• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402102719681
  • خبرنگار : 50189

دانشیار علوم سیاسی مسائل ایران:

حفظ تمامیت ارضی در گرو قدرت نظامی و بازدارندگی است

حفظ تمامیت ارضی در گرو قدرت نظامی و بازدارندگی است
عکس تزئینی است

ایسنا/کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک؛ محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر؛ به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آن‌ها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم کرد همچنین موشک باران و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق از دیگر اقدامات رزمندگان ما بود. حال نگاهی به تحلیل ایسنا از این واقعه بیندازید.

دکتر حسین معین آبادی در گفت و گو با ایسنا درباره حمله سپاه به مقر تروریست‌ها بیان کرد: در طول تاریخ پر فراز و نشیب ایران، قدرت نظامی یک بحث بسیار جدی بوده است.

وی توان بازدارندگی و نظامی ایران را یکی از مولفه های مهم در حفظ کشور در طول تاریخ دانست و بیان کرد: زمانی که در زمینه نظامی ضعیف بوده ایم، تجاوزها به کشور باعث از دست دادن بخشی از سرزمینمان شده است حتی در دوره صفویه، عثمانی تبریز را از ایران گرفت یا در دوره قاجارها بیش از ۶۵۰ هزار کیلومتر از کشور را از دست دادیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در حال حاضر توان بازدارندگی و قدرت نامتقارن از عوامل عمده ای است که مباحث مرتبط با حفظ تمامیت ارضی، حفظ نظام و کشور به همراه داشته است.

وی با یادآوری دوران ریاست جمهوری بوش پسر و نگاهی که به عراق، افغانستان و سوریه داشتند، اظهار کرد: در آن زمان ایران را محور شرارت نامیدند و شاهد یورش آمریکا به افغانستان و عراق بودیم اما اتفاقی در ایران نیفتاد و این ناشی از قدرت نظامی و بازدارندگی ما به صورت نامتقارن بود.

استاد بخش سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: واقعیت این است که با یک ابرقدرت به صورت متقارن و به صورت روبرو نمی توانیم بجنگیم اما قدرت بازدارندگی (در جنگ های چیریکی، نامنظم) و توان ضربه زدن ما خوب است.

وی ادامه داد: آمریکا از نظر تکنولوژیکی از ما بسیار پیشرفته تر است و دشمنانی که در منطقه داشته و داریم بی شک قدرتمند هستند لذا باید ایران به قدرت نظامی خود توجه بیشتری داشته باشد.

دانشیار علوم سیاسی مسائل ایران بیان کرد: تجربه تاریخی کشور این را اثبات می کند که واقع گرایی سیاسی و رئالیسم سیاسی مبتنی بر قدرت نظامی است. هرچند که مذاکره کارها را پیش می برد اما حتما قدرت نظامی برای افزایش چانه زنی دیپلماسی ضرورت دارد.
 

حفظ تمامیت ارضی در گرو قدرت نظامی و بازدارندگی است

وی تاکید کرد: شاهدیم که کشورهای قدرتمند به علت قدرت نظامی فوق‌العاده نیاز زیادی به دیپلماسی ندارند و کشورهای متوسط و ضعیف و مخصوصاً کشورهای بسیار ضعیف چون قدرت نظامی ندارند بنابراین به دیپلماسی قوی نیاز دارند و باید مهارت های دیپلماتیک خود را بالا ببرند.

معین آبادی بیان کرد: ایران برای حفظ تمامیت ارضی خود باید قدرت نظامی و بازدارندگی قابل توجهی داشته باشد اما باید به کارکردهای نظام سیاسی (رفاه، آسایش، اشتغال) هم توجه کند و بدانید اگر کشوری فقط به قدرت نظامی توجه کند و جامعه اش فقیر و تولید ثروت نکند؛ مطمئناً طی دو دهه آن نظام سیاسی فروخواهد ریخت زیرا پولی تولید نمی کند تا صرف قدرتمندی نظامی خود کند.

وی اظهار کرد: بارها شاهد آسیب دیدن نیروهایمان توسط پژاک در کردستان یا رژیم صهیونیستی بوده‌ایم که پایگاه های ایران یا پایگاه های متعلق به نیروهای نزدیک به ایران را در سوریه را مورد حمله قرار داده‌اند و آنها معتقد بودند که ایران صبر استراتژیک می کند و این در حالی است که اگر دشمن متوجه شود توان بازدارندگی و توان ضربه دوم را ندارید می تواند منجر به حوادث بدتری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: این نوع اقدامات (منظور اقدام اخیر سپاه) می تواند نشان دهنده این باشد که امکان ضربه مجدد برای ما وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که از منظر نظامی، این حرکت نشان دهنده ایران مقتدر است، اظهار کرد: ما نیازمند مولفه های دیگری همچون دیپلماسی فعال هستیم و قدرت نظامی باید در اختیار دیپلماسی و رهبری باشد همچنین ایران مقتدر نیازمند اقتصاد، تعامل با نظام بین الملل و مباحثی که ویترین کشور زیبا باشد، است و فقط با یک‌جانبه‌گری بر روی نظامی گری موافق نیستم و باید به سایر مولفه های دیگر هم توجه کنیم.

معین آبادی بیان کرد: باید با دیپلماسی فعال در خاورمیانه بتوانیم از منافع ملی کشور و مردم مظلوم (فلسطین و تشکیل دولت فلسطین) حمایت کنیم و اهداف سیاست خارجی خود را پیش ببریم.

استاد بخش سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: سخیف ترین و بی ارزش ترین کارها این است که زورت به دستگاه امنیتی و نظامی نرسد و مردم را بکشید و این اقدام در سراسر دنیا محکوم است و کشتن کودکان دستاورد نیست و نشان ‌دهنده زبونی تروریست هاست اما آنها یک هدف داشتند و آن اینکه ما با دو بمب همه تلاش‌های چند ماهه شما برای برگزاری سالگرد حاج قاسم سلیمانی را از بین بردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha