• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402100604438
  • خبرنگار : 71461

یک کارشناس مسائل دینی:

شخصیت حضرت ام‌البنین(ع) به صورت کامل شناخته نشده است

شخصیت حضرت ام‌البنین(ع) به صورت کامل شناخته نشده است

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به این موضوع که حضرت ام‌البنین(ع) یک الگوی بسیار اثر گذار برای بانوان و تربیت فرزندان است گفت: شخصیت این بانو به قدری بزرگ بود که تربیت و پرورش امام را بر عهده داشتند و متاسفانه در جامعه امروز ما این سیره تربیتی مغفول مانده است. در حالی که مهم‌ترین مسئله برای تشکیل خانواده وجود پدر و مادری است که بتوانند فرزندانی را تربیت کنند که تاثیر مثبت در جامعه داشته باشند نه اینکه بشریت را به بیراهه ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی-استاد حوزه و دانشگاه- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سیره و شخصیت حضرت ام البنین (ع) اظهار کرد: ایشان یک سیره تربیتی داشتند که وجود مقدس حضرت امیرالمومنین علی (ع) پس از شهادت حضرت زهرا (س) تربیت دو امام را بر عهده ایشان گذاشتند. این نشان از آن دارد که شخصیت حضرت آنگونه که باید و شاید هنوز برای ما شناخته شده نیست. کسی که بتواند دو امام را در دامن خود پرورش دهد قطعا انسان بزرگی است و این یکی از خصلت‌های بارز حضرت ام البنین(س) است. از لحاظ نسب، ایشان با جد پیامبر(ص) یکی هستند و این خود می‌تواند در شخصیت حضرت ام البنین (س) اثرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت ام‌البنین(س) شخصیتی تابع حضرت علی(ع) بود و همین فرمان‌پذیری از ولی و امام را به فرزندان خود نیز منتقل کردند که ثمره آن را می‌توانیم در وجود مقدس حضرت عباس(ع) ببینیم. در برخی از کتب در رابطه با شخصیت حضرت ام البنین(س) آمده که ایشان سیده نساء عرب بودند. شخصیتی همچون این حضرت فرزندی را تربیت می‌کند که نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر از امام خود گام برنمی‌دارد و تصمیم گیری نمی‌کند.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: حضرت ام البنین(س) زمانیکه وارد خانه حضرت علی (ع) می‌شوند به فرزندان حضرت می‌فرمایند «من برای خادمی آمده‌ام». شخصیت ایشان به قدری بزرگ بود که تربیت و پرورش امام را بر عهده داشتند و متاسفانه در جامعه امروز ما از این سیره تربیتی مغفول مانده است. در حالیکه مهم‌ترین مسئله برای تشکیل خانواده وجود پدر و مادری است که بتوانند فرزندانی را تربیت کنند که تاثیر مثبت در جامعه داشته باشند نه اینکه بشریت را به بیراهه ببرند.

قاسمی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از بانوان جامعه از فرهنگ غرب تبعیت می‌کنند در حالیکه ما خود هزاران الگوی تربیتی در جامعه داریم. آموزش و پرورش و مسائلی که در مدارس مطرح می‌شود نیز در رابطه با امر تربیت اثرگذار است. امروز جوانان ما خیلی زود به عرصه فضای مجازی پا می‌گذارند و برخی از خانواده‌ها نمی‌توانند با این فضا همگام شوند و در عرصه اجتماعی و تربیتی از فرزندان خود عقب‌تر هستند. همین امر می‌تواند در مسائل تربیتی اثرگذار باشد و امور مربوط به دین را کمرنگ کند.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری بارها در جمع مبلغین، مداحان و منبری‌ها تاکید کردند که فعالیت فرهنگی داشته باشید. مطالبات رهبری به روز و قابل تامل است اما متاسفانه گاهی می‌بینیم در عرصه تبلیغ سلیقه‌ای عمل می‌شود و همین امر می‌تواند مسئله فرهنگ و تربیت افراد را زیر سوال ببرد. صرفا نباید در مسائل دینی فقط شور و هیجان داشت بلکه باید بحث‌های علمی نیز که در منبرها و مسائل فرهنگی مغفول مانده را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بدهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha