به گزارش ایسنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، در این نشست، محمد خراسانیزاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی عنوان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه هنرهای تجسمی باید به آن توجه شود، مسئله عملکرد تشکلهای خصوصی عرصه هنرهای تجسمی است که توانستهاند در بازهای نسبتا کوتاه بهواسطه تربیت هنرمندانی شایسته به اعتلای هنر ایرانی اسلامی کمک کنند. برای مثال، میتوان به کانون هنر شیعی اشاره کرد که هنرمندان بسیار حرفهای از طریق این کانون تربیت شدهاند. همچنین باید از حضور مجموعه دارالکتابه در جشنواره امام رضا (ع) سپاسگزاری کرد که با تربیت هنرمندان قرآنی ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد کرده است.
او افزود: وقتی هنر، مضمون مبارکی پیدا میکند، خود؛ متبرک و مقدس میشود و میتواند به بخشی از فرآیند عبودیت تبدیل شده و از سطح تکنیک، فراتر رود. بزرگان و حکما این نوع نگاه را مبتنی بر حکمت هنر اسلامی میدانند. این اسلام به معنای اسلام منفعل غربی نیست، بلکه اسلام جامعهپرداز، فعال و کنشگر است. دینی که برای زندگی امروز انسانها برنامه دارد و نسبت به آن بیتفاوت نیست.
خراسانیزاده خاطرنشان کرد: باعث افتخار موزه هنرهای معاصر تهران است که در جریان برگزاری جشنواره هنرهای رضوی، میزبان آثار تراز اول برگزیده ادوار جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) باشد؛ آثاری که در شان و جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان موثرترین موزه غرب آسیا خواهند بود.
در ادامه فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) بیان کرد: در بیست و یکمین جشنواره بینالمللی امام رضا چهار کارگاه آموزشی خواهیم داشت که در حرم مطهر برگزار می شود.
وی افزود: جمعآوری آثار خوشنویسی هنرمندان جهان اسلام و برگزاری آن به صورت نمایشگاه در مشهد خواهد بود و همچنین برگزاری نمایشگاه تولیدات ادوار گذشته در ایام دهه کرامت صورت می پذیرد.
این هنرمند ادامه داد: در حوزه هنرهای تجسمی بنا داریم با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه دورهای را برگزار کنیم. همچنین برگزاری نمایشگاه گرافیکی هنرمندان برجسته جبهه مقاومت و آمریکای لاتین و مشارکت سازمان و نهادهای فرهنگی چون حوزه هنری انقلاب اسلامی در اجرای جشنواره بیست و یکم رضوی از دیگر برنامه ها خواهد بود.
مسعود نجابتی که به عنوان دبیر بخش گرافیک بیست و یکمین جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) در این نشست حضور داشت نیز اظهار کرد: همه سعی در شورای هنری بخش گرافیک برای این بود که بیست و یکمین جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) طراوت و تازگی خود را حفظ کند چون هنر در ذات خودش تکرار را نمیپذیرد. بر همین اساس هم سعی شده در موضوع و قالب این طراوت و تازگی حفظ شود.
وی افزود: یک تفاوت جدی با گذشته داریم میتوان گفت در دورههای گذشته به معارف و سیره رضوی پرداخته شد و بحث تولی و ارادت هنرمندان به ساحت مقدس امام رضا بود و امسال ما بحث تبری و نفی هر آنچه غیر خدا یعنی طاغوت است را مطرح کردیم. عمده ماموریت همه رسولان الهی و ائمه هدی مبارزه با طاغوت بوده که اشاره مفصلی در فراخوان شده است. مبارزه خستگی ناپذیر دائمی را که رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان دویست و پنجاه ساله مطرح شده را محور جشنواره قرار دادیم.
دبیر بخش گرافیک بیست و یکمین جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) به پنج مصداق مبارزه مطرح شده در فراخوان اشاره کرد و افزود: این پنج مصداق شامل مبارزه با طاغوت درون، مبارزه با طاغوت بیرون، مبارزه با ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی، مبارزه با بیعدالتی و مفاسد اقتصادی و مبارزه با تفرقه و اختلاف است.
وی در ادامه اعلام کرد: جایزه بزرگ امسال به بحث مبارزان فلسطینی اختصاص مییابد.
وی با اشاره به دوره گذشته جشنواره از اهمیت ارتباط تصویری در این دوره سخن گفت و اظهار کرد: هر تصویری که بتواند با مخاطب ارتباط بگیرد و پیامی را ارسال و روایتی را بیان کند میتواند در این جشنواره شرکت کند. هر کسی بتواند در بخش تجسمی ایدهای خلق کند از آن ایده استقبال میشود بنابراین در این بخش قالب معیار ملاک نیست.
نجابتی با بیان اینکه در دو مرحله آثار داوری میشود گفت: ابتدا آثار دریافت میشود و آثاری که نواقص نداشته باشند به مرحله بعد راه پیدا میکنند و مورد داوری قرار میگیرند. سه جایزه داریم که جایزه بزرگ امسال به موضوع فلسطین اختصاص داده شده است.
در ادامه رسول اولیازاده دبیر عکس این رویداد گفت: عکس یک اثر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی محسوب میشود. بر این اساس عکس یک سند تصویری و تاریخی است که به آیندگان ارائه میشود.
وی با بیان اینکه جشنواره در دو بخش عکس حرفهای و غیرحرفهای برگزار میشود، اظهار کرد: در بخش حرفهای عکاسان به تولید اثر میپردازند اما در بخش دیگر ممکن است افراد فقط تصویربردار باشند. قالب در نظر گرفته شده بعد از پیدایش دیجیتالیسم و با افزایش تعداد عکاسان فرق دارد برای همین ما این تفاوت را در جشنواره قائل شدیم.
اولیازاده ادامه داد: هنرمندان عکاس نباید عکسهای آرشیوی برای دبیر خانه ارسال کنند و باید آثار ارسالی بهروز بوده و در بازه زمانی مشخص شده، تولید شده باشند.
وی در پایان سخنانش از برگزاری چهار کارگاه عکس در اماکن متبرکه استان تهران (آستان حرم عبدالعظیم)، خراسان رضوی (حرم امام رضا (ع))، شیراز (حرک احمد بن موسی) و استام قم (حرم حضرت کریمه اهل بیت (ع) حضرت معصومه (س))خبر داد.
مهدی بابایی مجرد، دبیر بخش خوشنویسی این جشنواره نیز در ادامه این نشست گفت: خوشنویسی هنری است که از دل قرآن متولد شده و در بستر آن رشد و نمو پیدا کرده است و به همین دلیل هم در هر جا که به وظیفه خود پایبند بوده رشد روزافزون داشته است.خوشنویسی با حفظ اصالت و رسالت ماموریت خود را انجام داده و نمود آن در این جشنواره است.
وی با مطرح کردن پیشنهاد استفاده از ظرفیت نخبگان بیان کرد: ما خواستیم از کتاب شعر رضوی اشعار خوبی انتخاب شود و بسته محتوایی در فراخوان بیاید تا در خلق آثار مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که امسال آثار در ۵ گرایش از جمله نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث خواهد بود و علاقهمندان به شرکت در این رویداد میتوانند تا ۲۰ اسفندماه آثار خود را ارائه کنند.
دبیر بخش خوشنویسی در پایان سخنانش از بانوانی که در ۲۰ دوره این جشنواره اثر ارائه کردهاند برای ارسال تولیدات هنری دعوت کرد و در ادامه از برگزیده شدن ۸ اثر از آثار این هنرمندان و معرفی آنان در آیین اختتامیه جشنواره خبر داد.
در پایان این نشست اعلام شد که شعار این دوره جشنواره لقب «معین الضعفاء» امام رضا (ع) است. همچنین پوسترهای بخش گرافیک، خوشنویسی و عکس این رویداد فرهنگی هنری رونمایی شد.
انتهای پیام
نظرات