• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402072215000
  • خبرنگار : 71461

برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ایام ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اعلام شد 

برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ایام ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اعلام شد 

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از برگزاری ۳۸ عنوان برنامه فرهنگی، قرآنی و مراسم جشن و شادی در ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عرفاتی - معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)- پیش از ظهر امروز شنبه(۲۲ مهرماه) در نشست‌ اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) با اعلام این خبر که در ایام ولادت حضرت در حدود ۳۸ عنوان برنامه فرهنگی، قرآنی و مراسم جشن و شادی را داریم اظهار کرد: از ماه‌های گذشته برای بزرگداشت مقام حضرت عبدالعظیم(ع) برنامه‌ریزی شده است. با پیشنهادی که داده شد و با پذیرش این‌ پیشنهاد از سوی مدیران شهرستان ری، هفته فرهنگی شهرستان ری به ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی می‌شود. به همین مناسبت از این هفته برنامه های فرهنگی با عنوان هفته فرهنگی شهرستان ری آغاز می شود.

وی در ادامه با محکومیت جنایات صهیونیست ها گفت: افزود:ما خادمان حرم باید مسیر اهل بیت(ع) را ادامه دهیم و اگر حضرت عبدالعظیم(ع) در میان ما بودند نیز این جنایت عظیم را محکوم می‌کردند.

عرفاتی گفت: در این هفته که به هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی می‌شود، برنامه‌های متعددی از سوی نهادهای مختلف شهرستان ری اجر خواهد شد. روز سه‌شنبه، دادستان شهرستان ری در حرم مطهر حاضر خواهد شد و برنامه‌های این‌نهاد در ایام هفته میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) را تشریح می‌کند. همچنین، برنامه بنیاد شهید نیز در همین روز در تالار شبخ صدوق و همزمان عطرافشانی قبور شهدای مدفون در حرم مطهر از سوی خدام انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: سه‌شنبه شب مراسم قرائت دعای توسل در حرم مطهر برگزار می‌شود. همچنین، برنامه جدیدی از سوی استاد تراشیون طی سه‌شنبه شب‌ها در رابطه با مسائل خانوادگی با عنوان خانه‌ای مثل بهشت اجرا خواهد شد. همچنین، ویژه‌برنامه میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) نیز روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه از ساعت ۹ با حضور کودکان و نوجوانان در تالار امام علی(ع) حرم مطهر برگزار خواهد شد. امروز بیش از ۱۵۰ هزار عنوان کتاب حدیثی در حرم مطهر وجود دارد که باید در بین جامعه بکارگیری شود.

عرفانی تصریح کرد: دشمنان امروز قصد دارند تا جوانان را از مسائل فرهنگی دور کنند که باید در این زمینه کار کرد. همچنین، روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه از اصناف مختلف دعوت شده تا در حرم مطهر حضور پیدا کرده و به اهدای گل به ضریح مطهر بپردازند. همچنین، سپاه سیدالشهدا(ع) با استعداد دو هزار نفری در میدان شهرری حضور پیدا کرده و با اهدای گل ادای احترام می کنند و سردار ذوالقدر به ایراد سخنرانی می پردازند.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه با اشاره به سایر برنامه های این ایام گفت: در شام ولادت نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ برنامه هیات نوباوگان برنامه خواهند داشت. روز پنجشنبه، ۲۷ ساعت ۱۶ تجمع خادمان آستان در میدان اصلی شهر ری صورت می‌گیرد و به کسبه گل اهدا می‌کنند ساعت ۱۷ تیز مراسم تعویض پرچم به مناسبت شب ولادت حضرت را داریم که با نوحه سرایی غلامرضا زاده مداح و ذاکر اهل بیت(ع) همراه خواهد بود. 

عرفاتی عنوان کرد: شب ولادت حضرت نیز محمدرًایی به مدیحه سرایی میپردازد و زیارت حضرت توسط مهدی سماواتی قرائت می شود و آیین تلبس طلاب به دست حجت الاسلام قاضی عسکر انجام می شود و سخنران این مراسم آیت الله شیخ محسن کازرونی- عضو مجلس خبرگان رهبری - خواهد بود که در  مصلای امام ‌علی(ع) به اجرای برنامه خواهند پرداخت. همچنین از  نماز مغرب بعد برنامه محفل ویژه انس با قرآن در شبستان را خواهیم داشت و قرائت دعای کمیل از  دیگر برنامه های این ایام است.

وی اظهار کرد: مراسم قرائت دعای ندبه در روز تولد حضرت عبدالعظیم(ع) یعنی چهارم ربیع الثانی مصادف با ۲۸ مهرماه از دیگر برنامه‌های آستان است که به صورت مستقیم از شبکه یک پخش خواهد شد. این برنامه با قرائت مرتضی طاهری و سخنرانی سیدمهدی میرباقری همراه خواهد بود.

عرفاتی با بیان اینکه در مراسم نماز جمعه این‌ هفته برنامه‌هایی از سوی ستاد اقامه نماز برای معرفی شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع)‌ در نظر گرفته شده است، گفت: شامگاه جمعه نیز برنامه ویژه‌ای با مداحی مهدی میرداماد و سخنرانی حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرخزاد در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. همچنین، در شورای فرهنگی برنامه‌های مفصلی تصویب شده است که در این هفته اجرا خواهد شد.

عرفاتی گفت: همچنین، در این ایام در تمام میدان‌های شهر ری ایستگاه‌های صلواتی همراه با جشن و سرور برپا خواهد شد که این برنامه‌ها با همکاری اداره تبلیغات شهرستان ری و شهرداری منطقه ۲۰ اجرا می‌شود.

وی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده، برنامه ویژه‌ای برای ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) در اعتاب مقدسه کشور تدارک دیده شده که قرائت زیارت  آن حضرت در اعتاب مختلف کشور انجام شود. در شب ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) نیز برنامه سخنرانی معاون علمی و فرهنگی آستان در حرم‌ حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای مسابقات فرهنگی در فضای مجازی، برپایی مراسم جشن تکلیف و دوره‌های معرفت زیارت، بازدید رایگان از موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آسمان‌نما و کتابخانه، اجرای مسابقات قرآنی در کلاس های آموزشی آستان و ... از دیگر برنامه‌های هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) خواهد بود. اجرای محافل قرآنی در مساجد و حسینیه‌های شهر ری، اجرای طرح مواسات و کمک مومنانه در هفته ولادت برای جامعه هدف، ارائه تخفیف در فروشگاه‌های متبرکات آستان، ویزیت رایگان پزشکان دارالشفای کوثر آستان در روز ۲۶ مهرماه از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

عرفاتی با اشاره به اینکه بحث قرآنی از اولویت‌های کار ما در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است، گفت: طبق همکاری با مسئولان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری تعداد ۲۰ محفل قرآنی در این هفته و در سطح شهرستان ری برگزار می‌شود. همچنین، برنامه  تقدیر از حفاظ قرآن کریم آستان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این ایام برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha