• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402080302066
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تاکید کرد

لزوم تربیت هنرجویان متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار

لزوم تربیت هنرجویان متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: تاثیر آموزش‌های شایستگی محور در تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی هنرجویان، کشورهای جهان را به سمت استفاده از آموزش‌های شایستگی‌محور به‌جای آموزش‌های سنتی سوق داد.

به گزارش ایسنا، احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در بازدید از هنرستان هنرهای زیبای دختران تهران اظهارکرد: هنرستان‌های هنرهای زیبا به‌منظور توسعه و تقویت هنرهای ملی و آموزش و تربیت استعداد افراد علاقه‌مند در این حوزه تاسیس شده‌اند.

وی افزود: ارائه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در کشورهای دنیا از طریق نهادهای مختلف صورت می‌گیرد؛ این نهادها شامل نهادهای دولتی، غیردولتی و مراکز آموزشی خصوصی هستند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: سوالی که همواره در ذهن هنرجویان، خانواده‌ها، برنامه‌ریزان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در آموزش‌وپرورش مطرح بوده این است که انتظار از آموزش‌و تربیت فنی‌وحرفه‌ای چیست؟.

وی اضافه کرد: آیا هنرجویان بعد از فارغ‌التحصیلی از هنرستان می‌توانند جذب دنیای کار شوند و یا نیاز است پس از ادامه تحصیل در سطوح بالاتر دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با رشته خود وارد دنیای کار شوند. پاسخ این سوال را می‌توان در ماهیت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی جستجو کرد.

دوراندیش ابرازکرد: با توجه به طبقه‌بندی که در ارتباط با حرفه‌های مختلف در نظام طبقه‌بندی مشاغل صورت می‌گیرد، حرفه‌های تعریف شده در رشته‌ها از سطوح مختلفی برخوردارند. برای مثال برخی از رشته‌های هنری در سطوح بالاتر مهارتی قرار دارند و لذا فرآیند کسب مهارت‌های مربوط به آنها برای ورود به بازار کار در مقطع آموزش عالی تکمیل می‌شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تصریح کرد: خلأ رشته‌ای با عنوان فرهنگ و هنر در بین رشته‌های شاخه نظری مشهود است و انتظار می‌رود برنامه‌ریزان به این مهم توجه کنند. از دیگر چالش‌هایی که در حوزه آموزش هنر وجود دارد، محدودیت استفاده از مربیان خبره فاقد مدرک تحصیلی دانشگاهی در حرفه هنری به‌دلیل مقررات در به‌کارگیری مربیان است. باتوجه به کمبودها و محدودیت‌های مربوط به منابع انسانی، نیاز به بازنگری مقررات جذب مربیان در این‌گونه رشته‌ها است.

وی اظهارکرد: تجربه و تخصص هنرآموز، نوع آموزش مهارت‌ها به هنرجوها، محتوای درسی و مهارتی که ارائه می‌شود و ... در آموزش و تربیت هنرجویان تاثیر زیادی دارد. همچنین کتاب درسی و محتوای آن و سرفصل‌هایی که برای هنرجوها ارائه می‌شود در نحوه جذب آنها به بازار کار نیز موثر است.

دوراندیش افزود: در رشته‌های هنری خلاقیت، نوآوری و اثربخشی هنرجویان و تلاش برای کسب معلومات و تجربه لازم برای ورود به بازار کار تاثیر فراوانی دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه گفت: باتوجه به تاکید سند تحول بنیادین مبنی بر ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان، باید هنرجوها را متناسب با نیازهای بازار کار تربیت کرد تا جامعه بتواند از مزایا، توانمندی و کارآمدی آنها استفاده کند.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ لازم به ذکر است در این نشست هنرآموزان گروه نمایش، سینما، نقاشی ... نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره چگونگی ترغیب دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای، ارائه راهکارهای نوین آموزشی، رفع نارسایی‌های آموزشی، نحو ورود هنرجویان به بازار کار و ترسیم دورنمای شغلی که باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای گرایش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای می شود، بحث و گفت و گو کردند.

در انتهای این نشست، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و مدیر کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی از کارگاه‌های آموزشی هنرستان بازدید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha