• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۳:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1402080302774
  • خبرنگار : 71049

با هدف نقش‌آفرینی و بکارگیری متخصصان صنعت هسته‌ای انجام گرفت؛

نشست هم‌اندیشی کمیته‌های تخصصی تدوین و بازنگری استانداردهای اتمی

نشست هم‌اندیشی کمیته‌های تخصصی تدوین و بازنگری استانداردهای اتمی

اولین نشست هم‌اندیشی تدوین استانداردهای اتمی با حضور اعضای کمیته‌های تخصصی و کمیته‌های فنی متناظر از متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به میزبانی مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی روز چهارشنبه در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اولین نشست هم‌اندیشی تدوین استانداردهای اتمی با حضور اعضای کمیته‌های تخصصی و کمیته‌های فنی متناظر از متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به میزبانی مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی در سالن شهید شهریاری سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

در این نشست جواد کریمی ثابت رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ضمن خوش آمدگویی و معرفی ارکان و اهداف این مرکز، به جایگاه مهم و اثربخش استانداردها در ترسیم مسیر پویا و رو به رشد صنعت با در نظر گرفتن ملاحظات ذی‌نفعان اشاره کرد.
کریمی ثابت در ادامه به نقش مهم متخصصان و صاحب نظران صنعت در تدوین استانداردها اشاره و از متخصصان صنعت هسته‌ای دعوت کرد با همکاری نزدیک با مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی، این مرکز را در تدوین استانداردهای به‌روز و کارآمد سازمانی، ملی و بین‌المللی یاری رسانند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تاکید بر ارتباط محکم و هم افزا با سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: لازمه تدوین استانداردهای کارآمد؛ بکارگیری علم، فناوری و تجربه بوده و چنین رویکردی سنگ بنای یک نظام استاندارد مطلوب را ایجاد خواهد کرد. از اینرو بهره‌مندی از آرا و نظرات صاحب‌نظران در نیل به اهداف آن اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران تصریح کرد: تدوین استانداردهای کارخانه‌ای و سازمانی در صنعت هسته‌ای باتوجه به عدم دسترسی به استانداردهای بین‌المللی در برخی از حوزه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد که خود نیازمند ایجاد بستر تدوین استانداردهای پژوهش محور در این حوزه‌ است.
 
در ادامه این نشست زنگیان، معاون تدوین و ترویج استانداردهای مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران اظهار کرد: تا پیش از این استانداردها بر اساس درخواست بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای انجام می‌گرفت، اما برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا علاوه بر پاسخگویی به این درخواست‌ها، تدوین استانداردها بر اساس تهیه فهرست اولویت‌بندی شده باتوجه به تجارب کشورهای پیشرو و همچنین آرا و نظرات صاحب‌نظران و ذی‌نفعان انجام شود.
 
زنگیان در ادامه گفت: امید است با بهره‌مندی از تجارب و زیرساخت‌های مناسب در صنعت هسته‌ای و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تدوین استانداردهای پژوهش محور شروع شود. با تدوین استانداردهای پژوهش محور ملی می‌توانیم زمینه حضور ایران را در تدوین استانداردهایی در سطح بین‌المللی فراهم آوریم.
 
گفتنی است در نشست هم‌اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی و کمیته‌های فنی متناظر تدوین و بازنگری استانداردهای اتمی، که با حضور رئیس و معاونان مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران برگزار شد؛ جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای با تاکید به ضرورت ایجاد این مرکز و جایگاه آن در صنعت هسته‌ای به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه فرایند تدوین استاندارد و نیازهای بخش‌های مختلف صنعت به داشتن استانداردهای کارآمد و به روز پرداختند.
 
لازم به ذکر است معاونت تدوین و ترویج استانداردهای اتمی این مرکز از مشارکت و همفکری 6 کمیته تخصصی شامل: نظام مدیریت هسته‌ای، فناوری‌های نوین، غنی‌سازی، کاربرد پرتوها، چرخه سوخت هسته‌ای و نیروگاه‌های هسته‌ای و راکتورهای تحقیقاتی، متشکل از متخصصان و نمایندگان ذی‌نفعان برای تدوین استانداردهای سازمانی و ملی بهره می‌برد. همچنین این معاونت در حال حاضر راهبری دبیرخانه 4 کمیته فنی و فرعی متناظر بین‌المللی TC-15، TC-45، TC-85 و TC-135 را جهت مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی برعهده دارد.
 
مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی در نظر دارد با برپایی کمیته‌ها، اتاق‌های فکر، نشست‌ها و رویدادهای مختلف علاوه بر ترویج و فرهنگ‌سازی فعالیت‌های نظام استاندارد از خرد جمعی در پیشبرد اهداف آن بهره ببرد. از این رو پس از این نشست هم‌اندیشی، اولین رویداد نظام استاندارد در صنعت هسته‌ای برنامه‌ریزی شده که به زودی با حضور مسئولین و صاحب‌نظران این حوزه برگزار خواهد شد.
 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha