به گزارش ایسنا، محمد نوردوغان -عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه- در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس از جمله دبیرکل مجمع تقریب، اظهار کرد: صلح جهانی بسیار مسئله مهمی است و از نظر آینده دنیای اسلام، یک فعالیت استراتژیک محسوب میشود.
وی اظهار کرد: اساسا خداوند، مسلمانان را برادر یکدیگر نامیده و گفته است:"انما المومنون اخوة" در تفهیم اسلام و صلح بزرگ جهانی که خداوند به آن امر کرده، مسئله اخوت، مسئله بسیار مهمی است و اگر مؤمنین با یکدیگر برادر نباشند، مجادله در راه خیر هم امکان پذیر نخواهد بود.
نوردوغان گفت: اخوت اسلامی پیش از اینکه یک موضوع آرمانگرایانه باشد، واقعیتی است که در اصول اعتقادات و فرهنگ ما وجود دارد و اساسا به دلیل پذیرش قلبی اعتقادات و اصول، حاصل میشود. این برادری حتی فراتر از برادری میان فرزندان یک پدر و مادر است و در پس آن، برادری احساسی یعنی برادری قلبی و روحی است.
وی ادامه داد: بنابراین انسانهایی که در حال زندگی بر روی زمین هستند، باید با مهربانی و احترام با یکدیگر رفتار کرده و حقوق یکدیگر و حتی حقوق زمین و آسمان و تمامی موجودات زمین و آسمان را رعایت کنند و مانند فرستاده صلح و سلامت رفتار نمایند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه تصریح کرد: اخوت اسلامی در صورت تحقق، به معنای تلاش در راه اصلاح زندگی است. اساس دین، مسئله اصلاح زمین است. اصل عبادت هم تلاش برای اصلاح زمین دارد و تروریسم و افراطگرایی، اولین و بزرگترین مانع بر سر راه مؤمنانی است که در حال تلاش برای اصلاح زمین هستند؛ چرا که تروریسم یک عمل نفاق برانگیز بوده و به معنی ایجاد فساد و برهم زدن ارتباط میان انسان ها است.
وی خاطرنشان کرد: سیاستهای جهانی شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل، حمایت و بسط و تحریک تروریسم و تلاش برای ایجاد فساد بر روی زمین است و در این حالت بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی به معنای واقعی، تروریسم و افراط است؛ افراط و تروریسم در واقع هم تعادل فردی انسان ها و هم جوامع را برهم میزند و مانع درست فکر کردن و درست عمل کردن و جریان زندگی در چارچوب یک رابطه سالم می شود.
نوردوغان افزود: از این نظر، مسلمانان در مقیاس جهانی، از جمله جمهوری اسلامی ایران و سپس جمهوری ترکیه و تمامی عالم اسلام، مخاطب تروریسم و افراط ساخته دست شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل صهیونیست هستند.
وی اضافه کرد: مجادله با چیستی تروریسم و افراط، با ایجاد اراده قوی ممکن است و اگر این اراده، یعنی علم به ماهیت و چیستی تروریسم و افراط به طور جدی تحقق پیدا کند، در پس آن راه های مجادله با تروریسم و افراط گری خودش به میدان می آید.
استاد دانشگاه ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی در مقیاس جهانی بسیار حائز اهمیت است و ما شهروند هر کشوری که باشیم، باید برای موفقیت این کنفرانس با یکدیگر همکاری کنیم.
واهمه استکبار جهانی از قرآن کریم درپی قدرتمند شدن امت اسلامی
شیخ عبدالمجید عمار - عضو دفتر سیاسی حزب الله لبنان- نیز اظهار کرد: مسئله وحدت نباید تنها یک شعار مصرفگرایانه و بدون کاربرد باشد و نباید به ظاهر آن اکتفا شود. در واقع وحدت باید شعاری برای تقویت قدرت و تحکیم صفوف در عرصهها و زمینههای مختلف باشد و باید از وحدت به عنوان شعاری برای مقابله با چالشها و مخاطرات بهرهبرداری کرد.
وی با بیان اینکه با وحدت است که میتوان به مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم پرداخت، گفت: امروز استکبار جهانی و صهیونیسم به دنبال هدف قرار دادن مجموعه ای از ارزشها و مقدسات اسلامی هستند. درست به همین دلیل است که هتک حرمتهای پی در پی به رسول محبت و انسانیت یعنی حضرت محمد (ص) و آتش زدن قرآن کریم را در برخی از کشور ها شاهد هستیم.
عضو دفتر سیاسی حزب الله خاطر نشان کرد: تمامی اقداماتی که علیه دین اسلام صورت میگیرد، نشاندهنده قدرت این دین است، در حالی که ارزشهای جوامع غربی که اصحاب قدرت و ثروت، خواستههایشان را به آنها دیکته میکنند، فروپاشیده و آنها را به ابزاری برای خود تبدیل کردهاند.
وی با بیان اینکه امروز ما در برابر یک نهضت اسلامی نوگرایانه قرار گرفتهایم، گفت: در همین راستا هجمههای از پیش طراحیشده به اسلام تحت عنوان تعابیری نظیر آزادی بیان و دموکراسی انجام میشود. این درحالی است که برای انجام این هجمهها از قبل برنامهریزی صورت گرفته و دستگاههای فاسد و منحرفِ اخلاقی نیز در پیادهسازی پروژههای ضد اسلامی نقشآفرینی میکنند.
شیخ عمار تصریح کرد: مسلمانان باید برای مقابله با پدیده اهانت به اسلام به پاخیزند و این تنها با برطرف کردن اختلافات میسر خواهد شد.
وی تاکید کرد: اهتمام به قرآن کریم به عنوان کتابی جامع و فراگیر باید در رأس اهتمامات مسلمانان قرار گیرد. اگر به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام تمسک جوییم، هیچگاه گمراه نخواهیم شد. امروز استکبار به خوبی دریافته است که راز و رمز قدرت و وحدت ما در قرآن کریم نهفته است.
شیخ عمار با بیان اینکه علی رغم تمامی جنگها و اهانت هایی که علیه اسلام برای گمراه ساختن مسلمانان و پنهان کردن واقعیتها به راه افتاده است، گفت: امت اسلامی از طریق حفاظت و حراست از قرآن کریم و تمسک جستن به تعالیم و آموزههای ارزشمند آن، به پا خاسته و قیام کرده است.
وی در ادامه به تعالیم و آموزههای قرآن کریم اشاره کرد و گفت: محبت، همکاری، خدمت به خلق خدا، صداقت، ادای امانت، اجتناب از ظلم، یاری رساندن به مظلومان، مواجهه و مبارزه با مستکبران، ستمگران و اشغالگران و نیز مقابله با ذلت و تحقیر، از جمله این تعالیم است.
شیخ عمار تصریح کرد: تمامی اقشار مسلمانان و به ویژه مرجعیتهای علمی و مجامع فکری باید تلاش خود را برای به منصه ظهور رساندن ارزشهای یادشده به کار گیرند و در مقابل دیگر ملتها و امتها به این ارزشها افتخار کنند.
عضو دفتر سیاسی حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه امروز سلاح اصلی ما باید وحدت باشد، گفت: درحال حاضر مسلمانان با چالشهای سخت و مخاطراتِ زیادی مواجه هستند. دشمن تمام امکانات و ظرفیتهایش را برای نابودی ارزشهای اخلاقی ما به کار گرفته است؛ ارزشهایی که در دین اسلام و در رأس آن در قرآن کریم و وجود پیامبر اکرم (ص) نمود پیدا کردهاند.
آیت الله تسخیری یکی از بزرگترین حاملان وحدت بود
در بخش دیگری از این وبینار مهدی گلشنی -استاد دانشگاه صنعتی شریف - با تأکید بر اینکه یکی از مسائل بسیار مهم، مسئله وحدت اسلامی است، خاطرنشان کرد: در گذشته مکاتبات مرحوم آیت الله بروجردی با مصری ها منجر به فتوای شیخ شلتوت، شیخ الازهر در مصر شد که شیعه را هم به عنوان یک فرقه مشروع به رسمیت شناخت. بعد از آن هم مجله ای به نام "المسلمون"، چاپ می شد که هم علمای بزرگ شیعه و هم علمای بزرگ اهل سنت در آن مقاله می نوشتند، افرادی چون مرحوم کاشف الغطاء یا مرحوم مغنیه از لبنان و رابطه ما با مصر هم آن زمان بسیار ثمربخش بود. اما متأسفانه آمریکایی ها قضیه را بر هم زدند و رابطه ما با مصر قطع شد؛ لذا این جریان وحدت که خیلی خوب داشت پیش می رفت دیگر ادامه پیدا نکرد.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب، این کنفرانس وحدت اسلامی که هر ساله برگزار می شود، بسیار اهمیت دارد. افراد معدودی بعد از انقلاب در جهت وحدت قدم برداشتند چون مرحوم آیت الله تسخیری (اعلی الله مقامه) که در سال ۱۳۵۹ رئیس بخش بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی بود. یکی از کارهای اولیه ایشان در آن دوران این بود که یک کمیته با عنوان کمیته کتاب تشکیل داد که من، آیت الله تسخیری، حجت الاسلام و المسلمین نعمانی و چند نفر دیگر اعضای آن بودیم و کتابها به انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی و غیره ترجمه می شد و بسیار ثمربخش بود.
گلشنی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که آیت الله تسخیری انجام داد، این بود که به افرادی در کشورهای دیگر از جمله لبنان، سوریه، پاکستان و هند مأموریت داد تا تمام کتابهایی که شیعه و سنی در وصف امام علی(ع) نوشته اند را بخرند و به ایران بفرستند. این کتاب ها خریداری شد و به ایران فرستاده شد و این باعث شد که یک مرکز امیر المؤمنین حاوی همه این کتابها تشکیل شود که این کار یکی از راه هایی است که برای تقریب مذاهب بسیار مهم بوده است.
وی افزود: من در کنفرانسی در آمریکا روی مشترکات اسلام با مسیحیت و یهودیت سخنرانی کردم و حدود ۱۰ اصل را استخراج کردم، نتیجه این بود که اختلافات بسیار کم بود. اکنون که الحاد رشد کرده، این اتحاد و وحدت ادیان ابراهیمی و همچنین وحدت شیعه و سنی بسیار مهم است.
گلشنی با بیان اینکه مرحوم مغنیه کتابی با عنوان "الفقه علی المذاهب الخمسه" نوشته است، خاطرنشان کرد: مغنیه در کتاب خود چهار مذهب اهل سنت حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و مذهب شیعه را بررسی کرده و در آخر اینگونه نتیجه گیری می کند که حداقل در ۹۵ درصد از مسائل نظر شیعه با یکی از مذاهب اهل سنت یکی است که این مطلب بسیار مهمی است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: بنظر من مرحوم آیت الله تسخیری یکی از بزرگترین حاملان وحدت بود، بعد از وفات ایشان هم مراسم بزرگداشتی که در روسیه، چین، لبنان و سوریه و بعضی کشورهای دیگر گذاشته شد، به مراتب جامع تر از ایران بود.
وی ادامه داد: من وحدت ادیان را بسیار مهم می دانم و توصیه ام هم به حوزه های علمیه هم به دانشمندان معتقد مسلمان این است که در جهت این وحدت فعالیت کنند و تفکر اسلامی را صرفاً منحصر به نماز و روزه ندانند. باید با یک دید جهان بینی اسلامی به همه قضایا نگاه کرد و این مطلب را من به تفصیل در کتاب "علم و دین در افق جهان بینی توحیدی" که الآن از سوی جامعه المصطفی ترجمه عربی و انگلیسی شده و در حال چاپ است، توضیح داده ام.
بازار و ارتش مشترک کشورهای اسلامی تشکیل شود
مولوی غلام نبی توکلی -امام جمعه اهل سنت تایباد- نیز اظهار کرد: اگر ما پیامبر(ص) را یکی از عوامل مشترک جهان اسلام می دانیم، پس همگی باید با هم گرداگرد آن حضرت جمع شویم و به ایشان اقتدا کنیم تا به وحدتی که مد نظر ماست برسیم.
وی ادامه داد: امروز نیاز مبرم داریم، مسلمانان دست به دست هم دهند و علیه دشمنان اسلام، کفار و کسانی که علیه دین و کتاب ما فعالیت می کنند، متحد شوند و نقشه های آنها را خنثی کنند.
مولوی توکلی گفت: برای اینکه به همدلی اسلامی برسیم، همه کشورهای اسلامی باید با هم همکاری کنند، چرا که اشتراکات زیادی از جمله کتاب، قرآن، پیامبر(ص) و قبله مشترک داریم. به خصوص ایران و عربستان سعودی که دو کشور مؤثر در جهان اسلام هستند، اگر با هم دیگر اتحاد داشته باشند و با هم همکاری کنند، بسیاری از مشکلات مسلمانان حل خواهد شد و توطئههای دشمنان خنثی میشود.
وی افزود: اگر امروز می بینیم که در کشور سوئد قرآن را آتش می زنند یا در دانمارک کاریکاتوری علیه پیامبر(ص) طراحی میکنند و یا قرآن را آتش می زنند، همه به خاطر جدایی کشورهای اسلامی از یکدیگر و عدم همکاری بین آنهاست.
امام جمعه اهل سنت تایباد تأکید کرد: مسلمانان از جهت اقتصادی هم باید با هم وحدت داشته باشند، چرا که پتانسیل خوبی در این زمینه دارند. پیشنهاد می کنیم بازار مشترک اقتصادی در کشورهای اسلامی تشکیل شود که خود زمینه ساز ایجاد وحدت بسیار بزرگی در جهان اسلام خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر ما می خواهیم در جهان اسلام وحدت باشد، باید یک ارتش مشترک نیز داشته باشیم. زمانی که ۵۷ ارتش دنیا ادغام شوند، ابرقدرتی به وجود خواهد آمد که هیچ قدرتی نمیتواند با آن مقابله کند. هم اکنون ما می بینیم کشور ما از نگاه نظامی به حدی رسیده است که همه کشورهای دنیا روی ما حساب می کنند و این به خاطر قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است که اگر این قدرت به همه کشورهای اسلامی سرایت کند و یک ارتش نظامی مشترک به وجود بیاید، مسلماً ما می توانیم حرف اول را در دنیا بزنیم و دنیا روی مسلمانان حساب خواهند کرد.
مولوی توکلی افزود:همچنین ضروری است همه کشورها اسلامی با یکدیگر یک دانشگاه مشترک تأسیس کنند و دانشجویان از همه جهان اسلام و حتی کشورهای غیر اسلامی در این دانشگاه ها تحصیل کنند و آموزش ببینند.
وی در پایان گفت: امروز جهان اسلام، قدرت، ثروت و انرژی لازم را دارد، اما متأسفانه دچار تفرقه است. اگر این تفرقه و جدایی نباشد، ما به یک قدرت بزرگ در جهان تبدیل خواهیم شد و آنگاه هیچ کس نمی تواند نه به کتاب و نه به دین و پیامبر و مقدسات ما تعرض کند. پس باید به این عوامل توجه کرده و آنها را عملی کنیم.
برای وحدت آفرینی در جامعه، باید رسانه الهی حاکمیت پیدا کند
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حسین زاده -دبیرکل بنیاد قرآن- نیز با اشاره به آیه «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن» گفت: «قرآن، انسان را دعوت میکند و فرا میخواند، این یعنی رسانه قرآن در دعوت جهانی و این دعوت، همان رسانه است».
وی افزود: «خدا همه ما را به خوبیها و زیباییها فرا میخواند و دعوت میکند، حال اگر حکمت و برهان، سخن نیکو و موعظه مؤثر نبود، باید مناظره کنید».
دبیرکل بنیان قرآن با بیان این که رسالت رسانه اخلاقی، این است که در میان مردم وحدت، اتحاد و اتفاق به وجود بیاورد، تأکید کرد: «اگر ما وحدت جهان اسلام را بخواهیم باید با رسانه قرآن سخن بگوییم و نه افتراق».
وی با اشاره به آفتها و آسیبهای رسانه غیراخلاقی، گفت: «همه رسانهها مسئول هستند، «کلهم راع و کلهم مسئول عن رعیته» چون رسانه برای مردم و با مردم است، بنابراین رسانه ما علاوه بر اینکه خبررسانی دارد، باید خیررسانی نیز داشته باشد».
وی با اشاره به آیه «الشیطان یعدکم افقر و یمروکم به الخشم» تأکید کرد: «رسانه شیطانی به دنبال آن است که انسان را به فقر و فلاکت و بدبختی برساند و امر به زشتیها کند و انسان را به ناپسندیها و ناهنجاریها و آسیبها فرا بخواند».
دبیرکل بنیاد قرآن هشدار داد: «رسانه و فضای مجازی برای کاربران خود موجب تقویت حکمرانی در حوزه اخلاق اجتماعی یا فردی میشود، البته همین رسانه میتواند موجب تخریب نظام حکمرانی و تغییر رفتارهای زشت و ناپسند شود».
حجت الاسلام و المسلمین حسینزاده خاطرنشان کرد: «نظام حکمرانی قرآنی موظف است تا معیارهای اخلاقی و اجتماعی را رصد کند، وگرنه راه به ناکجا آباد خواهیم برد».
وی با تأکید بر اهمیت نظارت و کنترل فضای مجازی افزود: «اگر بخواهیم آزادی مردم تحت الشعاع رسانههای شیطانی قرار نگیرد باید رسانه الهی حاکمیت پیدا کند تا وحدت آفرینی در جامعه اتفاق بیفتد، وگرنه اضطرار و اضطراب پیش میآید».
حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده با بیان این که فضای مجازی نامناسب، خانوادهها در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، گفت: «اگر ناهنجاری رسانهای داشته باشیم، آداب اخلاقی و اجتماعی مردم را دچار بحران و سردرگمی و اضطراب میکند».
دبیرکل بنیاد قرآن با تأکید بر اهمیت تدوین یک منشور اخلاقی بسیار دقیق و قوی برای حکمرانی اخلاقی رسانه، گفت: «چنین منشوری میتواند سرمشقی برای رسانههای دنیا باشد تا دچار سقوط جامعهها نشویم».
حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده افزود: باید بدانیم حکمرانی رسانه و رعایت موازین اخلاقی نه تنها محدودیتزا نیست بلکه محدودیتزدا است، بنابر این ما برای اینکه از آزادیهای سیاسی و اجتماعی حمایت کنیم، باید رسانه را سالم سازی کنیم.
دشمن از طریق جنگ نرم به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است
در بخش دیگری از این وبینار شیخ محمود ابوعجهر -ئیس جمعیت علمای صلاح الدین هم با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اقداماتش در راستای تحقق وحدت اسلامی و همچنین تشکر ویژه از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که مسئولیت برگزاری کنفرانسهای وحدتبخش را بر عهده گرفته است، به احادیثی از پیامبر اسلام درباره برادری اسلامی و ایمانی اشاره کرد و گفت: از این احادیث مشخص میشود که مؤمنان در فرهنگ، دین، خلق و خوی و خط مشی با یکدیگر مشترک هستند.
شیخ ابوعجه درباره دلیل وجود چنین مشترکاتی گفت: خداوند عزوجل، امت اسلامی را بهترین امتها قرار داده است. امت پیامبر اکرم (ص) امتی است که مورد رحمت خداوند واقع شده است. از همین روی، شایسته است که همه ما دست به دست هم دهیم و با وحدت و یکپارچگی، قدرتمان را به نمایش بگذاریم.
رئیس جمعیت علمای صلاح الدین خاطرنشان کرد: ما در دین، مشترکات زیادی داریم؛ ازجمله این مشترکات، قبله واحد و کتاب واحد است؛ یعنی قرآن کریم که یک معجزه ماندگار و جاویدان تا روز قیامت است. یکی دیگر از مشترکات ما اعتقاد به نبوت و خاتم الأنبیاء و المرسلین است.
لزوم مقابله با ریشههای فکری تروریسم
شیخ ابوعجه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مقابله با تروریسم تأکید کرد و گفت: قبل از آنکه بخواهیم از طریق راهکار نظامی با تروریسم مبارزه کنیم باید ریشههای فکری آن را بخشکانیم. علت این مسئله هم آن است که تروریسم دارای منابع و ریشههایی است که باید نابود شود. باید از خود بپرسیم تروریسم از کجا آمده است؟ منبع اصلی تروریسم چیست؟ آیا قاتل بدون هیچگونه سابقه فکری، اعتقادی و فرهنگی میآید و دیگران را میکُشد؟ خیر اینطور نیست.
وی افزود: این تفکر تکفیری است که تروریسم را به وجود آورده است. مقصود، همان تفکری است که دیدگاه و تفکر طرف مقابل خود را قبول ندارد. این تفکر همچنین اعتقادی به «برادری اسلامی» ندارد و مؤمنان را با یکدیگر برادر نمیداند که مقصود، همان فکر بستهای است که میگوید من بر حق هستم و دیگران در اشتباهند.
شیخ ابوعجه با بیان این که در نقطه مقابل تروریسم و افراطیگری، صلح و امنیت وجود دارد، گفت: شعار ما این است که اسلام دین رحمت و محبت و دوستی است. پیامبر اکرم (ص) در شهر مدینه منوره تنها برای ایجاد برادری میان مسلمانان تلاش نکرد، بلکه تمام تلاش خود را به کار بست تا این برادری میان مسلمانان و اهل کتاب نیز برقرار گردد. علت هم آن بود که ایشان همه مسلمانان را برادر یکدیگر میدانستند؛ برادرانی که دین واحد و پیامبر واحد، آنها را گردهم آورده بود.
وی خاطرنشان کرد: مسلمانان در وهله اول باید گردهم آیند و با یکدیگر متحد شوند و قدرتشان را به وسیله این اتحاد یعنی اتحاد پیرامون دین حنیف اسلام، به نمایش بگذارند.
دشمن از رسانه برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان استفاده میکند
شیخ ابوعجه خاطرنشان کرد: امروز دیگر شرایط شبیه دوران جنگهایی نظیر «بدر» و «حنین» که صحابه رضوان الله علیهم و پیامبر اکرم (ص) در آنها حضور داشتند، نیست. امروز دیگر مانند آن دوران، زمانِ جنگ مستقیم نیست. امروز دشمن از طریق جنگ نرم و از طریق رسانه تلاش میکند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کرده و آنها را تکهتکه کند. امروز دشمن از طریق سمپاشی و ترویج فرهنگ خود و نیز مخدوش کردن فرهنگ مسلمانان برای تحقق اهدافش تلاش میکند. پُر واضح است که مسلمانان فرهنگهایی نظیر همجنسگرایی، بدحجابی و تعرض به شخصیتهای برجسته مذاهب دیگر را برنمیتابند.
شیخ ابوعجه با اشاره به این که دشمن ازطریق هجمه فرهنگی، جوانان را هدف قرار داده است، تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در جریان نبردها و جنگها و حتی در جریان فعالیتهای تبلیغی اسلامی، به جوانان اعتماد میکردند. یکی از این جوانان، «اسامه بن زید» بود. یکی از جوانان دیگر امام ما علی بن أبی طالب (سلام الله علیه) بود که جوانی شجاع بود. زمانی که «عمرو بن عبد ود العامری» هل من مبارز طلبید، امام علی با وی مقابله کرد. این درحالی است که هیچیک از صحابه دیگر حاضر به مبارزه با او نشدند. اینجا بود که پیامبر اکرم (ص) آن جمله معروف خود را بیان کردند: «لقد خرج الإیمان کله إلی الشرک کله» (تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفت).
وی خاطرنشان کرد: این همان شجاعتی است که ما میخواهیم از طریق جوانانمان، از طریق وحدتمان و از طریق حمایتِ مؤمنان از دینشان، بر روی آن متمرکز شویم. غیرت ایمانیِ محمدی نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم (ص)، نسبت به رسول خدا (ص)، نسبت به کتاب خدا و نسبت به دینِ خدا، چیزی است که ما امروز به شدت به آن نیاز داریم.
رئیس جمعیت علمای صلاح الدین تأکیدکرد: تا زمانی که مسلمانان به دین اسلام اهتمام داشته باشند و نه منافع مذهبی، حال امت اسلامی خوب خواهد بود.
وی افزود: افتخار میکنیم که در اسلام شعارِ «امت اسلامی» بلند میشود و نه شعارِ مذاهب اسلامی. ما خوشحالیم که شعار قومیتگرایانه در اسلام نداریم. هویت همه ما مسلمان است. ما بسیار خوشحال هستیم که دوشادوش برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران و در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حرکت میکنیم. امیدوارم که به مرحله بعد از تقریب برسیم، زیرا امت اسلامی پیکر واحدی است که هرگاه عضوی از آن به درد آید، دیگر اعضا را بی خوابی و تب فرا میگیرد.
شیخ ابوعوجه در پایان گفت: زمانی که ما در عراق به دلیل حمله تروریستها دچار غم و اندوه شدیم و زمانی که داعشیهای تکفیری به عراقِ عظیم یورش بردند، فرزندان این کشور با جان و مالشان به دفاع از خاک خود پرداختند. اینجا بود که برادری اسلامی و ایمانی معنا و مفهوم پیدا کرد.
وی ادامه داد: تا زمانی که میان ما شخصیتهای صالح وجود دارند، امت اسلامی شرایط خوبی خواهد داشت. خداوند از ما خواسته است تا بر روی زمین، نه فقط صالح که اصلاحگر باشیم. در قرآن کریم در این زمینه آمده است: «وَمَا کَانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرَی بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ» (و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است که شهرهایی را که مردمش اصلاحگرند به ستم هلاک کند). در این آیه از واژه «اصلاحگر» استفاده شده است نه «صالح».
وظیفه اصلی امت اسلامی، تشویق و پشتیبانی فلسطینیان برای مقابله با رژیم منحوس صهیونیستی است
آیت الله احمد بهشتی -عضو مجلس خبرگان رهبری- نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره پرچم دار وحدت بوده است. امیدواریم در پرتو تعلیمات قرآن و پیامبر گرامی اسلام (ص) پرچم وحدت را در جهان اسلام به اهتزاز در آوریم. اشتراکات امت اسلامی کم نیست و ما باید به این اشتراکات اهمیت دهیم تا روز به روز بر انسجام و همگرایی امت اسلامی افزوده شود.
وی با تقبیح قرآن سوزی و محکوم کردن آن اظهار داشت: از دول اسلامی انتظار داریم که هرگز در راه عادی سازی روابط با صهیونیسم جهانخوار کوچک ترین قدمی برندارند؛ چراکه بزرگترین دشمن امت اسلام، صهیونیسمی است که ریشه اصلی آن در آمریکا و شاخه و برگ آن در اسرائیل است.
آیت الله بهشتی تصریح کرد:امروز باید مشوق فلسطینیانی باشیم که در راه مبارزه با صهیونیسم جان خود را فدا نموده و همواره در مقابل این رژیم منحوس مقاومت میکنند و چهره واقعی آن را به بشریت نشان میدهند.
وی اذعان کرد: از حزب الله لبنان که همواره پرچم دار مقاومت و یار و یاور فلسطینان است و در این مسیر جهاد میکند، تشکر و قدردانی میکنیم.
مصداق وحدت، واکنش یکپارچه مسلمانان در برابر اهانت به قرآن است
شیخ عبدالله ماکوئینجا -مدیر شورای ارشاد اسلامی اهل بیت (ع) زیمباوه- هم با اشاره به آیه "واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا" اظهار کرد :نخستین معیار وحدت اسلامی به گفته آیت الله مطهری، این است که همه مذاهب، و مکاتب فکری باید اتحاد داشته باشند و با کنار گذاشتن اختلافاتشان یکپارچه شوند.
وی افزود: منظور از وحدت مسلمانان این است که مسلمانان با هرگونه اختلاف عقیده ای که دارند آن را کنار بگذارند و به اشتراکاتشان توجه کنند.
شیخ عبدالله ماکوئینجا تصریح کرد: مسلمانان باید ضمن محترم شمردن اختلافات کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند و با صبر و حوصله نظرات یکدیگر را بشنوند و به آن احترام بگذارند.
وی وحدت مسلمانان در دنیای امروزی را بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: زمانی که به قرآن کریم اهانت شد، خوشبختانه مسلمانان چه شیعه و چه اهل سنت با فراموش کردن اختلافاتشان در برابر این اقدام شنیع واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند. در واقع این همان وحدت مدنظر است که برای بهبود شرایطمان به آن نیاز داریم.
وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه برای دشمنان، شیعه و اهل سنت بودن مسلمانان فرقی نمیکند بلکه آنان میخواهند به پیکره اسلام صدمه وارد کنند، گفت: در همین راستا مسلمانان باید متحد شوند و برای بهبود شرایط جوامع اسلامی دست از تلاش و کوشش برندارند.
شیخ عبدالله ماکوئینجا در پایان گفت: ما مسلمانان چالش های بسیاری درون امت اسلامی داریم که باید برآنها غلبه کرده و پیروز شویم و برای این کار به وحدت و یکپارچگی نیازمندیم و باید بیش از پیش آن را تقویت کنیم.
در پی رفع موانع وحدت باشیم/نیاز امروز امت اسلام، تقارب قلوب و دوری از پراکندگی است
در بخش دیگری از این وبینار شیخ محمود خوشخبر -مدیر مجتمع دینی امام شافعی کنگان- ابراز امیدواری کرد که این گردهماییها مایه خیر و برکت امت اسلام و عامل هرچه بیشتر همگرایی و اخوت ایمانی در جهان اسلام باشد.
وی با اشاره به عوامل مؤثر در تکریم وحدت و همگرایی میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: مقصود از همگرایی و وحدت اسلامی، همبستگی مسلمانان با وجود اختلافات مذهبی است. وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست، بلکه منظور کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و مسائل مربوط به جهان اسلام در صحنه بین المللی است.
شیخ خوشخبر تأکید کرد: اختلافات ما نباید مانع از اخوت و برادری ایمانی بشود و وحدت مسلمین باید همیشه پابرجا باشد. نمونه عملی اتحاد در بین اهل بیت گرامی(ص) به وضوح قابل مشاهده هستند.
وی تصریح کرد: امروزه در شرایطی که دشمنان اسلام، تمام تلاش خود را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته اند، وحدت اسلامی بسیار ضروریتر از گذشته به نظر میرسد و پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه انگیز، نتیجه ای جز هدر دادن سرمایه ها و استفاده دشمن از این اختلافات ندارد.
مدیر مجتمع دینی امام شافعی کنگان تأکید کرد:اولین و مهمترین عامل انسجام و همگرایی امت اسلامی، درک درست از اسلام و عمل به احکام خداوند عزوجل است و بزرگترین سبب اختلاف، جهل مسلمانان نسبت به اسلام راستین است.
وی ادامه داد: اعتصام به حبل الله تنها چیزی است که خدا برای پرهیز از تفرقه معرفی کرده است، آنجا که دستور میدهد به ریسمان خدا چنگ بزنید، یعنی به قانون و احکام خدا پایبند باشید.
شیخ خوشخبر گفت: هرچه انسان بیشتر از شناخت و عمل به اسلام دور شود، بیشتر به تفرقه روی می آورد. حال آنکه قرآن کریم معیار و ملاک وحدت را همیاری و همکاری بر اساس نیکی و تقوا دانسته است. هرگاه و هرجا که مسلمانان، آموزه های اساسی دین و عمل به آن را رها کردند و به جزئیات و فرعیات پرداختند، مانند اهل کتاب پراکنده شدند.
وی اظهار کرد: خداوند، امت اسلام را به اطاعت از خود و پیامبرش فرمان داده و از نزاع و تنازع بر حذر داشته است، زیرا ثمرهای جز سستی و ضعف ندارد و عظمت و قدرت مسلمانان را از بین می برد. وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
مدیر مجتمع دینی امام شافعی کنگان گفت: از جمله موارد تکریم وحدت و انسجام، حفظ حرمت و احترام به یکدیگر است. هر فردی حرمتی دارد و این حرمت ها نباید شکسته شود.
وی تأکید کرد: یکی از دلایل ضرورت وحدت اسلامی، بهره گیری حداقلی از اسلام است. مصلحت جامعه اسلامی اقتضا میکند مسلمانان حول محور مشترک خود به اتحاد برسند. محور مشترک، شناخت درست اسلام و عمل به آن است و بهترین عامل وحدت بخش، تاکید بر مشترکات است.
شیخ خوشخبر گفت:مقام معظم رهبری نیز بر همین مبنا تاکید کرده و میفرمایند:دعوت جمهوری اسلامی این است که مشترکات میان مذاهب اسلامی برجسته شده و دیوارهای ساخته دست دشمنان اسلام و کینه ورزی ها برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد: وحدت و انسجام موانعی هم دارد که این موانع باید برداشته شود. عمده ترین مانع وحدت، کج فهمی، همدیگر را نشناختن و از دور قضاوت کردن یکدیگر است؛ بنابراین ضروری است فضای روشنگری و بصیرت افزایی ایجاد شده و زمینه تعامل و همکاری متفکران اهل سنت و شیعه بیشتر شود تا زمینهساز رفع سوء تفاهمات و پیوند هرچه بیشتر قلوب باشد. آنچه که امروز امت اسلام به آن نیاز دارد، تقارب قلوب و دوری از غفلت و پراکندگی است.
دعوت دلسوزانه به وحدت مسلمانان وظیفه هر یک از افراد امت اسلامی است
در پایان بخش این وبینار عبدالباری راشد -استاد دانشگاه های افغانستان- خاطرنشان کرد: نخستین و عالیترین ارزش مشترک در نظر تمامی مسلمین جهان، ایمان کامل به ذات اقدس الهی و کسب حضور خدای متعال در هر جا و در هر زمان و در همه امور، چه در عبادات، چه در معاملات است که متاسفانه به چشم نمیخورد.
وی افزود: قرآن عظیم الشأن و کعبه مکرمه و پیامبر گرامی اسلام، اهل بیت و اصحاب رضی الله عنهم از مجموعه این ارزشهای کاملاً مشترک بین همه امت اسلامی هستند که هر یک از این ارزشها چه قرآن عظیم الشأن، چه اصحاب پیامبر خدا، چه اهل بیت پیغمبر خدا و چه سنت نبوی ودستورات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در زندگی عملی ما مسلمانان حضور دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه صلوات بر پیامبر و آل ایشان از جانب تمام امت مسلمان در همه نمازها به زبان آورده میشود، اظهار کرد: همچنین با ذکر نام مبارک پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم تمام امت محمدی مخصوصاً برادران و خواهران تشیع یک بار حداقل میگویند: اللهم صل علی محمد و آل محمد؛ اینها ارزشهای بزرگ و مشترک بین تمام امت اسلامی است.
وی سایر ارزشهای مشترک بین تمام امت اسلامی را کلمه الله، فریضه جهاد فی سبیل الله و خدمت به خلق الله و مهمتر از همه دفاع از تمام مظلومان و مستضعفین کره زمین و برقراری عدالت بر روی زمین و همچنین ساختن یک نظام قدرتمند جهانی تحت سیطره اسلام دانست که متأسفانه به باد فراموشی سپرده شده است.
دکتر راشد در ادامه، مبارزه با شیاطین انسی را مبارزه با قدرتهای جهانی استبداد داخلی و استعمار و استکبار خارجی که خیلی ضعیف به نظر میآیند، عنوان کرد.
وی با برشمردن چهار گروه که در مقابل ما قرار دارند، گفت: گروه اول، دولتها هستند یعنی دولتهایی که بر سرنوشت امت اسلامی حاکم هستند. دوم خود ملتها، سوم رهبران احزاب و مذاهب اسلامی در سراسر دنیا و چهارم مصلحین و انقلابیون مسلمان هستند.
وی افزود: متأسفانه گروه اول یعنی دولتها در اکثر کشورهای اسلامی موازی با دستورات قدرتهای جهانی در حرکتند چون اکثر آنها دست نشاندگان استکبار و استعمارند، بنابراین باید از آنها اعلام بیزاری کرد و برای سرنگونی آنها اقدام نمود.
راشد ادامه داد: گروه دوم ملتها هستند که باید مخاطب ما باشند ولی متأسفانه نمیتوانیم پیام مان را به آنها برسانیم اول به این دلیل که رسانههای جمعی در اختیار ما نیست بلکه در اختیار قدرتهای جهانی است و ملتها بیشتر گوش به فرمان دشمنان خود هستند تا دوستان خود. همچنین ملتها متأسفانه تا به بیداری نرسند، ظرفیت و استعداد شنیدن پیامهای بزرگ آسمانی و حقیقتهای سیاسی روز را ندارند.
وی درباره گروه سوم یعنی رهبران مذاهب و احزاب اسلامی در جهان اسلام نیز گفت: متأسفانه این گروه اکثراً دستنشاندگان قدرتهای جهانی هستند و کارشان در راستای ایجاد اختلاف بین مذاهب و ملتها و امتهاست.
وی با طرح این سوال که به منظور همکاری اسلامی برای احیای ارزشهای مشترک اسلامی چه میتوان کرد؟ گفت: در قدم اول، مجموعه مصلحین و دعوتگران جهان اسلام باید تمامی امت اسلامی را به سوی بیداری فرا بخوانند البته این بیداری اول در راستای بیداری دینی است و پس از آن در راستای بیداری سیاسی؛ چرا که خلأ هر دو در قلب امت اسلامی کاملاً احساس میشود.
وی ادامه داد: گام دوم، دعوت دلسوزانه برای اتفاق و اتحاد همه جانبه تمام مسلمین در کره زمین است.
دکتر راشد، سومین وظیفه اصلی و اساسی تمام پیشگامان امت اسلامی مخصوصاً رهبران فکری و دینی امت اسلامی را تبیین، توضیح و تشریح درست و دقیق روح اسلام برای امت اسلام و بشریت دانست که متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.
وی در پایان پیشنهاد داد که به خاطر احیای همه ارزشهای از دست رفته امت اسلامی تمامی انسانهای مسئول و متعهد جهان اسلام دست به دست هم دهند و مدارس خصوصی ایجاد کنند تا به فرد فرد و تک تک خانوادهها و افراد امت اسلامی در حد توان رسیدگی نمایند.
انتهای پیام
نظرات