‌کنند مجبور به کوچ و آواره شدن کرد.

بر اساس گزارش دیده بان مذکور، عملیات اخیر آوارگی اجباری در محله‌های تل الهوا و شیخ عجلین و منطقه میدان انصار در جنوب غربی شهر غزه متمرکز بود، به طوریکه نیروهای اشغالگر خانواده‌های باقی مانده در آن مناطق را مجبور کردند از آنجا بروند.

گزارش تکان‌دهنده حقوقی از کشتار دانشگاهیان و طرح اشغالگران برای تخلیه غزه

در همین راستا، این دیده بان تاکید کرد که نیروهای اشغالگر در حال تشدید سیاست قحطی و ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان مناطق شهر غزه و شمال نوار غزه هستند و از آن به عنوان سلاحی برای دستیابی به آوارگی اجباری استفاده می‌کنند و غیرنظامیان را مجبور می‌کنند برای اجتناب از مرگ بر اثر بمباران و گرسنگی کوچ کنند.

این نهاد خاطرنشان کرد: آمارهای اولیه حاکی از آن است که حدود یک میلیون و ۹۵۵ هزار فلسطینی از خانه‌های خود در نوار غزه آواره شده‌اند که بسیاری از آنها چندین بار آواره شده‌اند، زیرا خانواده‌ها بارها و بارها بدون یافتن سرپناه امن مجبور به مهاجرت شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه همچنین خاطرنشان کرد که اسرائیل بر انتقال اجباری غیرنظامیان در نوار غزه اصرار دارد و خطرناک‌تر این است که به خود اجازه می‌دهد تا افرادی را که از دستور تخلیه سرباز می‌زنند به عنوان «تروریست» قلمداد کرده و از طریق بمباران بی‌رویه منازل و یورش‌های میدانی هدف قرار دهد تا آنها را وادار کند کوچ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha