• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402092618287
  • خبرنگار : 71974

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش:

هفته پژوهش نشانگر توجه به استقلال علمی کشور است

هفته پژوهش نشانگر توجه به استقلال علمی کشور است

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی بیانیه‌ای ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش، تأکید کرد که هفته پژوهش نشانگر توجه به استقلال علمی کشور و ایجاد بستری مناسب برای رشد و بالندگی استعدادها، به‌عنوان میدانی برای بروز خلاقیت‌ها و مسیری امن برای دستیابی به توسعه و خودکفایی علمی است.

به گزارش ایسنا،‌ مشروح این بیانیه به شرح ذیل است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیِم
«یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ، وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»
 خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد. (مجادله،۱۱)

در دین اسلام علم و پژوهش از جایگاه والایی برخوردار است و در تمدن اسلامی دانشمندان نقش برجسته‌ای را ایفاء کرده‌اند و از طریق مرجعیت علمی دانشمندان مسلمان؛ غربی‌ها توانستند ریشه‌های تمدنی جدید خود را بنا نهند و دانشمندان مسلمان در ادوار مختلف تاریخ منشأ خدمات ارزنده بوده‌اند و تاریخ و تمدن اسلام و ایران مملوّ از دانشمندان و مفاخری چون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی، خوارزمی، ابوریحان بیرونی و... است که پیشرفت علم در جهان وامدار ایشان است و مراکز علمی بزرگ جهان مانند جندی‌شاپور، ربع رشیدی، نظامیه، بیت‌الحکمه‌ها و .... در تمدن علمی و فرهنگی اسلام و ایران شکل گرفته است.

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و استقرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی به‌ جای رژیم ستم‌شاهی پهلوی، تغییر و تحول بنیادینی را در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه علمی به وجود آورد و بار دیگر علم و دانش را در صدر امور قرار داد که نام‌گذاری هفته‌ای با عنوان هفته پژوهش نشانگر توجه به استقلال علمی کشور و ایجاد بستری مناسب برای رشد و بالندگی استعدادها، به‌عنوان میدانی برای بروز خلاقیت‌ها و مسیری امن برای دستیابی به توسعه و خودکفایی علمی است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای مدّ ظلّه العالی؛ پژوهش؛ محور اصلی حرکت‌های علمی و یکی از ضروریات پیشرفت علمی کشور است. در این راستا دفاع از دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی در زمینه‌های گوناگون وظیفه همگانی برای متولیان امر پژوهش در کشور است.

هفته پژوهش، فرصت مغتنمی است برای توجه بیشتر و تمرکز بهتر بر اضلاع گوناگون امر پژوهش در کشور به منظور اطّلاع از روندها و شناسایی وضعیت موجود و برنامه‌ریزی دقیق برای آینده است تا پژوهشگران، نخبگان و ذی‌نفعان ضمن برنامه‌ریزی و تداوم روند پژوهش بتوانند در راستای منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظلّه‌العالی، اقدامات  موثّرتری را در دستور کار خود قرار دهند و گام‌های بلندتری را به سمت و سوی رفع نیازهای کشور عزیزمان ایران اسلامی بردارند.

در چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی؛ ایران در سایه توجهات رهبران حکیم خود توانسته است که علاوه بر رشد کمّی و کیفی دانش و تولیدات علمی، در رتبه‌بندی جهانی رتبه‌های بالای تولید علم را رقم زند و تعداد زیادی از دانشمندان عزیز ایرانی در زمره دانشمندان برتر و پر استناد جهان باشند و تعداد زیادی از مراکز علمی ایران نیز در جایگاه‌های برتر رتبه‌بندی‌های بین‌المللی باشند و کشور عزیز ایران که قبل از پیروزی انقلاب در نیازهای اولیه‌ای مانند خواندن و نوشتن افراد در سطح پایینی بود به لحاظ سرمایه انسانی، به کشوری با سطح دانشی بالا و افراد تحصیل کرده فراوان تبدیل شده است.

اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَیکَ فی دَولَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha