• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402062214266
  • خبرنگار : 50647

کاهش ۱۵ درصدی برداشت خرما از نخلستانهای بافق

کاهش ۱۵ درصدی برداشت خرما از نخلستانهای بافق

ایسنا/یزد معاون زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بافق از کاهش ۱۵ درصدی برداشت خرما از نخلستان‌های این شهرستان به علت گرمازدگی و پژمردگی خوشه‌ها خبر داد.

«حسن درندی» در گفت‌وگو با ایسنا از وجود ۲۶۰۰ هکتار نخلستان بارور در این شهرستان خبر داد و گفت: نخیلات ۳۵ درصد از این سطح زیرکشت خرما در شهرستان را ارقام اصلاح شده و مابقی را  درختان بومی شامل می‌شود.

وی ضمن پیش‌بینی برداشت هشت هزار تن خرما از نخلستانهای شهرستان در سال جاری، بیان کرد: امسال به علت گرمازدگی و پژمردگی خوشه‌ها، تولید خرما در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته‌ی درندی، خرمای تولیدی شهرستان عمدتاً از ارقام بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی است که به همت بیش از سه هزار نفر بهره‌بردار در شهرستان برداشت می‌شود.

معاون جهادکشاورزی شهرستان با اشاره به اهمیت فعالیت واحدهای فراوری و توسعه زنجیره ارزش افزوده خرما در شهرستان، گفت: در حال حاضر یک واحد بخش خصوصی در زمینه سورت(جداسازی محصول مرغوب از نامرغوب)، بسته‌بندی، ذخیره سازی و تولید فرآورده‌های صنعت خرما با ظرفیت سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن و همچنین بیش از ۱۰ واحد سردخانه در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی صنعت خرما در شهرستان ضمن ایجاد اشتغال، منجر به جذب بخشی از محصول خرما جهت تولید فراورده‌های متنوعی از قبیل شیره، سرکه، دوشاب، کرم صبحانه و رب با ارزش افزوده بیشتر و عرضه آن به بازار مصرف می‌شود.

به گفته وی، برداشت محصول خرما از نخلستان‌های بافق همه ساله از شهریورماه آغاز تا اوایل مهرماه ادامه دارد و بخش اعظمی از محصول خرمای این شهرستان جهت مصرف به سایر شهرستانها ارسال می‌شود.

درندی اظهار کرد: علاوه بر ۱۲۰ نفر که به صورت مستقیم در حوزه کاشت، داشت و برداشت خرما فعالیت دارند، بیش از پنج هزار نفر که عمدتاً زنان هنرمند بافقی هستند در حوزه تولید صنایع دستی و حصیر بافی از محل نخلستان‌های این شهرستان ارتزاق می‌کنند.

این مسئول با اشاره به ثبت نخلستان‌ها و باغ‌های هم پیوند این شهرستان در فهرست آثار ملی در اردیبهشت ۱۴۰۰، تاکید کرد: این اقدام در کنار دیگر چاذبههای گردشگری شهرستان موجب توسعه و رونق بیشتر صنعت گردشگری در بافق شده است.

معاون جهادکشاورزی بافق در پایان نیز از کشاورزان بافقی خواست ضمن رعایت فواصل کشت نخیلات و کودهی آنها به صورت چال کود در فصل زمستان، از هر گونه هرس برگ‌های سبز درختان خرما خودداری کرده و برای جلوگیری از پژمردگی خوشه‌ها در هنگام رسیدن رطب، از دادن کودشیمیایی و همچنین ایجاد تنش‌های‌آبی جلوگیری کنند.

گفتنی است؛ شهرستان بافق استان یزد واقع در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران در مجموع ۶۵۰۰ هکتار زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی دارد که از طریق ۱۲۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳۸ رشته قنات آبیاری می‌شوند.

البته این شهرستان علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی نیز هست به طوری که منطقه‌ای غنی از لحاظ معادن و اندیس‌های معدنی در کشور محسوب می‌شود و معادن زیادی از سنگ آهن، فسفات، سرب و روی، سنگ‌های تزیینی و نیز رگه‌هایی از اورانیوم را در خود جای داده و ۸۰ درصد اشتغال جمعیت شهرستان را نیز به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha