به گزارش ایسنا، هژیر مهرافروز که پیشتر در تاریخ ۲۹ آبان ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته بود، شامگاه گذشته نیز تمدید کنسرت خود را به همراه «تنبورنوازان نسل خلیل» روی صحنه برد.
در ابتدای این کنسرت، قطعه «دل قویدار» اجرا شد که در انتهای این قطعه نیز همراهی نوازنده دف با دیگر اعضای ارکستر لحظات دلنشینی را به ثبت رساند.
پس از اجرای قطعه نخست، هژیر مهرافروز لحظاتی به گپ و گفت با مخاطبانش پرداخت و ضمن قرائت چند بیت شعر، به حاضران خوش آمد گفت و بلافاصله قطعه دوم که دونوازی تنبور و دف بود، اجرا شد.
قطعه بعدی، قطعه «یار مرا غار مرا» بود که با همراهی تمامی اعضای گروه اجرا شد. پس از اجرای این قطعه، مهرافروز گفت: «ماه جاری برای من بسیار عجیب بود به دلیل اینکه پدرم حدود ۲۰ روز پیش عمل جراحی قلب باز انجام دادند و به همین دلیل تمرینات ما مقداری فشرده شد. همچنین شب گذشته نیز مادر دو نفر از حامیان اصلی گروه ما یعنی ارغوان و امیرمحمد عباسی عمل جراحی قلب باز انجام دادند. امیدوارم که مادر این دو عزیز نیز هرچه زودتر بهبود پیدا کنند و مجدداً در کنسرتهای ما حضور داشته باشند.»
پس از این سخنان، قطعه «شراب ارغوانی» اجرا شد و بعد از آن نوبت اجرای یک قطعه بیکلام بود و هژیر مهرافروز برای دقایقی به تکنوازی پرداخت و سپس اعضای گروه نیز وی را در اجرای این قطعه همراهی کردند.
قطعه بعدی، تصنیف «نسل خلیل» بود و پس از آن، تکنوازی نوازنده ساز طبلا اجرا شد که به شدت مورد تشویق حاضران قرار گرفت و شور و هیجان خاصی در سالن حاکم شد.
در ادامه، هژیر مهرافروز یک غافلگیری برای مخاطبانش داشت و این خواننده، از قطعه «تو مرو» در این کنسرت رونمایی و برای نخستین بار این اثر را اجرا کرد.
دو تصنیف «تو دیدی هیچ نقشی را که از نقاش بگریزد» و «شمس من و خدای من» از دیگر قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شد.
در ادامه اجرای شب گذشته ، نوازنده ساز عود به تکنوازی پرداخت که مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت.
پس از تکنوازی عود، قطعه «جانِ جان» اجرا شد و پس از آن، نوبت به تکنوازی دف رسید و پس از اجرای این تکنوازی، تصنیف «بروید ای حریفان» به عنوان قطعه پایانی اجرا شد.
شهریار نظری (دف)، هیرمان یساولی (عود) و عبدالقدیر ثاقب (طبلا) به همراه گروه تنبورنوازان نسل خلیل اعضای ارکستر را تشکیل دادند.
هژیر مهرافروز در حاشیه این اجرا در گفتوگو با ایسنا درباره سبک و سیاق موسیقی خود توضیح داد: فرمی که اخیرا در موسیقی شخصیام به آن پرداختهام، در راستای همان موسیقی آیینی و مقامی است و در عین حال به ساز تنبور که خود یک ساز مقامی و باستانی است، نگاهی مجلسی با پیشزمینه موسیقی مقامی داشتهام. در این سالها سبکهای مختلفی را مثل موسیقی ترکیبی، تلفیقی و... تجربه کردهام و کنسرتهای زیادی هم برگزار کردیم اما از سال ۹۶ بود که ساز تنبور در فرم موسیقی ما نشست و تبدیل به بخش جدا ناپذیری از کارم شد؛ حالا مدتی است که بر تنبورنوازی تمرکز دارم و اجرایی هم که امشب پشت سر گذاشتیم به این موضوع نگاه ویژهای داشت.
او درباره تجربههای متفاوتی که طی این سالها در عرصه موسیقی داشته است، گفت: اشتیاق زیادی که به هنر موسیقی داشتم، باعث شد در پی تجربههای گوناگونی باشم و در هر زمینهای اطلاعاتی کسب کنم. درست است که در عرصههای مختلفی تجربهآزمایی کردم اما تمرکزم بر موسیقی تنبور را یکجور وظیفه و ادای دین میدانم. من از کودکی به واسطه خانوادهای که داشتم با این ساز آشنا بودم و به نوعی با آن زندگی کردم و احساس میکنم الان زمان درستی است تا تجربه سالیانم را به اجرا در بیاورم.
این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون موسیقیاش را در کمال میبیند یا نه؟ پاسخ داد: نمیتوانم بگویم، هماکنون موسیقیام به کمال رسیده است. ما در هر لحظه در حال نو شدن و کسب لحظههای جدید هستیم. فکر میکنم در حال حاضر در حال عبور کردنم و به مقصد چندان فکر نمیکنم. من در این سالها در موسیقی ترکیبی و تلفیقی تجربههایی کردم که خیلی هم از آن خوشنودم.
مهرافروز درباره رپرتوار این کنسرت که برای مخاطبانش آماده کرده بود نیز توضیح داد: سعی میکنم برای هر رپرتواری که برای کنسرتهایم تعریف میکنم، یک غافلگیری هم برای مخاطبانم داشته باشم. برای همین در این اجرا قطعه «تو مرو» را به عنوان یک قطعه جدید برای مردم اجرا و رونمایی کردیم. این قطعه در فرم موسیقی تنبور و بر روی شعری از مولانا ساخته شده است.
او همچنین درباره انتشار آثار جدیدش نیز گفت: تمایل چندانی به انتشار آلبوم ندارم و تمرکز شخصیام بیشتر بر روی انتشار تکآهنگ است؛ زیرا که حال و هوای هر قطعهای متفاوت است و جمع کردن آلبوم تا حدی دست و پایم را میبندد.
انتهای پیام
نظرات