• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۲:۳۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402062113496
  • خبرنگار : 71415

/تحلیل/

اختلاف نظرهای اوکراین و آمریکا بر سر جنگ شدت می‌گیرد

اختلاف نظرهای اوکراین و آمریکا بر سر جنگ شدت می‌گیرد

شبکه آمریکایی ان.بی.سی نیوز در تحلیلی به وجود اختلاف نظر بین مقامات واشنگتن و کی‌یف بر سر وضعیت جنگ در اوکراین و چشم انداز پیش روی آن اذعان کرد.

به گزارش ایسنا، شبکه آمریکایی ان.بی.سی نیوز در این تحلیل خود با اشاره به هشدار اخیر مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص محدود بودن زمان اوکراین برای ادامه دادن به ضد حمله به بن‌بست خورده‌اش علیه روسیه بیان کرد که در سمت مقابل مقامات کی‌یف بر ادامه دادن به نبرد حتی با وجود بدتر شدن وضعیت آب وهوایی در ماه‌های آینده تاکید دارند که این نشان دهنده اختلاف نظر میان اوکراین و آمریکا، اصلی‌ترین پشتیبانش، است.

ان.بی.سی نیوز در این تحلیل نوشت: «هشدار مارک میلی در حالی مطرح می‌شود که با اتمام اجلاس اخیر سران گروه ۲۰ در پایتخت هند تنش‌های کی‌یف با متحدان غربی خود آشکار شد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه بی.بی.سی که روز یکشنبه منتشر شد گفت، با سردتر و مرطوب تر شدن شرایط آب و هوایی در ماه‌های آینده، شرایط مانور برای نظامیان اوکراینی خیلی سخت‌تر می‌شود و احتمالا کی‌یف بازه زمانی کمی به اندازه تنها یک ماه برای رقم زدن یک تحول چشمگیر در میدان جنگ فرصت دارد.

میلی ادامه داد: هنوز حجم زمان باقی مانده به اندازه کافی معقول است و احتمالا به اندازه حدود ۳۰ تا ۴۵ روز از فصل جنگ باقی مانده، بنا بر این کار اوکراینی‌ها هنوز تمام نشده است.

به نوشته ان.بی.سی نیوز، این اظهار نظرهای میلی در حالی مطرح شدند که به نظر می‌رسد کی‌یف مصمم به ادامه دادن به نبرد حتی در زمانی که شرایط آب و هوایی بدتر شود، است.

ان.بی.سی نیوز نوشته است: کریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین روز شنبه گفت "عملیات‌های جنگی به هر صورت ادامه پیدا خواهند کرد. در شرایط آب و هوای سرد، مرطوب و به گِل نشستن خاک جنگیدن دشوارتر است. اما جنگ ادامه خواهد یافت. ضدحمله ادامه خواهد یافت."

کی‌یف در ماه ژوئن ضد حمله‌ای که از مدتها قبل برایش تبلیغ می‌کرد را با هدف بازپس گیری اراضی اشغال شده به جریان انداخت. اوکراین چند روز قبل ادعا کرد در جبهه جنوب خود به خط دفاعی اصلی اول روسها نفوذ کرده است اما در طول ضد حمله خود بجز حصول چند دستاورد کوچک در سمت جنوب نتوانسته توازن را در میدان جنگی که شدیدا توسط روسها مین گذاری و تقویت شده، تغییر دهد.

با نزدیک شدن پاییز و زمستان، آب و هوا تبدیل به فاکتوری مهم در جنگ، حتی در صورتی که جریان کمکهای نظامی غرب ادامه یابد خواهد شد.

ان.بی.سی نیوز در ادامه گزارش خود تاکید کرد، در این که اوکراین بتواند با گرفتن ابتکار عمل در میدان جنگ و تبدیل کردن آن به فتوحات بزرگ همچنان جریان کمک‌های نظامی به خودش را از سمت متحدانش حفظ بکند، تردید وجود دارد.

این در حالی است که کرملین بر شکست خوردن ضدحمله اوکراینی‌ها تاکید کرده است.

ان.بی.سی نیوز در خاتمه مطلب خود به جلوه دیگر اختلاف نظر اوکراین و متحدانش بر سر بیانیه اخیر اجلاس گروه ۲۰ در هند اشاره کرده و می‌نویسد: اوکراین اخیرا از بابت بیانیه مشترک اجلاس سران گروه ۲۰ که شنبه و یکشنبه در هند برگزار شد به این سبب که از محکومیت مستقیم روسیه به خاطر جنگ خودداری کرد اظهار نارضایتی کرد؛ این بیانیه به جای این محکومیت به کشورها هشدار داد از تهدید کردن تمامیت ارضی و حاکمیت دیگران خودداری کنند و خواستار صلح جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین شد.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در پستی در فیسبوک در واکنش به این بیانیه گفت از متحدان کشورش به خاطر آنچه که تلاش برای "گنجاندن ادبیات قدرتمند" در متن بیانیه خواند تشکر می‌کند اما در عین حال بیان داشت: "گروه ۲۰ چیزی برای افتخار کردن ندارد."

نیکولنکو تصویری از یک نسخه جایگزین این بیانیه با محتوای مقصر دانستن مستقیم روسیه منتشر کرده و نوشت که این بیانیه به "واقعیت نزدیک تر به نظر می‌رسد."

او اضافه کرد: به وضوح شرکت طرف اوکراینی در اجلاس به شرکت کنندگان اجازه خواهد داد درک بهتری از وضعیت پیدا کنند.

آمریکا، روسیه و چین از اعضای گروه ۲۰ هستند اما اوکراین عضو این گروه نیست. اعضای این سازمان بر سر موضوع حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین به شدت دچار اختلاف نظر بوده‌اند. با توجه به این مساله، این که آنها این بار توانستند در اجلاس خود بر سر ادبیات اعلامیه مشترکشان درباره جنگ در اوکراین به اتفاق نظر برسند جای شگفتی داشت و این امر باعث شد روسیه این اجلاس را تحسین کرده و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه آن را "موفقیتی بارز" بخواند.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که چرا کشورش با تلطیف لحن بیانیه اجلاس گروه ۲۰ موافقت کرد، گفت: در بین رهبران حاضر در اجلاس نسبت به موضوع اوکراین "شفافیت واقعی" وجود داشت و این مهم است که گروه ۲۰ همچون یک سازمان واحد صحبت کند.

بلینکن گفت: همین واقعیت که ما توانستیم ترتیبی بدهیم که بیانیه‌ای به صورت دسته جمعی منتشر شده و در آن بار دیگر بر اهمیت اوکراین و تمامیت ارضی و حاکمیت آن تاکید شود، بسیار گویا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha