• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081611965
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل اوراسیا:

روابط اقتصادی‌مان با چین را به صادرات انرژی محدود نکنیم

روابط اقتصادی‌مان با چین را به صادرات انرژی محدود نکنیم

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل اوراسیا با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در ایران برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی با چین، گفت: با این وجود ما سهم بسیار پایینی از بازارهای چین داریم و به نظر می‌رسد ناشی از این باشد که ما عمده تعاملات اقتصادی‌مان با چین را به حوزه انرژی محدود کرده‌ایم.

حمید حکیم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور معاون اول رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای و سخنرانی روز گذشته وی در همایش تجاری ایران و چین، اظهار کرد: سطح روابط ایران و چین با نقطه ایده‌آل فاصله دارد و هنوز باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود. میزان تعاملات چین با تمام کشورها و جایگاه اقتصادی‌اش مشخص است و ما نیز باید روابط‌مان با چین را در چهارچوب تامین منافع ملی کشورمان تنظیم کنیم. در همین راستا در برخی از حوزه‌ها نیاز به بازتعریف روابط دوجانبه داریم تا منافع‌مان به شکل حداکثری تامین شود.

وی با بیان اینکه حضور آقای مخبر در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای گام خوبی در این راستا بود، افزود: در حال حاضر تاجران، بازگانان و صنعتگران ایرانی شناخت مناسبی از چین ندارند و حضورشان در بازارهای این کشور بسیار اندک است. علی‌‎رغم وجود پتانسیل‌های فراوان در ایران، ما سهم بسیار پایینی از بازارهای چین داریم و به نظر می‌رسد ناشی از این باشد که ما عمده تعاملات اقتصادی‌مان با چین را به حوزه انرژی محدود کرده‌ایم.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا ادامه داد: حتی همین که می‌بینیم شرکت‌های چینی به راحتی از قراردادهای امضاشده با ایران برای توسعه میدان‌های انرژی از جمله میدان نفتی یادآوران خارج می‌شوند، ناشی از این است که ما سعی نکرده‌ایم از طریق گسترش روابط اقتصادی با چین در تمام حوزه‌ها، وزن اقتصادی خودمان را برای این کشور افزایش دهیم.

حکیم با بیان اینکه در حوزه سیاسی نیز هرچند روابط به نسبت بهتری داریم، اما هنوز باید کارهای بیشتری صورت گیرد، عنوان کرد: اگرچه برای بهبود روابط اقتصادی ایران باید تلاش بیشتری کند، اما در حوزه سیاسی عمدتا کم‌کاری‌ها از سمت چین بوده و این چین است که باید برای بهبود روابط سیاسی با ایران گام‌های موثرتری بردارد.

وی با اشاره به سطح بالای روابط چین با برخی از کشورها مانند آمریکا، روسیه و عربستان نسبت به سطح روابطش با ایران، بیان کرد: طبیعی است که این موضوع بر تعاملات اقتصادی و سیاسی چین با ما و این کشورها تاثیرگذار است و چین بر اساس منافع ملی خود، روابطش را تنظیم می‌کند و آن نگاهی که ایران به چین دارد، متقابلا از سمت چین نسبت به ایران دیده نمی‌شود.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا اضافه کرد: در بحث احداث جاده ابریشم جدید نیز چین مسیرهای خود را تعریف کرده است و ایران تنها یکی از گزینه‌های پیش روی این کشور است. بنابراین چین به این شکل به ایران نگاه می‌کند و ما نیز باید دیدگاه‌مان به همین شکل باشد و صرفا منافع‌ ملی‌مان را در نظر بگیریم.

حکیم با تاکید بر اینکه نگاه تک‌محوری به چین اشتباه است، افزود: ما باید تخم‌مرغ‌هایمان را در سبدهای مختلف بگذاریم و با تمام دنیا روابط متوازن داشته باشیم. اینکه ما به چین به عنوان شریک راهبردی نگاه کنیم در حالی‌که این کشور چنین نگاهی به ما ندارد، برخلاف منافع ملی ماست. روابط ما با چین و هر کشور دیگری باید نظام‌مند و با برنامه باشد تا ضربه نخوریم و با بدعهدی مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه اکنون ایران بیشتر از چین در حال تلاش برای ارتقاء سطح روابط است، گفت: چین به ایران مانند دیگر بازیگران نگاه می‌کند و طبیعتا وقتی نوع نگاه‌ها متفاوت باشد، بر عزم و جدیت دو طرف برای توسعه روابط فی‌مابین نیز تاثیرگذار است. البته نمی‌توان این طور برداشت کرد که چین به دنبال توسعه روابط خود با ایران نیست، اما به هر حال نوع روابط چین با سایر کشورها و جایگاهی که در جهان بین‌الملل دارد، بر روابطش با ما تاثیرگذار است.  

این تحلیلگر مسائل اوراسیا با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهورمان در شانگهای در مورد موقعیت منحصربه‌فرد ایران برای قرارگیری در مسیر کریدورها، اظهار کرد: قرارگیری در مسیر کریدورها یک رقابت است و هر کشوری سعی می‌کند سهم بیشتری برای خود کسب کند. ما نیز به منظور حضور در این عرصه، باید توان رقابتی خود را افزایش دهیم و از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و خطوط ارتباطی زمینی، دریایی و هوایی گرفته تا تعاملات سیاسی با دیگر کشورها، همه را ارتقا دهیم.

حکیم ادامه داد: هر کشوری، به همراه تعدادی از همسایگانش در مسیر عبور کریدور قرار می‌گیرد. یکی از دستاوردهای اجرای درست سیاست‌های همسایگی و داشتن تعامل موثر با کشورهای همسایه، تقویت حضور ایران در کریدورهای مختلف است که آورده‌های زیادی را برای کشور در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha