• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402100603720
  • خبرنگار : 71368

مجری خط ۱۱ متروی تهران خبر داد

کلنگ زنی ساخت خط ۱۱ متروی تهران در دهه فجر/ رایزنی با چینی‌ها برای ساخت خط جدید مترو

کلنگ زنی ساخت خط ۱۱ متروی تهران در دهه فجر/ رایزنی با چینی‌ها برای ساخت خط جدید مترو

مجری خط ۱۱ متروی تهران ضمن تشریح ویژگی های خط ۱۱ متروی تهران، گفت: امیدواریم دهه فجر امسال کلنگ زنی آغاز ساخت خط ۱۱ متروی تهران صورت گیرد و عملیات ساخت آغاز شود.

هاشم روحانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خط ۱۱ متروی تهران به طول ۳۲ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه خواهد بود، گفت: خط ۱۱ متروی تهران از مناطق ۱۸،۱۹،۲۰ ،۲۱ و ۲۲ عبور می‌کند و البته مرز مناطق ۱۶ و ۱۷ را نیز در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: این خط مترو از سه راه ورامین در منطقه ۲۰ شروع شده و پس از تبادل با خط ۶ در توسعه جنوبی این خط با ایستگاه جوانمرد قصاب در خط یک مترو نیز تبادل مسافر خواهد داشت و سپس با عبور از مرز منطقه ۱۶ ایستگاه یاخچی آباد، وارد منطقه ۱۹ شده و با گذر از میدان مرکزی میوه و تره بار و تبادل با خط سه در ایستگاه عبدل آباد به سمت  خیابان خلیج فارس در منطقه ۱۸ ادامه مسیر خواهد داد.

روحانی افزود: ادامه مسیر این خط در ابتدای منطقه ۲۱ ایستگاه نیک پسندی و تبادلی با خط راه آهن بوده و در ادامه با پوشش محدوده تهرانسر و در نهایت با ورود به منطقه ۲۲ در ایستگاه چیتگر به صورت مشترک با خط ۹ و تبادل با خط ۵ به شبکه مترو متصل خواهد شد.

مجری خط ۱۱ متروی تهران اظهار کرد: در افق مطالعات خط ۱۱ مترو پیش بینی شده که بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در طول سال توسط این خط مترو جابجا شود.

وی با اشاره به اینکه در سفر شهردار تهران به چین، توافق نامه‌ای با یکی از شرکت‌های مطرح چینی به امضاء رسید تا بر اساس مشارکت ایرانی_چینی این خط مترو ساخته شود، ادامه داد: یکی از توافقات خوب در این زمینه این بود که بدون پیش پرداخت و با آورده نقدی طرف چینی به میزان ۵ درصد مبلغ قرار داد، کار آغاز شود و این توافق با توجه به هزینه‌های بالای ساخت مترو، امتیاز خوبی محسوب می شود و در حال طی کردن مقدمات انعقاد قرارداد اجرایی هستیم که در آینده نزدیک این مهم محقق می شود.

روحانی گفت: بر همین اساس در بحث اولویت‌های بهره برداری در شروع عملیات ساخت، تغییراتی ایجاد کردیم و امیدوارم فاز اول خط ۱۱ را از ایستگاه چیتگر تا ایستگاه نیک پسندی در غرب تهران راه‌اندازی کنیم؛ چراکه مبلغ اولیه تزریق شده به پروژه، برای ساخت این قطعه کفایت می‌کند و ان شاالله اولین خط از خطوط جدید متروی تهران که وارد مدار بهره برداری می شود، خط ۱۱ باشد.

مجری خط ۱۱ متروی تهران در مورد زمان شروع به ساخت این خط مترو با تاکید بر اینکه امیدواریم دهه فجر امسال کلنگ زنی آغاز ساخت خط ۱۱ مترو تهران صورت گیرد و عملیات آغاز شود، افزود: برای احداث خط ۱۱ با احتساب ناوگان، به قیمت امروز حدود ۷۵هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که معاونت مالی شهرداری تهران در مورد روش‌های تأمین مالی با شرکت چینی در حال رایزنی است و امیدواریم با توجه به افزایش قیمت ساخت، بتوانیم نسبت به جذب مشارکت سرمایه گذار خارجی اقدام کنیم.

روحانی در ادامه با اشاره به تأکید شرکت مترو مبنی بر استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تجهیز ایستگاههای خط ۱۱ مترو گفت: واقعیت آن است که در حال حاضر، توان تولید تجهیزاتی از قبیل پله برقی، آسانسور و بسیاری از اقلام صنعتی دیگر در داخل کشور وجود دارد و یکی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید، توجه به این ظرفیت ارزنده است.

وی در مورد ویژگی های این خط اظهار کرد: یکی از شاخص‌های این پروژه، پارکینگ زیرزمینی دو طبقه و مشترک با خط ۳ مترو تهران در آزادگان است. همچنین ایستگاه چیتگر بصورت مشترک با خط ۹ و در قالب یک ایستگاه جزیره‌ای احداث خواهد شد که به عنوان یک طرح ایستگاهی نوین، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

وی از مهمترین مزایای این روش را احداث لینک ارتباطی با خط ۵ و بهره‌برداری تدریجی از خط ۱۱ متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی فازهای مختلف آن دانست و گفت: با توجه به مسئله فرونشست در مناطق ۱۸ و ۱۹ نیز باید تدبیری اندیشیده شود. همچنین متروی خط ۱۱ به بیمارستان حکیم متصل خواهد شد.

روحانی در ادامه تشریح ویژگی های خط ۱۱ متروی تهران، یادآور شد: برای اولین بار در شرکت متروی تهران مدیریت این پروژه در بستر مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) صورت خواهد پذیرفت و باید بگویم که BIM در واقع یک فرهنگ مدیریتی است که بر پایه مدل‌سازی‌های دیجیتالی استوار بوده و با دخیل کردن تمام ذینفعان و دست‌اندرکاران پروژه در مرحله طراحی، گام بزرگی در راستای بهینه سازی و پیش‌گیری از دوباره‌ کاری‌ها در طول اجرای طرح به شمار آمده و در نهایت محاسبه دقیق حجم کار و مصالح مصرفی، برآورد موشکافانه مسائل مالی و همچنین زمان بهینه انجام کار برای یک پروژه عمرانی را به ارمغان می­ آورد.

مجری خط ۱۱ مترو افزود: علاوه‌ بر این، مدلی که بعد از در پیش گرفتن این فرآیند کارکردی به‌دست می‌آید، حاوی اطلاعات دقیق هندسی، مصالح مصرفی و داده‌های مفید در زمینه کلیه اجزا، تجهیزات و تأسیسات پروژه مورد نظر بوده و در مرحله بعد از ساخت، به عنوان یک بانک اطلاعاتی مناسب به منظور تعمیر و نگهداری سازه به حساب می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۱:۳۲

لطف کنید فکری برای مترو گلشهر به صادقیه انجام دهید بار جمعیت زیاد هست و احتیاج به دو خط ویژه برای این مسیر هست تندرو را از اول صبح تا شب فعال کنید و واقعا تندرو کنید نه با این سرعت کم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۲:۳۸

ترافیک تهران بیشتر ازشهرهای اطراف میان تهران به فکرشهرهای اطراف باشید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۵:۴۷

به نظر من با تقسیم استان تهران به ۳ قسمت : (۱- تهران بزرگ لواسان شمیرانات و پردیس رودهن و ری + ۲- استان تهران شرقی به مرکزیت ورامین + ۳- استان تهران غربی به مرکزیت شهریار) نصف مشکل ترافیک تهران قابل حل خواهد بود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۴:۵۴

ساکن خط ۶ مترو ایستگاه بهار شیراز هستم ، وقتی نظارت بر کار ندارید بیجا میکنید که سازندگی میکنید ،الان یک سال هست تمام ساکنین محل شکایت به تمام ارگانها گذاشتند اما هیچ پاسخگویی نیست و با هر بار تردد قطار تمام املاک و لوازم خانگی در این محدوده به لرزش و پرواز در میاد و بابت این خسارت مالی و روحی هیچ فردی به درد بخوری وجود ندارد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۵:۱۲

ای کاش برای ملارد مارلیک اندیشه فردیس هم فکری بشه واقعا این چندتا شهر خیلی به مترو نیاز داره با اون همه جمعیت که خیلی راحت وکم هزینه تر از بقیه خط های متروی تهران واطرافش هست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۵:۳۰

باسلام ودرودخدابه شهدا و امام ره ورهبری فرهیخته عالم خداشناس پدری دلسوز فداکار مهربان و ورزشدوست قدرتمند وسربازبمعنی واقعی ومسعولین سربازبمعنی واقعی خدا را شاکر وسپاسگذاریم که به برکت قطره قطره خون شهیدان نتنها سالبسال بلکه روزبروز شاهد کارهای خدا پسندانه و بنده پسندانه شهرداری ومترومیباشیم انشاالله هرچه زودتر خط 11متراقتتاح وچشم دشمنان راکورترببینیم خداوند متعال یک دردنیاوهزاردرآخرت عوض دهد به هرکسی ودرهرلباس که خدمت صادقانه و خالصانه ودلسوزکشورومردم میباشدومن الله التوفیق

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۵:۴۹

لطف کنید مترویه ورامینو که ۲۵ساله کلنگش خورده راه بندازین

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۵:۵۰

هرطورشده یه مترو برای شادآباد بزنیدممنون

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۱۶:۰۰

پس خط مترو تهران _ ورامین کی احداثش شروع میشود!؟ ورامین از مهمترین شهرهای استان تهران میباشد که نیاز بسیار مبرمی مترو داره . پس نگید که چرا همه دوست دارند در شهر تهران زندگی کنند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۲۱:۰۰

برای بعضی خطوط راه اندازی شده قطار بحد کافی نیس فعلن اونا رو تامین کنین

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۲۱:۱۴

گلشهر هم تاشهرک ابریشم فکری کنید خیلی ها ازگلشهر تاشهرک ابریشم بخاطر اینکه بیان تهران سرکار چقدر سختی میکشن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۲۱:۱۷

آزاد راه شمال درست عبرت نشد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۶ ۲۲:۳۹

توان ساخت مترو توسط پیمانکاران وسازندگان تجهیزات داخلی وجود دارد با این بیکاری فارالتحصیلانمان نباید کمک از چینی ها گرفت