• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402081511337
  • خبرنگار : 50310

چگونه کودکان را کتابخوان کنیم؟

چگونه کودکان را کتابخوان کنیم؟

ایسنا/لرستان یک روانشناس گفت: کودکان از آنجا که هنوز به سن تشخیص درست و غلط بودن یک رفتار از سوی والدین خود نرسیده‌اند از رفتارهای آن‌ها الگوبرداری می‌کنند که به همین دلیل برای پرورش کودکانی اهل مطالعه در ابتدایی‌ترین قدم باید والدین خود دست به کار شده و به مطالعه روی بیاورند.

رضا منصوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: والدین آینه تمام نمای تربیت کودکان بوده و تمــام رفتارها و گفتارهای والدین در ذهن کودک ثبت و ضبط می‌شوند، کودکان از آنجا که هنوز به سن تشخیص درست و غلط بودن یک رفتار از سوی والدین خود نرسیده‌اند از رفتارهای آن‌ها الگوبرداری می‌کنند که به همین دلیل برای پرورش کودکانی اهل مطالعه در ابتدایی‌ترین قدم باید والدین خود دست به کار شده و به مطالعه روی بیاورند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید کودک کتابخوان داشته باشید، ابتدا باید خودتان کتابخوان باشید.

منصوری با اشاره به اینکه کتاب‌خواندن در حضور بچه‌ها به آن‌ها نشان می‌دهد که کتاب فقط برای یادگیری نیست و لذت‌بخش هم هست، افزود: پیشنهاد می‌شود در همه اتاق‌ها کتاب‌هایی را در دسترس کودکان قرار دهید.

این روانشناس بیان کرد: اینکه کودک به‌سادگی به کتاب دسترسی داشته باشد گامی ضروری برای تقویت میل کتابخوانی است، وجود کتاب‌های فراوان در گوشه‌وکنار خانه در شکل‌گیری فرهنگ کتابخوانی مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که تحقیقات نشان داده است خواندن کتاب مخصوص کودکان با لحن کودکانه و با صدای رسا در زمان بارداری به آرامش نوزاد در رحم مادر کمک می‌کند، تصریح کرد: این امر باعث وابستگی نوزاد در رحم مادر به شنیدن این نوا می‌شود و پس از تولد نیز همین روند را ادامه دهیم و برای نوزاد خود با صدای رسا و لحنی کودکانه کتاب بخوانیم و شاهد تأثیرات عمیق این کار در ادامه مسیر رشدش باشیم.

منصوری ادامه داد: همواره باید مواظب باشیم که با رشد کودک همواره آثار و کتاب‌هایی مناسب با سن او را برایش تهیه و بخوانیم، مراقب لحن خوانش خود باشیم که با حال و هوا و سن وی همخوانی داشته‌ و این کار را تازمانی که فرزندمان خواندن یاد گرفت بایستی ادامه دهیم و حتماً به این موضوع واقف باشیم که ممکن است در حین کتاب خواندن ما او اهمیتی به این موضوع ندهد، ولی ما باید تمرکزمان را روی کتاب‌ خواندن حفظ کنیم.

این روانشناس با بیان اینکه همیشه کتاب‌های کودکان را در راستای دید آن‌ها قرار دهید، بیان کرد: برای هریک از بچه‌ها قفسه‌ای مخصوص کتاب‌هایشان در نظر بگیرید، این کار به شکل‌گیری سلیقه شخصی آن‌ها در کتابخوانی کمک می‌کند پس اجازه دهید کودک کتاب‌هایش را خودش انتخاب و قفسه کتاب‌هایش را خودش بچیند.

وی اضافه کرد: اینکه چه زمانی باید کتاب‌خواندن برای کودک را شروع کرد، پرسش خیلی از پدر و مادرهاست، پاسخ این است که هرچه زودتر، بهتر! در واقع مغز نوزاد برای رشد باید کلمه‌های بسیاری بشنود این کلمات را هم باید با صدای آدمی بشنود که با او پیوند دارد پس کتاب‌خواندن برای نوزاد ضروری است.

منصوری ادامه داد: مهم نیست چه کتابی برای نوزادمان می‌خوانیم او هنوز توانایی درک محتوای آنچه را می‌شنود ندارد بااین‌حال این تجربه سودمندی برای نوزاد است، این‌گونه این سنت در ذهن کودک نقش می‌بندد، حس در آغوش گرفته شدن و شنیدن صدای کسی که برایتان کتاب می‌خواند.

این روانشناس افزود: هنگامی‌که کودک شروع به واکنش نشان دادن کرد، به‌سراغ کتاب‌های تخته‌ای با عکس‌های جذاب بروید که معمولاً صفحات اندکی دارند، این کتاب‌ها بر مبنای چگونگی کارکرد مغز کودک نوپا تهیه می‌شوند و به گسترش دامنه توجه کودک کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این سن کتاب‌هایی که کلمات مختلف را نشان می‌دهند هم برای کودک لازم است، این کتاب‌ها عکس کلمه‌های گوناگون را نشان می‌دهند بچه‌ها عاشق این هستند که به عکس‌ها اشاره کنند و نامشان را بیاورند این کار برای کودک لذت‌بخش است.

منصوری بیان کرد: کتاب‌خواندن پیش از خواب لذت‌بخش و سودمند است، خواندن داستان شبانه باعث ارتباط رودرروی کودک با ما و کتاب می‌شود این کار یک عادت شبانه خوب هم برای کودک است، شاید نتوانید در برخی اوقات روز با کودکتان کتاب بخوانید. اشکالی ندارد هر زمان می‌توانید این کار را انجام دهید.

این روانشناس با اشاره به این‌که همیشه کتابی در ساک بچه داشته باشید، گفت: هر زمان فرصتش پیش آمد، در مطب پزشک یا صف اتوبوس، به‌جای اینکه کودک‌تان را با تلفن هوشمندتان سرگرم کنید، برایش کتاب بخوانید.

وی با اشاره به اینکه امروزه جایگاه کتاب‌های مصور ارتقا پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: دیگر این باور غلط که این کتاب‌ها را نباید چندان جدی گرفت وجود ندارد، پژوهش‌ها بر پایه تصاویر ام. آر. آی نشان داده‌اند که واکنش مغز هنگام خواندن تصویرها در کتاب‌های مصور مانند خواندن متن است، وقتی کودک کتابی مصور را همراه با کلمات می‌خواند هر دو سمت مغز او فعال می‌شود این کار برای رشد توانایی‌های مغز خیلی خوب است.

منصوری با اشاره به اینکه بی‌میلی خیلی از کودکان به خواندن، به‌دلیل ترس است، تصریح کرد: این کودکان بیشتر خواننده تصویر هستند و متن آن‌ها را می‌ترساند، امروزه روشن شده است که نگاه‌ کردن به تصویر سودمند است و در عین‌حال در فرهنگ دیجیتال امروز که متن و تصویر با هم پیوند خورده‌اند، رمان‌های تصویری درگاه مناسبی برای ورود کودک به دنیای کتابخوانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha