• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402071107279
  • خبرنگار : 50647

رئیس اوقاف بافق خبر داد

درآمدزا نبودن اکثر موقوفات بافق به دلیل خشکسالی/تنها سه وقف جدید طی سه سال

درآمدزا نبودن اکثر موقوفات بافق به دلیل خشکسالی/تنها سه وقف جدید طی سه سال

ایسنا/یزد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق با اشاره به وجود ۵۶۳ موقوفه در این شهرستان، گفت: اکثر موقوفات منفعتی در این شهرستان زمین‌های مزروعی هستند که به دلیل خشکسالی دیگر درآمدزا نیستند و در تلاشیم آنها را با تغییر کاربری در راستای اجرای نیات واقفان درآمدزا کنیم.

«هادی علیزاده» در نشست خبری هفته وقف با اصحاب رسانه شهرستان بافق که عصر روز گذشته برگزار شد، گفت: ۵۶۳ موقوفه و ۱۷۶۷ رقبه در شهرستان باف وجود دارد که ۴۹۲ موقوفه از این تعداد متصرفی اوقاف است و بقیه متولی دارد.  

وی گفت: متاسفانه به دلیل پرداخت نشدن به موقع اجاره موقوفات در شهرستان، اجرای نیت واقفان در برخی موارد مغفول مانده است.

علیزاده افزود: در سه سال اخیر تنها سه وقف جدید به ارزش ۱۲ میلیارد تومان در شهرستان بافق در دو بخش کشاورزی و تجاری ثبت شده است.

به گفته وی، این سه وقف جدید شامل زمین کشاورزی پسته به وسعت دو هزار متر مربع برای سید الشهداء، یک باب مغازه تجاری توسط خیری برای روضه حضرت زهرا (س) و زوج‌های جوان و وقف هفت هزار متر مربع زمین در مبارکه بافق است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بافق بیان داشت: نزدیک به ۷۳ درصد از وقفیات بافق در حوزه کشاورزی است که به دلایلی ۹۰ درصد خشک و بی محصول شده و فقط ۱۰ درصد قابل سرمایه‌گذاری است.

به گفته علیزاده، یکی از زیباترین موقوفات مربوط به خیری به نام جمالی در منطقه صادق آباد به مساحت ۱۶ هکتار است که با نیت روضه خوانی، تهیه لباس گرم، هزینه اطعام غدیر و کمک به دانش آموزان بی بضاعت وقف شده است.

این مسئول با اشاره به بحث سامانه جامع موقوفات و اماکن متبرکه، گفت: این مورد از دغدغه‌های اصلی سازمان اوقاف بود بنابراین ثبت موقوفات شهرستان بافق در این سامانه از فروردین ماه ۹۱ به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: اطلاعات حقوقی، ثبتی، بقاع و اماکن متبرکه و موقوفات باید هر کدام جداگانه در این سامانه ثبت و کلیه اسناد مالی نیز باید تحت این سامانه انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود هفت بقعه و اماکن متبرکه در شهرستان از جمله امامزاده عبدالله، پیرمراد و قاضی میرجعفر، عنوان کرد: اطلاعات اصلی بقعه‌ها شامل شهرت، نسب، نوع مدیریت، موقعیت و اطلاعات شهری، دوره حکومتی و شجره نامه در این سامانه ثبت شود.

وی افزود: در بخش دیگری نیز اطلاعات رقبات و وقفیات، متصدیان، هیات امنا، مدیر اجرایی به‌طور دقیق در این سامانه ثبت می شود.

رئیس اوقاف بافق با اشاره به ۵۶۳ موقوفه انتفاعی و منفعتی در شهرستان، اظهار کرد: اطلاعات این موقوفات بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف و با جزئیاتی مانند متصرفی و غیرمتصرفی، رقبات ملکی و غیرملکی، زمان وقف، وقف‌نامه، و غیره مشخص شد.

وی با اشاره به اسکن تصاویر و بازنویسی وقف نامه‌ها و نیت واقفان، افزود: برای نخستین بار تمامی وقف‌نامه‌ها به صورت دقیق و سطر به سطر خوانده و نیت واقف بر اساس اولویت‌بندی، درصدبندی و جزئیاتی چون زمان و مکان و غیره مشخص شد.

وی با اشاره به تخصیص کد اختصاصی به هر یک از موقوفات کشور، بیان کرد: این کد برای هر موقوفه مشخص و در سراسر کشور با این شماره شناخته و اطلاعات بر اساس آن قابل رویت می‌شود.

این مسئول، گزارش‌گیری در زمینه‌های مختلف را از امتیازهای این سامانه برشمرد و گفت: کارشناس فرهنگی اوقاف در گذشته باید در پرونده‌ها و یا سیستم تحت داس نسبت به بررسی وقفنامه و نیت واقف اقدام می کرد، ولی اکنون بلافاصله از طریق سامانه می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

وی با بیان این نکته که ثبت تمام موقوفه‌های شهرستان که اسناد آنها تکمیل است در این سامانه انجام شده است، خاطرنشان کرد: فقط تعدادی از موقوفاتی که تازه کشف شده و در دست بررسی و تحقیق می‌باشد، هنوز ثبت نشده است.

رئیس اوقاف بافق گفت: موقوفات به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که گروه نخست شامل موقوفات انتفاعی مانند مساجد و حسینه و غیره است که بطور طبیعی درآمدزا نیستند و برای نفع و استفاده مستقیم مردم وقف شده‌اند.

علیزاده دسته دوم را موقوفه‌های منفعتی دانست و گفت: وقف‌های منفعتی بافق اکثرا زمین‌های مزروعی است که متاسفانه به دلیل خشکسالی و خشک شدن قنوات، قطع مسیر آب و محصور شدن زمین‌های مزروعی توسط ساخت و سازهای مسکونی، چندان درآمدزا نیست.

وی اضافه کرد: چند نقطه را جهت سرمایه‌گذاری به بنیاد توسعه موقوفات معرفی کرده‌ایم که در حال بررسی است.

علیزاده در پایان نیز با اشاره به برنامه‌ریزی برای تبدیل موقوفات به حالت سودآور، بیان کرد: اخیرا در شرف عقد قرارداد زمین موقوفه برای ساخت ۲۰ منزل مسکونی توسط خیر مشهدی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha