• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402071711168
  • خبرنگار : 50622

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از میانگین جهانی کمتر است 

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران از میانگین جهانی کمتر است 

ایسنا/البرز یک کارشناس تغذیه با اشاره به میزان مصرف تخم مرغ در کشور اظهار کرد: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از میانگین مصرف بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پایین‌تر است.  درحالی که  ما دهمین کشور تولید کننده تخم مرغ در جهان هستیم ولی به نسبت تولید، سرانه مصرف مان بسیار پایین است.

فرزانه سینکایی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به ارزش غذایی تخم‌مرغ، هدف باید افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی در هر فرد باشد؛ گفت: مصرف تخم مرغ در کشور  بیشتر به صورت استفاده از ترکیبات و فرآورده‌های تخم مرغ است، یعنی بیشتر در ترکیبات فرآورده‌های گوشتی و یا به شکل کتلت، کوکوها، سس‌ها، تولیدات قنادی، بیسکوییت و انواع کیک و شیرینی مصرف می‌شود و تغذیه با آن  به شکل یک وعده غذایی در سفره خانواده  به شدت پایین است. این در کنار خواص تغذیه‌ای استثنایی تخم مرغ معضل تغذیه ای است .

سینکایی در مورد این که به چه افرادی توصیه می‌شود که  تخم مرغ را بیشتر مصرف کنند، گفت: خانم‌های باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان درحال رشد، ورزشکاران، بزرگسالان و هم چنین افرادی که دوران نقاهت بیماریشان را طی می‌کنند، مصرف یک عدد تخم مرغ در روز  بسیار توصیه می‌شود. هم چنین برای کودکان زیر دو سال هم از شش ماهگی تا یک‌سالگی به صورت یک روز درمیان و بالای یک تا دو سال به صورت روزانه مصرف تخم مرغ باید جزو ثابت برنامه غذایی باشد.

وی در مورد اینکه چه کسانی باید در مصرف تخم مرغ  احتیاط کنند اظهار کرد: ما مصرف تخم مرغ را به هیچ عنوان در هیچ رژیم غذایی حذف نمی‌کنیم. منتها افرادی که دیابت، فشار خون یا بیماری قلبی و عروقی دارند مصرف یک عدد تخم مرغ در هفته را برایشان توصیه می‌کنیم. ولی تاکید می‌کنیم که رژیم غذایشان به صورت کم چرب و کم نمک باشد و روش طبخ‌شان سالم بوده و تخم مرغ را  نیز به صورت آب پز مصرف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha