• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402091309486
  • خبرنگار : 71974

آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای یک رژیم جنایتکار کرد

آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای یک رژیم جنایتکار کرد

قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای یک رژیم جنایتکار کرد و اخلاق سیاسی را باخت، قطعا این اقدامات تاثیر منفی در افکار عمومی مردم نسبت به آمریکا خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی  قائم‌مقام فرهنگستان علوم در اختتامیه نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی روابط بین‌الملل که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: ایدولوژی ها جهان سخت و غیرقابل تغییر است، حتی ادیانی مانند مسیحیت و یهودیت نیز ایدئولوژی هستند و به دلیل همین سخت‌گیری‌ها شاهد رنساس بودیم، اما اسلام به عنوان یک مکتب متولیان دین را به سمت پرسشگری سوق داد.

وی افزود: در قرآن آمده است که آیا برخی تعقل نمی کنند؟ آیا فکر نمی کنند؟ آیا تدبیر نمی‌کنند؟ دین یک امر بخشنامه نامه ای نیست اسلام فضای مناسبی برای پرسشگری گذاشته است. حضرت علی(ع) بدون جانبداری از دین، مطالبی را فرمودند که بر اساس واقعیت های موجود بود، مانند علم قدرت است، هر کس علم را یافت چیره می شود و هر کس که فاقد آن بود بر آن چیره خواهند شد.

قائم‌مقام فرهنگستان علوم عنوان کرد: دامنه قدرت وسیع است و بخشی از آن قدرت نرم است، بخشی از قدرت نرم در قالب دفاع از خود و استفاده از سیاستمدار خوب شکل گرفته است.

وی معتقد است علوم سیاسی  مانند هنر نقاشی است که اگر فرد از درون آن را پذیرا نباشد، هیچ وقت موفق نخواهد شد. جنس علوم سیاسی از جنس هنر است باید از لحاظ روحی قابلیت پذیرش در این حوزه را داشته باشید و هیچ کس به صرف یک مدرک سیاست مدار نخواهد شد.

به گفته وی در حوزه علوم سیاسی باید بیشتر از سایر حوزه های دیگر مطالعه کرد و میزان خواندن در خصوص سوابق و گذشته نقش مهمی در موفقیت در این علوم دارد.

صالحی با اشاره به قوانین دوگانه غربی‌ها بیان کرد: در قوانین بین الملی از حقوق بشر تا کنوانسیون ژنو و پروتکل‌های الحاقی همواره حافظ منافع قدرت‌ها بزرگ است و تجربه نشان داده استفاده‌ای از این قوانین برای کشورهای ضعیف فاقد کارایی لازم است. اقدامات رژیم اسرائیل بر خلاف قوانین ۱۹۴۶ ژنو است اما برخوردی با این رژیم غاصب صورت نمی‌گیرد.

قائم‌مقام فرهنگستان علوم اشاره به دید وسیع بنیان‌گذار انقلاب اسلامی برای نامیدن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ بیان کرد: آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای اسرائیل کرد و اخلاق سیاسی را باخت،قطعا این اقدامات تاثیر منفی در افکار عمومی مردم نسبت به آمریکا خواهد گذاشت.

صالحی با اشاره به برجام بیان کرد: ترامپ بارها اعتراف کرده که ایران در برجام  دستاوردهای بیشتری را کسب کرده، این اعتراف تلخ باعث خروج آمریکا از برجام شد، با وجود این انتقادات فراوانی نسبت به ماهیت برجام در داخل صورت گرفت که گذر زمان حقانیت برجام را ثابت کرد. 

قائم‌مقام فرهنگستان علوم گفت: مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند در مجامع بین‌الملی تعهدی برای کشور ایجاد نکنید اما اگر قراردادی را بستید، متعهد به اجرای آن هستید. به دلیل آگاهی تیم ایرانی در مذاکرات برجام توانستیم روند تحقیقات را  با پایبندی به برجام ادامه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha