• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402062616098
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رئیس اداره دامپزشکی اهواز خبر داد

معدوم‌سازی بیش از ۶ تن خوراک آبزیان با آلودگی بالای قارچی در اهواز

معدوم‌سازی بیش از ۶ تن خوراک آبزیان با آلودگی بالای قارچی در اهواز
عکس از آرشیو

ایسنا/خوزستان رئیس اداره دامپزشکی اهواز از معدوم‌سازی بیش از شش تن خوراک آبزیان به علت آلودگی بالای قارچی خبر داد.

سید مرتضی قریشی با اعلام این خبر گفت: پیرو بازدید کارشناسان بهداشتی اداره دامپزشکی اهواز از کارخانه‌های خوراک دام اهواز، بیش از شش تن خوراک آبزیان به علت آلودگی بالای قارچی ضبط و معدوم شد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: پس از مشاهده شرایط نامناسب نگهداری، کارشناسان اداره دامپزشکی اهواز اقدام به نمونه‌برداری از محموله کردند و پس از اعلام نتایج آزمایش از سوی آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان خوزستان مشخص شد که آلودگی محموله به قارچ بیش از حد مجاز است و پیرو دستور مقام قضایی، نسبت به معدوم‌سازی این محموله اقدام شد.

قریشی افزود: مایکوتوکسین‌ها، متابولیت‌های ثانویه سمی و سرطان‌زای تولیدشده به وسیله برخی از قارچ‌ها هستند و یکی از مهمترین مایکوتوکسین‌های شناخته‌شده، آفلاتوکسین است. 

وی بیان کرد: پس از مصرف جیره‌های غذایی آلوده به آفلاتوکسین توسط آبزی، با توجه به حلالیت بالای آن در چربی، این ترکیب به راحتی وارد سیستم گ‌شود ردش خون میو سپس به کبد منتقل می‌شود. آفلاتوکسین در دام، طیور و آبزیان موجب کاهش سرعت رشد و بازدهی پایین حیوان، سرکوب سیستم ایمنی، نکروز حاد، سیروز و تومورهای کبدی و در نهایت موجب مرگ آبزی می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی اهواز خاطرنشان کرد: در صورتی که در تولید، توزیع و عرضه خوراک مورد نیاز دام، طیور و آبزیان مشکلات بهداشتی به وجود بیاید، احتمال بروز مخاطرات بهداشتی، بیماری‌ها و همچنین کاهش بازدهی تولید در صنعت پرورش وجود دارد.

وی از پرورش‌دهندگان درخواست کرد که خوراک دام، طیور و آبزیان مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha