• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402090100190
  • خبرنگار : 71145

چهل و هفتمین روز عملیات طوفان‌الاقصی

شمال غزه شاهد حذف سیستم بهداشتی/ بیش از ۲۰۰ شهید در ۲۴ ساعت گذشته

شمال غزه شاهد حذف سیستم بهداشتی/ بیش از ۲۰۰ شهید در ۲۴ ساعت گذشته

در چهل و هفتمین روز از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه، حالتی از انتظار درباره اعلام قریب‌الوقوع توافق مبادله اسرا و اجرای آتش‌بس وجود دارد و اشغالگران همچنان به حملات به تاسیسات غیرنظامی و بیمارستان‌ها ادامه‌ می‌دهند.

به گزارش ایسنا، قطر، حماس و تل‌آویو رسما از توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی خبر دادند.

تشکر قطر از شرکا

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس در غزه یک توافق پایدار ایجاد کند که جنگ را متوقف کرده و به مذاکرات صلح جامع منجر شود.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: ما از شرکای خود برای مشارکت در توافق آتش‌بس در غزه به رهبری مصر و ایالات متحده تشکر می‌کنیم.

وزارت خارجه قطر موفقیت تلاش‌های میانجی‌گری مشترک قطر با مصر و آمریکا بین اشغالگران و جنبش حماس را با دستیابی به یک توافق آتش‌بس بشردوستانه که به مدت چهار روز ادامه دارد و قابل تمدید است، تایید کرد.

براساس گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر گفت:‌ این توافق شامل تبادل ۵۰ زن و کودک اسیر در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی توسط اسرائیل است. تعداد آزاد شدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.

توافق احتمالی شامل آزادی ۵۰ اسیر صهیونیست از جمله کودکان و زنان از نوار غزه در ازای یک آتش‌بس چهار روزه است که طی آن صهیونیست‌ها به مدت شش ساعت در روز عملیات هوایی را متوقف خواهند کرد.

بامداد چهارشنبه، کابینه رژیم صهیونیستی با انعقاد قرارداد تبادل اسرا با حماس موافقت کرد که شامل آزادی ۵۰ اسیر  در نوار غزه می‌شود. این تصویب با اکثریت قاطع صادر شد و تنها سه عضو، وزرای اوتزما یهودیت، که توسط ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اداره می‌شود، به این تصمیم رای منفی دادند.

روسیه از توافق آتش بس بشردوستانه بین تل‌آویو و حماس استقبال کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه از توافق آتش‌بس بشردوستانه اعلام شده بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کند.

خبرگزاری‌های روسی به نقل از زاخارووا نوشت: «این همان چیزی است که روسیه از آغاز تشدید درگیری‌ها خواستار آن بوده است.»

این در حالی است که جنگ و حملات مداوم اشغالگران به نوار غزه و مناطق پرجمعیت و آوارگان منجر به شهادت بیش از ۱۴ هزار و ۱۲۸ شهید از جمله بیش از ۵۸۴۰ کودک و ۳۹۲۰ زن شد و تعداد مفقودان به بیش از ۶۸۰۰ مفقود افزایش یافت. بر اساس داده‌های رسمی صادر شده از سوی دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه و وزارت بهداشت، این افراد شامل بیش از ۴۵۰۰ کودک و زن هستند.

بهداشت غزه: از زمانی که ارتباطات قطع شده است، دیگر قادر به اعلام آمار نیستیم

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت: از آنجایی که ارتباطات در غزه قطع شده است، دیگر نمی‌توانیم آمار روزانه را اعلام کنیم. اشغالگران به طور فعال در حال حذف سیستم بهداشتی در شمال غزه هستند.

رئیس بیمارستان کمال عدوان: دیشب ۶۰ شهید دریافت کردیم

مدیر بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه به الجزیره گفت: از شب گذشته حدود ۶۰ شهید دریافت کردیم و نزدیک به ۲۰۰ مجروح و بیمار داریم. وضعیت فاجعه بار است و بمباران همه جا را فرا گرفته و خانه‌های بسیار نزدیک به بیمارستان هدف قرار می‌گیرند.

وی افزود: ما به جای گازوئیل از روغن نباتی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ژنراتور را راه اندازی کنیم. کمک‌های اولیه با استفاده از وسایل اولیه به بیمارستان می‌رسد. اشغالگران باید تحت فشار قرار گیرند تا بیمارستان‌ها را بی‌طرف اعلام کنند و به ما اجازه درمان زخمی‌ها و بیماران را بدهند.

در ادامه تجاوزات و در آستانه اعلام آتش‌بس موقت صهیونیست‌ها دست به گلوله باران شدید توپخانه‌ای در اطراف بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه زدند. رسانه‌های فلسطینی نیز از شهادت شدن ۹ شهروند فلسطینی از جمله کودکان در حمله رژیم صهیونیستی به خانه خانواده عیاش در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه خبر دادند.

توپخانه‌های اشغالگران گلوله‌باران اطراف مسجد المحطه در خیابان یافا در شرق شهر غزه و گلوله باران محله الدرج در شرق شهر غزه و نیز بمباران شرق اردوگاه المغازی را در میان درگیری‌های شدید از ساعات اولیه بامداد و پرواز هلیکوپترها بر فراز منطقه ادامه دادند. در بمباران مدرسه الحرصانی در پروژه بیت لاهیا تعدادی شهید و مجروح شدند. بیش از پنج تن نیز در بمباران مسجد النور در الفالوجا غرب اردوگاه جبالیا به شهادت رسیدند. اشغالگران همچنین کمرند آتش در اطراف اردوگاه جبالیا، شهر شیخ زاید، تل الزعتر در شمال غزه ایجاد کردند.

همچنین در بمباران اشغالگران علیه منزلی در محله الجنینه در رفح در جنوب نوار غزه پنج تن شهید و تعدادی زخمی شدند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در عین حال نزدیکی مسجد «صلاح الدین» در محله الزیتون در شهر غزه را هدف قرار دادند.

یک منبع پزشکی به الجزیره گزارش داد که در حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به منازل مسکونی در مرکز نوار غزه، ۴۱ تن شهید شدند. این منبع خاطرنشان کرد که پس از این حملات، به ویژه با قطع ارتباطات و ادامه بمباران نوار غزه توسط صهیونیست‌ها برای چهل و هفتمین روز متوالی، ده‌ها تن مفقود شدند. سخنگوی دفاع مدنی غزه نیز گفت: بیش از ۳۰ جسد شهیدان و تعدادی مجروح از زیر آوار ۱۰ منزل در محله الشجاعیه بیرون کشیده شد. این منازل هدف حملات اشغالگران قرار گرفتند.

خبرنگار الجزیره در خبری اعلام کرد: ۱۴ خودروی امدادرسان به همراه سازمان‌های بین‌المللی برای خارج کردن زخمی‌ها و بیماران وارد بیمارستان الشفا شدند. هلال احمر فلسطین از آغاز روند خارج کردن بیماران و زخمی‌ها از بیمارستان الشفا در غزه به جنوب این باریکه خبر داد.

خبرگزاری شهاب نیز به نقل از منیر البرش، مدیر بهداشت غزه اعلام کرد، بیمارستان اندونزی با بمب‌های دودزا به شدت هدف قرار گرفت.

گور جمعی در خان یونس

بیش از ۱۰۰ شهیدی که از غزه و شمال آورده شده بودند در قبرستان ترک‌ها در خان یونس به خاک سپرده شدند.

مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه به الجزیره گفت: بیش از ۲۰۰ تن طی ۲۴ ساعت گذشته به شهادت رسیدند. بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی در شمال غزه در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند. این دفتر افزود: آتش‌بس منجر به توقف کشتارها می‌شود و باعث می‌شود کمک‌رسانی‌ها انجام شود.

حملات مقاومت به اشغالگران

همچنین الجزیره از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در غلاف غزه در ناحل عوز، مفلاسیم و شهرک‌ سدیروت خبر دادند.

گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز گفت: امروز وارد درگیری‌های شدید با نیروهای صهیونیستی در محور الشاظی شدیم و خودروی نظامی آنها را هدف قرار دادیم.

گردان‌های القدس همچنین افزود: با حملات موشکی العین الثالثه متعلق به صهیونیست‌ها را هدف قرار دادیم.

دو خبرنگار بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی در غزه شهید شدند

محمد نبیل الزق و عاصم البرش خبرنگاران پس از نیمه شب بر اثر بمباران محله الشجاعیه در شرق استان غزه و منطقه الصفطاوی در شمال نوار غزه به شهادت رسیدند.

یک سرباز صهیونیستی کشته و یک سرباز دیگر زخمی شد

ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یکی از نظامیان خود و زخمی شدن شدید یک تن دیگر در نوار غزه خبر داد.

روز چهارشنبه، رسانه‌های عبری کشته شدن یکی از فرماندهان تیپ گولانی، کاپیتان لنور اسنیر، در جریان درگیری با مقاومت فلسطین در شمال نوار غزه را تایید کردند.

مقاومت فلسطین همچنان به دفع حملات نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی در چندین منطقه در غزه و ناکام گذاشتن تلاش خودروهایش برای پیشروی در نوار غزه ادامه می‌دهد و خسارات جانی و مادی زیادی به آن وارد می‌کند.

با اعتراف ارتش اشغالگر به کشته شدن دو سرباز دیگر از جمله یک افسر در تیپ گیفعاتی تعداد سربازان کشته شده از هفت اکتبر گذشته به ۳۹۰ نفر رسید.

سفر بلینکن به اراضی اشغالی

آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، قصد دارد در اوایل هفته آینده به اراضی اشغالی سفر کند تا با مقامات اسرائیلی و فلسطینی درباره جنگ جاری در غزه گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha