• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402090100400
  • خبرنگار : 71610

استقبال جهانی گسترده از توافق آتش‌بس در غزه

استقبال جهانی گسترده از توافق آتش‌بس در غزه

واکنش‌های بین‌المللی در استقبال از بیانیه مقاومت فلسطین مبنی بر دستیابی به توافق آتش‌بس موقت با رژیم اشغالگر برای مدت چهار روز ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در سخنانی در واکنش به این توافق اظهار کرد: از موفقیت میانجیگری مصر، قطر و آمریکایی در دستیابی به توافق برای اجرای آتش‌بس بشردوستانه در غزه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: ما همچنین به  تلاش‌های خود برای دستیابی به راه حل‌های نهایی و پایدار که عدالت و حقوق مشروع ملت فلسطین را تضمین می‌کند، ادامه می‌دهیم.

وزارت خارجه عمان نیز در این باره اعلام کرد: عمان از دستیابی به توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه، تبادل تعدادی از اسرای غیرنظامی و اجازه ورود میزان بیشتری از کمک‌ها استقبال می‌کند.

انگلیس نیز از توافقنامه آتش‌بس اعلام شده میان رژیم صهیونیستی و حماس استقبال کرد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: «این توافق گامی اساسی در جهت آرامش خانواده‌های گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) و رسیدگی به بحران انسانی در غزه است».

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از توافقنامه توقف چهار روزه بشردوستانه در نوار غزه  استقبال کرد.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: من از توافق بین حماس و اسرائیل که باید منجر به آزادی گروگان‌ها و توقف خصومت‌ها و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه شود، استقبال می‌کنم.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه امروز از آتش بس بشردوستانه و توافق تبادل اسرا که بین رژیم اشغالگر اسرائیل و حماس صورت گرفت، استقبال کرد. ماکرون در صفحه خود در پلتفرم ایکس گفت: از اعلام توافق برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس بشردوستانه بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کنم. رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه آتش‌بس بشردوستانه اعلام شده باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و امداد رسانی به ساکنان نوار غزه را بدهد، افزود: ما به طور خستگی ناپذیر برای اطمینان از آزادی همه گروگان‌ها تلاش می‌کنیم.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو نسبت به توافق منعقد شده بین اسرائیل و حماس در مورد توقف بشردوستانه و بازگرداندن گروگان ها مثبت است.

وی افزود: «ما آن را مثبت می‌دانیم... این اولین خبر خوب از نوار غزه پس از مدت‌هاست. می‌دانید که روسیه و در واقع اکثر کشورهای جهان، عملاً همه ما خواستار ... آتش‌بس، توقف‌های بشردوستانه هستند، زیرا تنها بر اساس چنین مکث‌هایی می‌توان خطوط مشخصی از تلاش‌های آینده برای حل پایدار این مشکل ایجاد کرد.»

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنانی از توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه و آزادی اسرا استقبال کرد و خواستار «استفاده از این وقفه» برای تشدید ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

وی گفت: من از همه کسانی که در هفته‌های اخیر از طریق ابزارهای دیپلماتیک به شکل خستگی ناپذیر کار کرده‌اند بسیار سپاسگزارم. کمیسیون اروپا هر آنچه در توان دارد را انجام می‌دهد تا از این آتش‌بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه استفاده شود.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز ضمن استقبال از توافق حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس اعلام شده منجر به آتش‌بس همه جانبه و فراگیر در نوار غزه و پایان دادن به تجاوزات وحشیانه اسرائیل علیه مردمغیرنظامی آن شود.

وی بر ضرورت تلاش برای استفاده از این آتش‌بس موقت به عنوان فرصتی برای دستیابی به یک توافق و توقف کامل درگیری‌ها تاکید کرد.

ابوالغیط همچنین تاکید کرد که راه حل سیاسی جامع برای مسئله فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری، تنها راه برون رفت از چرخه‌های تکراری خشونت در خاورمیانه است و تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه راهی به سوی دستیابی این رژیم به امنیت نیست، بلکه احتمال خشونت را در آینده افزایش می‌دهد.

توافق آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی همچنین استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین را به همراه داشته است. حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در پیامی در ایکس (توییت سابق) نوشت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال کرده و از تلاش قطر و مصر در راستای دستیابی به این توافق قدردانی می‌کند.

وزارت امور خارجه و امور مهاجرین لبنان نیز از تلاش‌های خستگی ناپذیر قطر، ایالات متحده و همه کشورهایی که از آنها حمایت کردند برای دستیابی به توافق آتش بس بشردوستانه در نوار غزه و تبادل زندانیان استقبال کرد. این وزارتخانه بر اهمیت این آتش‌بس به عنوان دروازه‌ای برای دستیابی به آتش‌بس کامل و دائمی در نوار غزه و ورود فوری و بدون قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به ویژه غذا و دارو به غزه تاکید کرد.

لبنان ابراز امیدواری کرد که این امر مستلزم کار روی یک راه حل سیاسی عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین از طریق ایجاد کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی و تضمین صلح، امنیت، ثبات و رفاه در منطقه خاورمیانه باشد.

«سفیان القضاة»، سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز در سخنانی از تلاش‌هایی که منجر به توافق آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد، استقبال کرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، وی همچنین از تلاش‌های دولت قطر، مصر و آمریکا برای دستیابی به این توافق تمجید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اردن در ادامه تاکید کرد: این گام باید منجر به توقف کامل جنگ در نوار غزه شود.

سفیان همچنین گفت که این توافق باید توقف تنش، توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی و کوچاندن اجباری آنها را به همراه داشته باشد.

وی همچنین بر اهمیت اطمینان از کمک توافق مذکور به رسیدن کمک‌های بشردوستانه کافی به تمام مناطق نوار غزه تاکید کرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت خارجه قطر صبح امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که تلاش‌های میانجی‌گری میان حماس و رژیم صهیونیستی منجر به دستیابی به یک توافق آتش‌بس بشردوستانه شد که آغاز آن ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود.

وزارت خارجه قطر گفت:‌ این توافق شامل تبادل ۵۰ زن و کودک اسیر در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی توسط اسرائیل است.

در همین راستا، جنبش حماس نیز تاکید کرد که مفاد این توافق مطابق با چشم انداز مقاومت و عوامل تعیین کننده آن تنظیم شده و افزود که «دستانش برای دفاع از مردم و شکست متجاوزان روی ماشه خواهد ماند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha