علی یزدانی در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد: تعداد پایگاههای اورژانس ۱۱۵ مشهد برای کلانشهر مشهد کافی نیست و برای رسیدن به استاندارد، تعداد ایستگاههای موجود باید دو برابر شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰۰ پایگاه شهری و ۶۲ پایگاه جادهای دارد، خاطرنشان کرد: در کلانشهر مشهد و برای رسیدن به استاندارد لازم طبق برنامه ششم توسعه، به بیش از ۸۰ پایگاه دیگر نیاز داریم.
یزدانی تصریح کرد: در زمینه پایگاههای جادهای مشکلی نداریم و در محورهای اصلی در هر ۳۰ کیلومتر یک پایگاه احداث شده است، مشکل اصلی در هسته مرکزی شهر است و یکی از دغدغههای ما در حوزه اورژانس، توسعه پایگاههای شهری است که در زمینه توسعه پایگاهها، مهمترین مشکل و مانعی که با آن مواجه هستیم تأمین زمین برای احداث پایگاه است.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در مشهد قیمت زمین علیالخصوص در بافت اصلی شهر بسیار بالا است و این چند سال سعی کردیم توجه خیران سلامت را به این حوزه جلب کنیم.
وی تصریح کرد: توسعه پایگاه برای سازمانهای دیگر امدادی راحتتر است، اما اورژانس بر خلاف بسیاری از سازمانها و نهادها هیچ منبع درآمدی ندارد و سازمان خدماتی است، بنابراین در زمینه تأمین زمین مشکل اساسی داریم و لازم است که خیرین سلامت و یا افرادی که در حوزه وقف بخواهند کار کنند، با ورود در این حوزه به ما کمک کنند.
یزدانی با اشاره به کمک خیران در ساخت پایگاهها در مشهد گفت: به کمک خیران دو پایگاه یکی در قاسمآباد و یکی در رضاشهر در حال ساخت است که صفر تا صد آن با خیران بوده و با توجه به اینکه در مشهد چند میلیون زائر و مجاور داریم و چند مراسم مذهبی بزرگ در طول سال در مشهد برگزار میشود، احداث پایگاههای جدید، نیاز اساسی بوده و کمک بزرگی به شهر زائرپذیر مشهد است.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمانهای دیگر امدادی برای تأمین زمین مشکل اساسی ندارند، یکی از پیشنهادات ما این بوده است که چنانچه مقدور باشد با سازمانهای همکار به طور یکپارچه و در یکجا حضور داشته باشیم که بتوان بهتر خدمات رسانی کرد و در این زمینه پیشنهاداتی هم به شهرداری ارائه کردهایم.
ناوگان اورژانس ۱۱۵ مشهد بسیار فرسوده است
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد فرسودگی ناوگان را از دیگر مشکلات حوزه اورژانس برشمرد و در این زمینه اظهار کرد: بر اثر تحریمهای موجود، خودروهایی که در اختیار داریم فرسوده است، اما با این حال ناوگان ما عملکرد بالایی دارد.
وی افزود: سال گذشته با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان اورژانس کشور و همچنین کمک خیران سلامت، ۳۰ دستگاه را بازسازی کردیم که از این ۳۰ دستگاه، ۸ دستگاه برگشته و بقیه نیز به مرور وارد چرخه خدمترسانی خواهد شد، اما نیاز اساسی ورود آمبولانسهای نو به کشور است.
یزدانی ادامه داد: چند وقت است که سازمان اورژانس کشور با همکاری هیات دولت و پیگیری سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری مشکل فرسودگی ناوگان است و احتمالا تا ماه آینده بخش کوچکی از مشکلات حل شود، همچنین بنا بر اعلام سازمان اورژانس کشور چنانچه خیران در این کار کمک کنند و بخواهند آمبولانس خریداری کرده و به اورژانس اهدا کنند تعرفههای گمرکی برای آنها صفر میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با وجود تحریمها تهیه آمبولانس سخت است، سال گذشته در مشهد تعدای موتورلانس وارد ناوگان کردیم تا در جاهایی که ترافیک است و عبور و مرور آمبولانس سخت است و زمان مأموریت را طولانی میکند از موتورلانس استفاده کنیم که به همین منظور سال گذشته ۱۳ دستگاه موتورلانس تامین شده و به عنوان پیشرو در حال خدمات دهی است.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمبود نیروی انسانی را یکی دیگر از مشکلات اورژانس ذکر کرد و در ادامه گفت: در اورژانس ۱۱۵ مشهد، کمبود نیروی انسانی داریم اما با استخدامی بزرگ وزارت بهداشت، که به زودی قرار است حدود ۳۰ هزار نفر در حوزه بهداشت و درمان در سطح کشورجذب شود، سهمیه مشهد نیز ۲۶۰ نفر است و چانچه این نیروها جذب شوند تا حدود زیادی مشکل نیروی انسانی ما برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: کار در حوزه اورژانس، یکی از مشاغل سخت است و همکاران شاغل در اورژانس شرایط جسمی و روحی روانی سختی را تجربه میکنند، ولی حقوق و حقالزحمه آنها با سختی کار متناسب نیست و سازمان اورژانس کشور با همکاری وزارت بهداشت با جدیت دنبال این است که این مشکل را حل کند.
۷۰ درصد تماسهای اورژانس، غیرمرتبط و غیر اورژانسی است
یزدانی تأکید کرد: یکی از مباحث دیگر در حوزه اورژانس موضوع مزاحمتهای تلفنی است که ۵ درصد تماسهای تلفنی روزانه ما نیز شامل این موارد است و لازم است که با فرد مزاحم برخورد جدی شود، اما مسأله اساسی ما این است که تماسها واقعی باشد، چراکه وقتی تماسها را بررسی میکنیم میبینیم که ۷۰ درصد تماسها غیرمرتبط و غیر اورژانسی است.
وی یادآور شد: تماس با اورژانس مخصوص فوریتهای پزشکی است یعنی بیماری که نیاز فوری به مراقبتهای پزشکی دارد و در غیر اینصورت با خطر مرگ مواجه میشود، در حالی که بسیاری از تماسها، تماسهای بیربط و مربوط به چکاپ، پانسمان، بیحالی و سوالات نامرتبط و... بوده و گاهی افراد برای موارد ساده مثل دل درد و یا مشاوره درمانی با اورژانس تماس میگیرند.
یزدانی با اشاره به رشد ۹.۹درصدی تماسهای مزاحم و نامرتبط در ۶ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: در ۶ماهه نخست سال جاری ۶۳۹ هزار و ۵۲۶ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده است که از این تماسها ،تعداد ۲۷ هزار و ۳۳۸ تماس مزاحمتی و ۳۰۱ هزار و ۹۰۴ تماس نامرتبط بوده است و ۱۸۷ هزار و ۲۷۸ تماس منجر به عملیات شده است.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تماسهای غیرمرتبط و غیر ضروری باعث میشود که مریض اورژانسی نتواند به موقع با اورژانس تماس بگیرد، چون خط مشغول است و از طرفی از آنجا که آمبولانس در اختیار موارد غیر اورژانسی است، زمان ماموریت نیز بالا میرود.
وی تأکید کرد: آمبولانس باید در اختیار کسی قرار بگیرد که نیاز فوری به خدمات فوریتهای پزشکی دارد، بنابراین لازم است در این زمینه فرهنگسازی شود و شهروندان فقط هنگام درخواست فوریتهای پزشکی با ما تماس بگیرند و درخواست آمبولانس کنند.
انتهای پیام
نظرات