• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070403292
  • خبرنگار : 71628

وال‌استریت‌ژورنال: نتانیاهو منزوی شده است

وال‌استریت‌ژورنال: نتانیاهو منزوی شده است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که انتقادات در سازمان ملل از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه واشنگتن از آن بی‌اثر شده و تکرار این انتقادها در نشست مجمع عمومی از رژیم صهیونیستی که با حربه «یهودستیزی» در برابر فشارهای سازمان ملل ایستاده، تاثیری بر متوقف کردن جنگ نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا،‌ یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اوج تلاش‌های یک ساله برای متوقف کردن جنگ در غزه از طریق محکومیت‌ها، قطعنامه‌ها و پرونده‌های قانونی در دادگاه‌های سازمان ملل خواهد بود اما با این وجود، رژیم صهیونیستی هنوز تغییر رویه نداده است.

در این گزارش که در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» منتشر شده، با اشاره به این که انتظار می‌رود رهبران جهان در سازمان ملل بر جنگ رژیم صهیونیستی در غره و لبنان متمرکز شوند، آمده است: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بارها از پایان دادن به جنگ غزه خودداری کرده است؛ جنگی که در پی عملیات حماس علیه اراضی اشغالی تحت عنوان «طوفان الاقصی» آغاز شد. تلاش‌های آمریکا برای مذاکره در راستای وقفه در این جنگ در غزه که باعث آزادی اسرای نزد حماس شود، بی‌نتیجه مانده است. از طرفی، جنگی تمام‌عیار میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان روزبه‌روز محتمل‌تر به نظر می‌آید.

تلاش‌های ناکام دیپلماتیک برای متوقف کردن جنگ

به شکست منتهی شدن این تلاش‌ها و اقدامات نشان‌دهنده محدودیت‌های سازمان ملل است که دولت‌ها می‌توانند به راحتی و بدون قطع ارتباطات دیپلماتیک یا ایجاد دیگر پیامدها برای این رژیم، به حمایت از این قطعنامه‌ها رای بدهند. فعال‌ترین منتقدان رژیم صهیونیستی در سازمان ملل کشورهای عربی مانند اردن هستند که ادعا می‌شود در آوریل گذشته، حریم هوایی خود را برای رهگیری و سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی طی عملیات «وعده صادق» علیه اراضی اشغالی باز گذاشت. همچنین گفت‌وگوها با عربستان سعودی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که دربردارنده پایان جنگ خواهد بود، بیش از یک سال است که ادامه دارد.

وال‌استریت‌ژورنال: نتانیاهو منزوی شده است
انفجارها در نوار غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳

«ریچارد گوان» یکی از کارشناسان اندیشکده گروه بین‌المللی بحران در بروکسل در این باره گفت: اگر به اشتباه سازمان ملل را «جهان» در نظر بگیریم، اسرائیل تا حد زیادی منزوی شده است. افراد از حضور در سازمان ملل برای انتقاد از اسرائیل اما مخفی کردن این واقعیت بهره می‌برند که واقعا هیچ کاری برای تنبیه اسرائیل انجام نمی‌دهند.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال در ادامه نوشت: نهادها و مقامات سازمان ملل اولین منتقدان اسرائیل برای جنگ آن در غزه بوده‌اند که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر از فلسطینی‌ها شده که بیشترشان غیرنظامی بوده‌اند. این نهاد بین‌المللی با هشدار درباره این که محدود کردن کمک‌های انسانی، احتمالا موجب قحطی خواهد شد، یکی از صریح‌ترین سازمان‌ها درباره تشدید بحران انسانی در غزه بوده است.

تاثیر این رویکرد موجب برانگیختن همدردی و حمایت از آرمان فلسطین در تالارهای سازمان ملل، در برخی پایتخت‌های خارجی و محوطه‌های دانشگاه‌ها شده است. پرونده‌های باز در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه نیز نگرانی‌ها درباره آمار تلفات انسانی در غزه و سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را افزایش داده است.

حمایت آمریکا، تلاش منتقدان تل‌آویو را بی‌اثر ساخته است

در ادامه این گزارش آمده است: توانمندی منتقدان اسرائیل برای استفاده از سازمان ملل برای متعادل کردن سیاست اسرائیل، عمدتا به دلیل تداوم حمایت‌های آمریکا از آن ناکام مانده است.

«دیانا بوتو» یک وکیل فلسطینی‌تبار امور حقوق بشر که روی پرونده‌های دیوان بین‌المللی دادگستری نیز کار کرده، گفته است که کشورها به دلیل این که می‌خواهند در سمت خوب برای آمریکا باشند، از اقدام علیه این رژیم می‌هراسند.

وال‌استریت‌ژورنال: نتانیاهو منزوی شده است
بحران قحطی در جنگ غزه به دلیل کمبود شدید مواد غذایی و روند کُند تحویل کمک‌ها

این وکیل حقوق بشری فلسطینی‌ گفت: آن‌ها بر این باورند که آمریکا باید هدایت این کار را بر عهده بگیرد و چون این کار باید با هدایت آمریکا شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

«ناصر القدوه» وزیر امور خارجه پیشین فلسطین درباره حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: در نهایت، تا زمانی که موضع مهم‌ترین اعضای دائمی شورای امنیت این باشد، چیزی در شورای امنیت تغییر نخواهد کرد.

این مطلب می‌افزاید: منتقدان نحوه رسیدگی دولت بایدن به این جنگ می‌گویند، آمریکا باید از تمامی ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار دارد برای فشار آوردن به اسرائیل به منظور انجام دادن توافق آتش‌بس و کمک به برقراری آرامش در منطقه، از جمله از طریق متوقف کردن ارسال تسلیحات و استفاده نکردن از حق وتوی خود در شورای امنیت برای حمایت از آن، استفاده کند.

بخشی از دلیلی که دولت بایدن از چنین اقداماتی خودداری کرده، سیاسی است. علی‌رغم وجود عنصر رو به رشد در حزب دموکرات که همدردی بیشتری با فلسطینی‌ها دارد، اکثر آمریکایی‌ها همچنان از صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند.

«گرگوری کاز» یک استاد امور بین‌الملل در دانشگاه تگزاس در این باره گفت: اعمال فشار مستقیم بر اسرائیل برای دولت آمریکا خطرناک است. انجام دادن این کار، به‌ویژه در سال انتخابات دشوار است.

«مایکل کاپلو» مسئول ارشد سیاسی اندیشکده «مجمع سیاست اسرائیل» در نیویورک گفت آمریکا علاوه بر این، خواسته‌هایی فراتر از جنگ رژیم صهیونیستی-فلسطین برای منطقه غرب آسیا در سر دارد. به گفته او، آمریکا می‌خواهد شاهد ایجاد ائتلافی از متحدان خود، از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی میانه‌رو برای مقابله با ایران باشد تا فرصت بیشتری برای تمرکز بر رقبایی مانند روسیه و چین بیابد.

وال‌استریت‌ژورنال: نتانیاهو منزوی شده است
گورهای دسته‌جمعی در جنگ غزه

او همچنین بیان کرد: اسرائیل، تماما، در بلوک تحت رهبری آمریکا قرار می‌گیرد. اگر جای آمریکا باشید، حتی اگر درباره برخی از کارهایی که اسرائیل در غزه می‌کند، عمیقا برآشفته باشید هم، وقتی می‌خواهید اسرائیل با آن چالش‌ها مقابله کند، تحریم‌های تسلیحاتی علیه آن اعمال نمی‌کنید.

مقابله رژیم صهیونیستی با فشارها در سازمان ملل

نتانیاهو که قرار است جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، قرار است این نهاد بین‌المللی را به دلیل محکوم نکردن حمله ۷ اکتبر حماس به اراضی اشغالی و در عین حال، تصویب چندین قطعنامه برای انتقاد از رفتار این رژیم به باد انتقاد بگیرد. رژیم صهیونیستی با «یهودستیز» تلقی کردن سازمان ملل که به ادعای آن به طور نامتناسب این رژیم را محکوم می‌کند و ناقضان حقوق بشر را به حال خود وا می‌گذارد، با فشارهای افزایش‌یافته در این نهاد بین‌المللی مقابله می‌کند.

«دنی دانون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از فشارها علیه این رژیم و با اشاره به دو جنگ بزرگ دیگر در جهان گفت: «تمرکز روی غزه خواهد بود نه اوکراین و نه حتی سودان. بسیاری از رهبران می‌آیند و منبع مشکل را که ۷ اکتبر بود و حملات حزب‌الله را نادیده می‌گیرند.»

وال‌ استریت ژورنال در پایان نوشت: «موعظه‌ها و بدگویی‌های این هفته، احتمالا، در کوتاه‌مدت تاثیری بر متوقف کردن جنگ نخواهد داشت.»

بوتو، وکیل فلسطینی، گفت: «فکر می‌کنم سخنرانی‌های زیادی را شاهد خواهیم بود. و من فکر نمی‌کنم چیزی فراتر از آن ببینیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha