به گزارش ایسنا و به نقل از خانه موسیقی ایران، وارطان ساهاکیان در ابتدای اولین جلسه از این کارگاه اعلام کرد که این کارگاه را جهت رفع اشکال هنرمندان و هنرجویان در بحثهای تئوریک، ابهامها و اشتباههای رایج در این زمینه برگزار کرده است.
او تئوری موسیقی را با مباحثی از قبیل مبانی و تعاریف فواصل، گامها و آکوردها آغاز کرده و تاکید کرد نُت وانی صرف را نمیتوان تئوری موسیقی دانست.
او سپس به طور مفصل به توضیح اصول اولیه شناخت فواصل و زیرمجموعههای آن پرداخت و در حوزه مباحث پایهای تئوری موسیقی را طرح و بحث کرد و به رفع اشکال هنرجویان پرداخت.
ساهاکیان مقدماتی از کنترپوان، ساختار گام نسبی ، مفهوم کادانس و کاربردها و انواع آن، ساختار تریوله و کوارتوله و نیمپرده های کروماتیک و دیاتونیک ارائه داد و بحث بررسی در مورد موسیقی مدال و نقش درجات در انواع آن، ویژگیهای گامها و آکوردهای بلوز و جز و نیز تقویت حس بداهه از دیگر بخشهای این کارگاه بود.
ساهاکیان سپس به طور مفصل در مورد مدالسیون و اهمیت و کاربردهای آن و نیز روشها و اصول آن توضیحاتی ارائه داد. حاضران در کلاس نیز موضوعاتی از قبیل تقویت دشیفراژ، تقویت آکومپانیمان، تحلیل و آنالیز رپرتوار، قوانین هارمونی برای پیانو، آکوردهای آلمانی فرانسوی و ایتالیایی را دنبال کردند.
ساهاکیان یادگیری تئوری موسیقی را یک امر همیشگی دانست و به هنرجویان توصیه کرد این مبحث را برای گسترده شدن مهارت آهنگسازی جدی بگیرند.
انتهای پیام
نظرات