به گزارش ایسنا، حمید نجاری اصل در نشست خبری حاشیه بازدید خبرنگاران از شبکه جمعآوری آبهای سطحی تهران گفت: این شرکت در سال ۱۳۷۳ با هدف جمع آوری آبهای سطحی شهر تهران و افزایش تابآوری در این شهر تأسیس شد و دستگاه تی بی ام برای حفاری این شبکه تهیه شد. در حقیقت سازمان مشاور زیر مجموعه معاونت فنی مهندسی شهرداری تهران طرحهای لازم برای بحث اصلی یعنی احداث شبکه جمعآوری آبهای سطحی را تهیه میکند و این طرحها سند راه ایجاد این شبکه است.
وی ادامه داد: در حقیقت تهران در چهار حوزه تقسیم بندی میشود. رودخانه کن به سمت چیتگر حوزه غربی محسوب میشود و در حال حاضر نیز در کل شهر تهران ۲۱۱ پروژه تعریف شده که بر اساس قدرت تخریب سیل احتمالی تهران، این پروژهها برای اجرا اولویت بندی شده است.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران گفت: تا به امروز ۵۵۰ کیلومتر کانال جمعآوری آبهای سطحی ایجاد کردیم و برای تکمیل این شبکه به احداث ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیازداریم تا در نهایت ۷۰۰ کیلومتر شبکه جمعآوری آبهای سطحی تکمیل شود. برای تکمیل ۱۵۰ کیلومتر باقیمانده نیز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
نجاری اصل با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی جمعآوری آبهای سطحی اضافه میشود، افزود: در هر سال علاوه بر ۱۰ کیلومتر شبکه اصلی یک کیلومتر احیای رودخانهها بر اساس برنامه چهار ساله شهر تهران انجام میشود. در شهرها رودخانهها از حریم به داخل مدیریتش با شهرداری است. بر همین اساس دو کیلومتر و ۳۰۰ متر از رودخانه کن به همراه احداث شیب شکنها باید انجام شود که این موضوع در حال پیگیری است. این پروژهها در حوزه رودخانه شرکت خاکریز آب شهرداری تهران است. در غرب تهران نیز بیش از ۱۰۰ کیلومتر احداث شبکه جمعآوری آبهای سطحی در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: بی تردید میزان پیشرفت پروژهها وابسته به اعتباری است که به شرکت داده میشود. برنامه ما برای تکمیل شبکه جمعآوری آبهای سطحی تهران ۱۰ ساله است؛ اما با توجه به رویکرد مدیریت شهری تهران میتواند این زمان کاهش پیدا کند. در حال حاضر از سال قبل تا کنون بر اساس برنامه چهار ساله احداث ۱۰ کیلومتر انجام شده و با احداث دو کیلومتر دیگر برنامه برای سال گذشته و امسال به صورت کامل محقق میشود.
وی ادامه داد: برنامهای که در تهران داریم بازگشت سیلاب با دوره ۵۰ ساله است که با تکمیل این شبکه میتوانیم بگوییم در تهران در این حوزه به آرامش رسیدهایم؛ اما اگر سیلی که تا به حال بی سابقه بوده است روی دهد ممکن است ما را دچار مشکل کند.
به گزارش ایسنا، در جریان بازدید خبرنگاران از شبکه جمع آوری آبهای سطحی شهر تهران علیرضا روشنی، مدیر پروژه مهندسی مشاور سازیان درباره پروژه ایمنسازی و ساماندهی رودخانه فرحزاد حدفاصل پل مرزداران تا سیل برگردان غرب گفت: این پروژه در محدوده رودخانه فرحزاد پایین بلوار مرزداران واقع شده است که انتهای تابستان به صورت جدی وارد فاز عملیاتی شد.
وی ادامه داد: تا امروز حدود ۱۷ درصد پیشرفت عملیاتی داشته و پیش بینی میکنیم تابستان سال آینده به بهره برداری برسد.
روشنی بیان کرد: در نظر داریم با همت مجموعه و هماهنگی با معارضین تاسیساتی (که حل شده) و معارضین فضای سبز (که در حال پیگیری است و تا پایان سال حل میشود) بخش غربی را آغاز کنیم. ضلع شرقی تا پایان سال به اتمام می رسد و حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر پروژه مهندسی مشاور سازیان با تأکید بر اینکه بخش اصلی شهر تهران در کنار رودخانه واقع شده و ساماندهی برای ایمن سازی شهر در جهت محافظت از سیلاب از وظایف ماست، اظهار کرد: هدف ما تعریف کانال از ۵ متر به ۸ متر است تا در زمان سیلاب مشکلی برای شهر ایجاد نکند. همچنین کل مسیر این کانال رو باز است. قابل ذکر است بازچرخانی پروژه در جاهایی امکان دارد که به املاک آسیب نرساند، اما در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد مانند پروژه سرخه حصار انجام گرفته است.
شاهین الهیاری، مدیر پروژه مستهلک کننده کن نیز در جریان بازدید خبرنگاران از اقدامات عمرانی حاشیه رودخانه کن با هدف ایمن سازی گفت: این پروژه با توجه به سیلی که سال ۹۲ آمد و موجب تخریب پل فتح شد و به منظور تثبیت کف رودخانه کن طراحی شد.
وی ادامه داد: پروژه عمرانی این محدوده نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در یک سال اخیر داشته و حداکثر تا یک ماه آینده تمام خواهد شد.
الهیاری با اشاره به جزییات پروژه گفت: این پروژه برای حفظ سازههای بالادست و پایین دست به خصوص راه آهن تهران-تبریز و پل فتح تعریف شده است.
مدیر این پروژه شرکت خاکریز آب اظهار کرد: این عملیات در جهت تثبیت و عدم افزایش حریم رودخانه کن انجام گرفته است. در حال حاضر فقط تکمیل دیواره ضلع شرقی پروژه و دیواره جداکننده خاکی باقی مانده است.
علیرضا اسکندری، مدیر پروژه جمع آوری آبهای سطحی بزرگراه فتح نیز در جریان بازدید خبرنگاران از این پروژه گفت: سال ۹۷ پروژه آغاز شده و تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ به طوری که تنها ۳۷ متر آن باقی مانده است.
وی با بیان اینکه برای ساخت این مسیر دو قرارداد بسته شده است، گفت: قرارداد اول برای ۴۴۸۴ متر از پروژه بود و هزینه آن ۷۷ میلیارد تومان به قیمت روز (سال ۹۵) برآورد شد. قرارداد دوم مربوط به ۷۰۰ متر جدید بود و ۹۰ میلیارد تومان هزینه آن شده است.
اسکندری با بیان اینکه قطر «تیبیام» حفاری این مسیر ۳ متر و ۷۰ است، خاطرنشان کرد: هدف از انجام پروژه هدایت آبهای سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ و جلوگیری از مخاطرات سیلابهاست. با این اقدام دبی عبور آب آن ۴۰ متر مکعب بر ثانیه میشود.
مدیر پروژه جمع آوری آبهای سطحی بزرگراه فتح تأکید کرد: کار در حقیقت تمام است؛ اما قرار است ۱۱۰۰ متر دیگر حفاری را ادامه بدهیم. حوضچه جمع آوری سیلاب ظرفیت ۳۷ هزار متر مکعب آب را دارد و با این پروژه آب به واسطه ۳ کیلومتر تونل به رودخانه کرج ریخته میشود.
انتهای پیام
نظرات