دکتر محمدعلی زلفیگل امروز (پنجشنبه، ۲۳ آذر ماه) در آیین تکریم از دانشجویان ممتاز بسیجی استان همدان، اظهار کرد: یکی از مشکلات مورد تأکید مقام معظم رهبری، کمتوجهی به پژوهشهای کاربردی است، چراکه نتیجه پژوهشهای کاربردی رفع نیازها و تولید ثروت است و باید این خلأ برطرف شود.
او با اشاره به اینکه با توصیه نمیتوان به توسعه دست یافت، بلکه توسعه با قانون، دانش پایه و نظارت قابل تحقق است، بیان کرد: در راستای نمایهسازی نیازهای جامعه، سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) در وزارت علوم راهاندازی و ۱۰ هزار نیاز صنایع مختلف در این سامانه بارگذاری شده است.
وی ادامه داد: اگر دانشجویی خواستار فعالیت در راستای نیازها بود، میتواند با مراجعه به این سکوی علمی براساس رشته خود نیازهای جامعه را پیدا کند. همچنین اگر استادی بخواهد در این زمینه تحقیق کند و پایاننامه ارشد و رساله دکتریاش باشد، پایه تشویقی و امتیاز و برندهای تشویقی به او میدهیم.
زلفیگل سکوهای علم و فناوری را شامل نظام ایدهها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آیندهسازان و گروه سرآمدان علمی ، فناوری و دیپلماسی علمی دانست و یادآوری کرد: پنج اولویت اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است.
وی به حضور ۸۰ مدیر از رؤسای قوای سهگانه، معاونان رئیس جمهوری، وزار و معاونانشان، استانداران و سایر مدیران اجرایی در مراسم ۱۶ آذر امسال دانشگاهها اشاره کرد و این اقدام را کمنظیر دانست و گفت: مسؤولان دولت سیزدهم از حضور در محیط دانشگاه بیم ندارند، چراکه دانشجویان را مثل فرزندانشان میدانند. بنابراین با حلم و سعه صبر سخنان آنها را میشنوند.
وی ادامه داد: این دولت، نگاه مردمی به اقشار و اصناف مختلف دارد و افرادی که بهعنوان وزیر و مسؤول انتخاب میشوند، دارای وابستگی حزبی و پشتیبانی سیاسی خاص نیستند، به طوری که هر یک از افراد جامعه میتوانند در صورت داشتن شرایط و توانمندی، مناصب مختلف را عهدهدار شوند.
وزیر علوم یکی از ویژگیهای کشور را این دانست که هر فردی در صورت داشتن شرایط لازم میتواند با حضور در مناصب پیشبینیشده در بهبود وضعیت جامعه اثرگذار باشد و گفت: یکی از مشکلات مزمن کشور ناهمسویی منافع ملی و فردی در قوانین مصوب است. در کشور ما منافع فردی، گروهی با ملی همسو نیست. بنابراین محلی در وزارت علوم برای تطبیق همسویی قوانین مصوب با منافع ملی و مردمی پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: وزارت علوم در راستای شفافیت فعالیتها سامانهای پیشبینی کرده که پس از ارسال نامه از هر جای کشور به این وزارتخانه، برای فرد کد ارسال میشود و با استفاده از آن، روند پیگیری نامه در هر روز قابل مشاهده است. حتی مدیران میتوانند نامههای ارجاعشده به کارمندان را در زمینه پاسخگویی بهموقع، علت تأخیر در پاسخگویی و ارجاع نامهها کنترل و بررسی کنند.
مسؤول بسیج دانشجویی استان همدان نیز با بیان اینکه دانشگاه مرکز اصلی تولید علم در جهان و یک مرکز و کارخانه انسانساز برای تمدن نوین و عصر جدید است، اظهار کرد: در دانشگاههای بزرگ جهان علاوه بر تولید علم، به تولید ثروت نیز توجه شده است و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم، چراکه دانشگاه ها باید به سمت تولید ثروت مورد تأکید مقام معظم رهبری پیش بروند.
حمید پورحسینی بیان کرد: با نگاه به سیر تکنولوژی بعد از انقلاب صنعتی درمییابیم دانشگاه نقشی به نسبت حرکت تمدنی ایفا میکند تا فضای حکمرانی و تمدنی مهیا شود. بنابراین کارکرد دانشگاه این است که در فضای حکمرانی و تمدنی، فناوری نرم و سخت را مهیا کند.
وی با تأکید بر اینکه باید نقش، کارکرد و کار ویژه دانشگاه به نسبت هر حرکت تمدنی بهویژه حرکت تمدنی انقلاب در فضاهای فناوری نرم و سخت بررسی و مشخص شود، گفت: برای اینکه دانشگاهها حرکت پیشرفت کشور را به سمت تعالی ببرند، باید به نقش تبیینشده و ایدههای نطام مثل اقتصاد مقاومتی، کمک به مستضعفان و مانند آنها توجه داشته باشند.
به گزارش ایسنا، دانشجویان دارای رتبه برتر در کنکور ارشد و دکتری، دانشجویان دارای فعالیت بارز و شاخص و دانشجویان نخبه و استعداد درخشان در این آیین تجلیل شدند.
انتهای پیام
نظرات