«علی اصغر شالبافیان» امروز جمعه ۲۶ آبانماه در گردهمایی اقامتگاههای بومگردی کشور که به میزبانی اردکان و در دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار شد، از ایجاد تشکل اقامتگاههای بومگردی کشور در این دوره ابراز خرسندی کرد و گفت: از برکات این تشکل که حدود یک سال از شکلگیری آن میگذرد، برگزاری دومین دوره سمینار آموزشی و پژوهشی اقامتگاههای بومگردی کشور است.
وی افزود: اصلیترین کارکرد تشکلها، کمک آنها با دلتمردان برای ارتقاء سطح کسب و کار حوزه خودشان است و بخش مهمی از این ارتقاء به آموزش و شناسایی موضوعات بازمیگردد.
وی هم افزایی ایجاد شده در گردهمایی اقامتگاههای بومگردی کشور را ستود و گفت: لازم است این گردهماییها برای رفع مشکلات و چالشها در حوزههای مختلف مرتبط با اقامتگاههای بومگردی در طول سال برگزار شده و استمرار یابد.
شالبافیان همچنین بر مستندسازی این گردهماییها و نتایج آنها تاکید کرد و گفت: باید مشکلات مطرح شده و رفع آنها که مشترکاً در موردشان تفاهم داریم باید پیگیری شود.
وی در این باره بر لزوم پیگیری مشکلاتی مانند تولید محتوای و افزایش سهم گردشگران خارجی و نیز معرفی جذابیتهای بومگردی در جغرافیای کشور تاکید کرد و گفت: بومگردیها همزمان انعکاس دهنده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و صرفاً به عنوان اقامتگاه مطرح نیستند.
وی بر حضور بومگردیها در نمایشگاههای بینالمللی تاکید و عنوان کرد: خوشبختانه ظرفیت اقامتگاههای بومگردی در هفته آینده نیز در یکی از مهمترین سازمانها و مهمترین نهادهایی که کشورمان در آن عضو شده یعنی سازمان شانگهای منعکس خواهد شد.
معاون گردشگری خواستار مطالبهگری تشکلهای گردشگری از جمله تشکلهای بومگردیها شد و افزود: امیدواریم بخشی از این موانع و مشکلات بومگردیها در قالب طرحی که نماینده مردم اردکان و رییس فراکسیون گردشگری کشور در مجلس دنبال میکنند، مرتفع شود.
وی با بیان این که یکسری موضوعات و مسائل بومگردیها به قانون و مقررات مربوط نیست، از جمله آنها را مسائل مربوط به آموزش، سرفصلها، بازاریابی و شناساندن ذکر کرد و گفت: انتظار داریم برنامهی مشخصی از سوی بومگردیها به وزارت ارائه شود هرچند سرفصلهایی که امروز نیز ارائه میشود همانهایی است که خودمان به بومگردیها ارائه کردیم.
شالبافیان در مورد تولید محتوی در حوزه بومگردیها نیز اعلام کرد: تولید محتواهای رویدادمحور یا زمان محور و تولیدات محتوای خاص ایرانی است چرا که چالش نیامدن گردشگران با تولید محتوای مکان محور حل نمیشود و ذهن گردشگر معطوف به جذابیتهای رویداد محور که نشان دهنده واقیعت زندگی ایرانی و انعکاس روحیه میهان نوازی ایرانیهاست که دسترسی آن در اختیار بومگردیهاست.
معاون گردشگری کشور همچنین از تدارک برنامههای حمایتی وزارت میراث در زمینه بازاریابی بومگردیها خبر داد و گفت: از برنامه زمانبندی طرحهای آموزشی به ویژه در مورد شهرهای کمتر شناخته شده نیز حمایت خواهیم کرد.
شالبافیان در پایان نیز تاکید کرد: وزارتخانه در هنگام شکلدهی تشکلها، نگاه حمایت تمام قدی از آنها دارد لذا مدیران میراث فرهنگی در استانها موظف هستند در نشست با تشکلها، بومگردیها را به مثابه دیگر تشکلها دیده و از همکاری آنها بهره ببرند.
انتهای پیام
نظرات