• پنجشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402090201259
  • خبرنگار : 50616

تمبرجشنواره " کنس دشو" نخستین سند رسمی زبان مازندرانی در اسناد ملی

تمبرجشنواره " کنس دشو" نخستین سند رسمی زبان مازندرانی در اسناد ملی

ایسنا/مازندران رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، رونمایی از تمبر ملی جشنواره " کنس دشو" به عنوان آیینی سنتی و محلی در این شهرستان را به عنوان تنها سند رسمی زبان مازندرانی از پیدایش آن تاکنون در اسناد دولتی و ملی کشور خبر داد.

رضا کسب‌ور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهمترین دلیل برای رونمایی از تمبرملی جشنواره کنس دشو، تبدیل زبان مازندرانی و سنددار کردن آن بوده که خوشبختانه با وجود قدمت بیش از چندهزار ساله زبان و گویش مازندرانی تاکنون سند رسمی که مربوط به دولت باشد، به زبان مازندرانی وجود ندارد.

وی اضافه کرد، خوشبختانه با پیگیری‌ها و تلاش‌های جمعی که در این خصوص در سطح شهرستان آمل و استان انجام شد، درقالب تمبر، زبان مازندرانی در پست ملی ایران سنددار شد و امیداوریم این فرایند در بخش‌های دیگر نیز ادامه‌دار باشد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل با بیان اینکه از دیگر اهداف برگزاری، جشنواره "کنس دشو"، احیای این آیین‌ها و جشن‌های دارای هویت منطقه بوده است، گفت: امیداوریم با برگزاری منظم وهرساله جشنواره کنس دشو، در راستای انتقال درست خرده فرهنگ‌های رایج در پاسداشت زبان و آیین‌های به نسل آینده منتقل شود.

کسب‌ور، با بیان اینکه برگزاری آئین‌های بومی، محلی و سنتی زمینه‌ساز حفظ هویت و اصالت هر منطقه است، یادآور شد: برگزاری جشنواره کنس دشو دیگر آیین ها باعث کمک به انسجام و نشاط اجتماعی و همچنین همبستگی‌های محلی و منطقه‌ای به نسل‌های آینده خواهد شد.

تمبرجشنواره " کنس دشو" نخستین سند رسمی زبان مازندرانی در اسناد ملی

"کنس" در زبان محلی مازندرانی نام گونه میوه جنگلی بوده که نام فارسی آن ‌ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی و هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است.

میوه ‌ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نبوده و گوشت آن پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه ای تغییر کرده، نرم وشیرین می‌شود.

رب کنس یا ازگیل در تهیه انواع غذاهای محلی مانند آش ترش و گرناآش، فسنجان، پخت نوعی ته چین مرغ محلی، مرغ ترش و نیز تهیه نوعی نان پیازی استفاده می‌شود.

جشن تیرگان در ارتفاعات دماوند، جشن خرمن، جشن شالی، جشن تیرماه سیزده شو (۱۲ آبان)،شب یلدا، نوروز خانی و غیره از آیین‌های سنتی و بومی محلی رایج شهرستان آمل بوده و هر ساله برای احیای مراسم بومی محلی رایج در منطقه و انتقال درست آن به آیندگان با هدف حفظ هویت فرهنگی و همبستگی اجتماعی در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد، خوشبختانه با پیگیری‌ها و تلاش‌های جمعی که در این خصوص درسطح شهرستان آمل واستان انجام شد، درقالب تمبر، زبان مازندرانی در پست ملی ایران سنددار شد وامیداوریم این فرایند در بخش‌های دیگر نیز ادامه‌دار باشد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل با بیان اینکه از دیگر اهداف برگزاری، جشنواره کنس دشو، احیای این آیین‌ها و جشن‌های دارای هویت منطقه بوده است، گفت: امیداوریم با برگزاری منظم وهرساله جشنواره کنس دشو، در راستای انتقال درست خرده فرهنگ‌های رایج در پاسداشت زبان و آیین‌های به نسل آینده منتقل شود.

کسب‌ور، با بیان اینکه برگزاری آیین‌های بومی، محلی و سنتی زمینه‌ساز حفظ هویت و اصالت هر منطقه است،  یادآورشد، برگزاری جشنواره کنس دشو دیگر آیین‌ها باعث کمک به انسجام و نشاط اجتماعی و همچنین همبستگی‌های محلی و منطقه‌ای به نسل‌های آینده خواهد شد.

جشن تیرگان در ارتفاعات دماوند، جشن خرمن، جشن شالی، جشن تیرماه سیزده شو (۱۲ آبان)، شب یلدا، نوروز خانی و غیره از آیین های سنتی و بومی محلی رایج شهرستان آمل بوده و هر ساله برای احیای مراسم بومی محلی رایج در منطقه و انتقال درست آن به آیندگان با هدف حفظ هویت فرهنگی و همبستگی اجتماعی در این شهرستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha