• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402080604254
  • خبرنگار : 50295

کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم:

مبارزه با آفت کرم گلوگاه به صورت تلفیقی امکان‌پذیر است

مبارزه با آفت کرم گلوگاه به صورت تلفیقی امکان‌پذیر است

ایسنا/زنجان کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: هرساله وجود آفت کرم گلوگاه در شهرستان موجب وارد شدن خسارات ۷۰ درصدی به باغات انار شهرستان طارم می‌شود.

سیروس پناهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کنترل کرم گلوگاه انار در شهرستان طارم، اظهار کرد: برای مدیریت عوامل خسارت‌زا درختان انار همچون کرم‌گلوگاه راه‌های مختلفی وجود دارد ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که کنترل کرم گلوگاه باید تلفیقی باشد و مبارزه با این آفت با استفاده از مبارزه زراعی، مکانیکی و استفاده از ارقام مقاوم و مبارزه بیولوژیک امکان‌پذیر است و روش شیمیایی جایگاهی ندارد.

وی افزود: در کنترل کرم گلوگاه استفاده از ارقام بومی و محلی که کم‌ترین حساسیت را به تنش‌های محیطی داشته و کمترین ترک را دارند نیز مؤثر است. همچنین در پیشگیری از این آفت باید جمع‌آوری زمستانه میوه‌های آلوده روی درخت و ریخته شده پای درختان و همه میزبان‌های موجود در باغ (به عنوان مثال درختان انجیری که در باغات انار وجود دارند میزبان کرم گلوگاه هستند و در فصل زمستان در میان میوه‌های ریخته شده این درخت است وجود دارد) انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه جمع‌آوری میوه‌های آلوده به کرم گلوگاه و پاکسازی باغ باید به صورت همگانی در باغات کنار هم انجام شود، تصریح کرد: هنگام دفع کردم میوه‌های مانده روی درخت و آلوده به کرم نباید آن‌ها را در گودال‌های سطحی دفع کرد زیرا در این صورت امکان خروج دوباره از خاک را دارند.

پناهی ادامه داد: آبیاری و هرس اصولی درختان برای جلوگیری از هرگونه تنش محیطی، استفاده از تله‌های نوری و فرمول‌های جنسی جهت شکار آفت، استفاده از زنبور پارازیتوئید با هماهنگی‌کارشناس، مسدود کردن تاج میوه انار با استفاده از مواد غیرشیمیایی در مبارزه با آفت کرم گلوگاه مؤثر هستند. همچنین استفاده از دستگاه پرچم‌زدا در زمان تبدیل گل انار به میوه نیز در کنترل ۸۰ درصدی آفت کرم گلوگاه مؤثر است.

کارشناس مسئول باغبانی جهادکشاورزی شهرستان طارم با اشاره اینکه کشت رقم واندرفول انار در ۵ باغ الگویی در روستاهای مختلف به زودی در شهرستان طارم آغاز خواهد شد که به کرم گلوگاه و ترکیدگی مقاوم است، خاطرنشان کرد: هرساله وجود آفت کرم گلوگاه در شهرستان موجب وارد شدن خسارات ۷۰ درصدی به باغات انار شهرستان طارم می‌شود. برخی از افراد به مبارزه شیمیایی با این آفت روی آورده‌اند که این نوع مبارزه شاید در دو سال اول پاسخگو باید ولی در سال‌های بعدی نتایج غیرمطلوبی نیز همچون از بین رفتن حشرات مفید و طغیان آفات دیگر را خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha