• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402082013952
  • خبرنگار : 30057

رئیس انجمن ترویج علم:

صلح جهانی در گرو صلح درونی است/ علم نتوانست توسعه و صلح فراگیر به ارمغان بیاورد

صلح جهانی در گرو صلح درونی است/ علم نتوانست توسعه و صلح فراگیر به ارمغان بیاورد
عکس آرشیوی است

رئیس انجمن ترویج علم ایران با بیان اینکه صلح جهانی در گرو صلح درونی است، گفت: به نظر می‌رسد علم نتوانسته است صلح و توسعه را برای همگان به ارمغان بیاورد یا شاید ما انسان‌ها نخواستیم علم مسؤولیت اصلی و بنیادین خود را برای همگان انجام دهد. 

به گزارش ایسنا، اکرم قدیمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و افتتاحیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران که با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان کشور در محل آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد، گفت: امسال دوازدهمین سالی است که به مناسبت هفته ترویج علم و بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت توسعه و صلح گرد هم می­‌آییم و این روز را به امید و آرزوی سالی بهتر برای جهانیان ارج می‌نهیم.

وی افزود: امسال در حالی این روز را گرامی می­‌داریم که افراد بی‌گناه زیادی در غزه جان خود را از دست داده و یا در بدترین شرایط انسانی و در بیم و امید زنده ماندن روزهای وحشتناکی را سپری می­‌کنند.  

قدیمی ادامه داد: به نظر می‌رسد علم نتوانسته است صلح و توسعه را برای همگان به ارمغان بیاورد یا شاید ما انسان ها نخواستیم علم مسئولیت اصلی و بنیادین خود را برای همگان انجام دهد. 

وی اضافه کرد: استفاده اخلاق­‌مدارانه از علم، حلقه مفقوده این روزهای بشریت است، روزهایی که به وسیله آخرین دستاوردهای علمی می­‌توان صحنه درد و رنج کودکان زخمی و آواره را دید و بر اخلاق گمشده از دامان بشریت گریست. 

قدیمی با بیان اینکه جنگ خبر نیست، اظهار کرد: جنگ گلوله‌های واقعی است که توسط سربازان شلیک می‌شود. کشته شدن انسان‌های بی‌گناهی‌ است که میل به مُردن ندارند و قدرت‌نمایی افرادی‌ است که انسانیت در درون آن‌ها مرده است. جنگ خبر نیست، جنگ واقعیتی تلخ و وحشتناک است و امروز همه ما با هر سمت و سوی سیاسی و اجتماعی که داریم عزادار سوگ انسانیت هستیم. 

وی ادامه داد: روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، فرصتی است تا یادآوری کنیم بنابر گفته یونسکو، علم یک حق بشری است، صلح نیز حق تک تک افراد بدون هیچ‌گونه تبعیضی است.

قدیمی تصریح کرد: روز جهانی علم برای صلح و توسعه با هدف ایجاد ارتباط تنگاتنگ­ میان علم و اقشار مختلف جامعه برای رسیدن به اهدافی همچون بهره‌مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری، معرفی پیشکسوتان و شخصیت‌های علمی برجسته کشور، ایجاد زمینه مناسب برای آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تأثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم از سال ۲۰۰۱ به وسیله  یونسکو نامگذاری شده است؛ این در حالی است که در همان سال جمعی از  بزرگان و دغدغه‌مندان و دوستداران توسعه علمی ایران، انجمن ترویج علم را بنا نهادند. 

وی افزود: از سال ۱۳۹۱ انجمن ترویج علم ایران با همکاری برخی از نهادهای علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی این مناسبت بین‌المللی را پاس داشته است و ضمن بزرگداشت این مناسبت جهانی در راستای ارتباط علم و جامعه، هفته ترویج علم را برگزار می‌کند. در این بین، یونسکو برای تأکید بر ظرفیت‌های عظیم علم، هر ساله روز جهانی علم برای صلح و توسعه را جشن می­‌گیرد. امسال، ضمن بزرگداشت سال بین‌المللی علوم پایه برای توسعه پایدار، با توجه به اهمیت این موضوع، این سال بنا به پیشنهاد یونسکو به دهه بین‌المللی علوم برای توسعه پایدار (۲۰۲۴-۲۰۳۳) تبدیل شد. 

قدیمی تصریح کرد: در این راستا در این هفته انجمن نشست «شیوه‌های ترویجی علوم پایه و بنیادی» و  نشستی با عنوان «اولویت تغییر اقلیم در ایران چیست؟» را با حضور اساتید پیشکسوت و نامدار کشور در روز ۲۳ آبان ماه جاری برگزار خواهد کرد. همچنین یونسکو امسال بر اهمیت اعتماد عمومی به علم تأکید دارد و معتقد است علم در جستجوی مداوم کشف حقیقت است.

وی اضافه کرد: بسیار روشن است توجه به اعتماد به علم به عنوان فرهنگ ضروری است. با توجه به نقشی که اعتماد به علم به عنوان منبع معتبر ِشناخت در شیوه عملکرد شهروندان و مراجع علم و فناوری در جوامع دارد، شاید بتوان گفت در فرایند رشد و پیشرفت علم وفناوری، رابطه‌ای دوسویه بین علم و جامعه برقرار است که از سواد علمی به مشارکت می‌رسد.

قدیمی یادآور شد: رشد روزافزون علم و فناوری ازیک سو، موجب ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر، به مشارکت فعال مردم منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در جهان در حال تغییر امروزی، حمایت از علم و پژوهشگران سنگ‌ بنای توسعه علمی است. 

قدیمی در پایان ضمن اشاره به برنامه‌های هفته ترویج علم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که با خود صلح نکنیم، هرگز نمی‌توانیم در جهان بیرون به صلح برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha