• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070906101
  • خبرنگار : 50549

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

وقف در حوزه خانواده و فرزندآوری به تازگی ایجاد شده است

وقف در حوزه خانواده و فرزندآوری به تازگی ایجاد شده است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: وقف در حوزه آموزش، کمک به تحصیل دانش‌آموزان نیازمند از قبیل موقوفاتی است که تقریبا جدید بوده، اما وقف‌هایی با نیات جدید از جمله وقف با موضوع خانواده و فرزندآوری که در گذشته وجود نداشته، به تازگی ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال ایزدی امروز ۹ مهرماه، در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدا تنها یک موقوفه وجود داشته و پس از آن موقوفات زیاد شده است؛ لذا نهاد وقف به اداره و سپس به سازمان تبدیل شد که در حال توسعه است و به میزان گسترش موقوفات، نیات موقوفات نیز بیشتر می‌شود.

وی در خصوص نیت واقفان خاطرنشان کرد: مجموعه نیات واقفان در سامانه جامع موقوفات شامل ۷ عرصه کلی است که در این ۷ عرصه با زیرشاخه‌ها حدود ۸۰۰ مورد نیت مختلف ثبت شده است.

ایزدی با اشاره به نیت موقوفات جدید اضافه کرد: در خصوص نیت واقفان، موقوفات مذهبی از جمله احداث مسجد، روضه‌خوانی و موقوفاتی از این قبیل همیشه وجود داشته است، علاوه بر این موقوفاتی در حوزه اسکان نیز از گذشته داشته‌ایم و همچنان این موقوفات انجام می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: وقف در حوزه آموزش، کتاب و کتابخوانی، کمک به تحصیل دانش‌آموزان نیازمند نیز از قبیل موقوفاتی است که تقریبا جدید بوده، اما وقف‌هایی نیز وجود دارند که با نیات جدید ثبت شده‌اند به عنوان مثال وقف با موضوع خانواده و فرزندآوری که در گذشته نبوده و به تازگی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با نیت خانواده و فرزندآوری در خراسان رضوی یک موقوفه به صورت مستقل و چند موقوفه با نیات دیگر که یکی از نیات آن خانواده و فرزندآوری بوده صورت گرفته است.

ایزدی افزود: موضوع علم و فناوری از دیگر موقوفات جدیدی است که چندین سال مورد توجه قرار گرفته و موقوفاتی که در این خصوص به ثبت رسیده مجموعا حدود ۱۰ مورد است.

استقبال از وقف‌های دانش بنیان

وی افزود: نسبت به وقف‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم و در این خصوص نیز انجمن وقف علم و فناوری در استان تشکیل شده که در این راستا وقف دستگاه آب‌شیرین‌کن از جمله موقوفاتی بوده که در حوزه دانش بنیان برای روستاهای محروم صورت گرفته است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: خیرین اعتقادات مختلفی دارند، لذا باید نیات آن‌ها جهت‌دهی شود. ما برای افرادی که می‌خواهند وقف جدید ثبت کنند مواردی که در جامعه ضروری است را تبیین می‌کنیم و در این خصوص مشاوره برای ثبت وقف با نیات مورد نیاز جامعه صورت می‌گیرد.

ایزدی بیان کرد: از جمله فعالیت‌های اجتماعی در اوقاف و امور خیریه برگزاری برنامه «قرار دوازدهم» است که دوازدهم هر ماه هر فرد خیر از پزشک گرفته تا هر حرفه‌ای دیگر به نیت امام زمان(عج) هر خدمتی که بتواند به صورت رایگان برای افراد نیازمند انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها اجرای طرح شمیم خدمت است که با هدف ایجاد اشتغال برای افراد مستعد برگزار و در این طرح آموزش لازم برای ورود به حرفه‌های مختلف را می‌بینند.

ایزدی اظهار کرد: در این راستا نیز ستاد هماهنگی امور خیریه به صورت مردمی تشکیل شد که حوزه‌هایی چون بهداشت و درمان، خانواده، ایتام، ایجاد اشتغال و ... را در بر می‌گیرد. علاوه بر این نیز در موضوع خانواده در امور مساجد ۱۰۰ پایگاه تشکیل شده که آموزش‌های لازم و مشاوره مورد نیاز برای افراد متقاضی صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: به برکت میلاد پیامبراکرم(ص) در ایجاد اشتغال نیز افتتاح کارگاه پوشاک گوهرشاد را داریم که تولید چادر را در برنامه دارد و قرار است این تولیدات با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی بیان کرد: در مجموع باید گفت برکاتی از نهاد وقف ایجاد می‌شود که تمام مردم را به صورت عمومی در بر گرفته تا از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha