• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402090805397
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

بهترین راه افزایش بهره‌وری محصولات‌زراعی چیست؟

بهترین راه افزایش بهره‌وری محصولات‌زراعی چیست؟

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: استفاده از بذرهای اصلاح شده بهترین راه برای افزایش بهره‌وری محصولات‌زراعی است.

مهدی‌جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای افزایش بهره‌وری محصولات زراعی پروژه‌هایی در حال احداث است، گفت: این پروژها شامل، اجرای کشاورزی‌حفاظتی با زیرپروژه‌های (کم خاک‌ورزی، حفظ بقایای گیاهی، کشت کود سبز) که به طور مستمر و مداوم در سطح ۳۷ هزار هکتار، سالیانه در حال اجرا است و همچنین تغییر آرایش‌ کشت محصولات‌ زراعی نیز در سطح ۳۰ هزار هکتار در دست اجرا است.

جعفری افزود: از دیگر پروژه‌هایی که برای افزایش بهره‌وری محصولات‌زراعی می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از بذور اصلاح شده‌ای است که مقاوم و سازگار با منابع شور استان باشد.

رئیس جهادکشاورزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه های افزایش بهره‌وری زراعی استفاده از روش‌های نوین آبیاری است، گفت: 1200 هکتار از مزارع استان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری آبرسانی ‌می‌شود که این کار به منظور بهره‌وری در مصرف آب و مدیریت بهینه تغذیه صورت می‌گیرد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از این بذور اصلاح شده سالانه ۲هزار و ۲۰۰ تن استفاده می‌شود، تصریح کرد: تسطیح لیزری به عنوان برنامه‌ای بنیادی در افزایش بهره‌وری آب در اراضی زراعی است.

جعفری گفت: این پروژه‌ها سالیانه قابل اجرا است و به صورت مداوم و مستمر در حال انجام بوده و سالانه بین ۵ تا ۱۰ درصد به این عملیات‌ وطرح‌ها اضافه می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی با اشاره به برنامه‌های سال زراعی جدید، افزود: از برنامه‌های سال زراعی جدید می‌توان به اجرای برنامه الگوی کشت استان که در راستای کاهش سطوح زیر کشت محصولاتی از جمله صیفی جات صورت می‌گیرد اشاره کرد.

وی یاداور شد: برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری زارعین از بذور اصلاح شده و افزایش ضریب استفاده از این بذرها، تسطیح لیزری به عنوان برنامه‌ پایه سالیانه در تمامی شهرستان‌ها و همچنین توسعه شبکه‌های آبیاری نوین در سطح مزارع از دیگر برنامه‌های سال زراعی جدید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha