• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062817094
  • خبرنگار : 71610

خشم نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی از نتانیاهو پیش از دیدار با بایدن

خشم نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی از نتانیاهو پیش از دیدار با بایدن

منابع خبری عبری از عصبانیت و خشم مقامات نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی از نخست‌وزیر این رژیم به دلیل عدم هماهنگی با آنها ازبابت گفت‌وگوهای احتمالی‌اش با رئیس جمهوری آمریکا درباره پرونده هسته‌ای عربستان سعودی پرده برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد تا دو طرف به طور گسترده درباره عادی سازی روابط میان تل‌آویو و عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

این شبکه اعلام کرد، با این حال، نتانیاهو بدون گفت‌وگوی منظم با رهبران نهادهای امنیتی و نظامی در مورد شرط عربستان برای عادی سازی روابط، که شامل تصویب برنامه هسته‌ای مرتبط با غنی سازی اورانیوم است، با رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد و همین مساله باعث شده است که نهاد امنیتی از این موضوع دلخور شود.

در همین راستا «نیر دووری»، خبرنگار امور نظامی این شبکه گفت: نهاد امنیتی نه تنها از این موضوع ناراحت است، بلکه از تصمیم نتانیاهو برای عدم برگزاری یک بررسی جامع و فراگیر با همه طرف‌ها، یعنی شاباک، ارتش، موساد و کمیته انرژی اتمی، انتقاد کرده است.

وی افزود: نتانیاهو باید با همه مقامات ارشد نظامی و امنیتی دیدار کرده و همه احتمالات و پیامدها را بررسی می‌کرد تا با موضع رسمی اسرائیل به دیدار بایدن می‌رفت.

این خبرنگار صهیونیست ادامه داد: اکنون سوال این است که آیا نتانیاهو به خاطر عادی سازی روابط با عربستان سعودی به منافع عالی امنیتی اسرائیل آسیب می‌رساند و به تنهایی مجوز برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی با غنی سازی اورانیوم را صادر می‌کند؟ چنین تصمیمی با مخالفت نهادهای امنیتی و نظامی مواجه خواهد شد.

اخیرا صحبت‌ها درباره امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نیز می‌شود، افزایش یافته و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که هسته‌ای شدن خواسته اصلی ریاض برای امضای چنین توافقی است.

با این حال، ریاض درباره این صحبت‌ها سکوت اختیار کرده است. عربستان بارها اعلام کرده بود که حل نزاع رژیم صهیونیستی و فلسطین باید شامل تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی باشد.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات رژیم صهیونیستی از جمله الی کوهن، وزیر امور خارجه این رژیم نیز بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ اما اخیرا رسانه‌های عبری زبان اذعان کرده‌اند که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم اشغالگر برای عادی سازی روابط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود.

همچنین ریاض بارها تاکید کرده است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج رژیم صهیونیستی از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با این رژیم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha