مرزهای سه گانه مستعد و مناسب داد و ستد شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان، همواره از منظر ارزآوری و صادرات ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و در شرایط تحریم نیز برای خنثی کردن حصر اقتصادی دشمنان ایران اسلامی و احیای قابلیت های تجاری استان سرسبز گیلان و همچنین کشور، جایگاه خاصی دارند و ارزش های اقتصادی خود را در صادرات برون مرزی کشور به خوبی نشان داده اند.
این شهرستان مرزی شمال ایران که موقعیت خاص سوق الجیشی در منطقه دارد، نقش مهمی در تجارت بینالمللی جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند و موقعیت بسیار عالی آستارا برای تجارت خارجی، نظر مسئولان دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را برای ایجاد و بهره برداری از چهارمین گذرگاه مرزی جلب کرده است.
جمهوری آذربایجان راه زمینی استاندارد و جدیدی به موازات راه آهن مرزی آستارا - آستارا تا مرز دو کشور احداث کرده است و پل مرزی مشترک و اتومبیل رو، روی رودخانه مرزی آستارا چای تکمیل شده و مسیر ۱۴۰۰ متری از پل مرزی تا اتصال به کمربندی آستارا و در خاک آستارای ایران در حال آماده سازی است و پیشرفت خوبی دارد.
این محور زمینی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در کنار راه آهن مرزی دو کشور، زمینه حمل و نقل زمینی کالاهای صادراتی را بخصوص به طور مستقیم به بارانداز راه آهن آستارا تسهیل خواهد کرد و سبب رونق ترانزیت ترکیبی از بارانداز ریلی آستارا به نقاط دیگر کشورمان خواهد شد. شرایط برای تحقق چهارمین شاهراه برون مرزی و صادراتی آستارای جمهوری اسلامی ایران با آستارای جمهوری آذربایجان آماده است و بخش اول این پروژه مهم در آینده بسیار نزدیک با حضور مسئولان عالی رتبه دو کشور همسایه در مرز آستارای دو کشور افتتاح خواهد شد.
توسعه و بهره برداری از شاهراه های چهارگانه برون مرزی آستارا قطعا به نفع اقتصاد ملی و همچنین استان گیلان خواهد شد و رغبت مسئولان دو کشور همسایه برای سرمایه گذاری و ایجاد چهارمین مرز ستودنی است. با بهره برداری از چهارمین مرز آستارا در آینده نزدیک، آستارا در بالاترین نقطه کریدور ریلی شمال - جنوب، جایگاه بسیار مهمی از منظر صادرات، واردات و حمل و نقل کالاها خواهد داشت و ظرفیت های مرزی این شهرستان مهم استان گیلان به روشنی نمایان خواهد شد.
محمدرضا شهاب زاده، فرماندار آستارا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه با توجه به هماهنگی ها و موافقتنامههای صورت گرفته بین روسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان، در آینده بسیار نزدیک شاهد بازگشایی چهارمین گذرگاه مرزی دو کشور در آستارا خواهیم بود اظهار کرد: با آماده سازی زیرساختهای لازم در آینده نزدیک، کامیونهای ترانزیتی و خالی در مرحله اول بهره برداری از پل جدید اتومبیل رو و مسیر ۱۴۰۰ متری، قرار است از جمهوری آذربایجان و از مسیر جدید وارد کشورمان ایران خواهند شد.
وی افزود: پیش بینی میشود با بهرهبرداری از این پل و مسیر جدید در فاز اول، روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ کامیون خالی از آستارای جمهوری آذربایجان وارد آستارای جمهوری اسلامی ایران شود که نقش ویژهای در کاهش ترافیک شهری و محوطه گمرک آستارای ایران خواهد داشت.
فرماندار آستارا ادامه داد: قطعا با بهرهبرداری از این پل جدید و همچنین مسیر ۱۴۰۰ متری ترافیک موجود در سطح شهر، محوطه گمرک و همچنین پل فلزی فعلی کم خواهد شد و مسیر جدید نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا علاوه بر مرزهای چهارگانه زمینی، دریایی و ریلی، از منطقه ویژه اقتصادی نیز در مجتمع بندری آستارا برخوردار است و اکنون در بالاترین نقطه کریدور شمال به جنوب کشور، همه صادرکنندگان را به جهش تولید ملی و صادرات محصولات کشاورزی و غیر نفتی فرا می خواند تا با صادرات محصولات ملی از مرزهای چهارگانه آستارا، بازرگانان و تجار جمهوری اسلامی ایران نبض بازار بزرگ اوراسیا، روسیه، اروپای شرقی و کشورهای حوزه قفقاز را به دست آورند.
انتهای پیام
نظرات