به گزارش ایسنا، حضور در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی گردشگری ایران به شمار میآید، هر چند در دورههایی برخی مسؤولان گردشگری معتقد بودند حضور در نمایشگاههای بینالمللی فقط نیم درصد در جذب گردشگر خارجی تأثیر داشته است، درحالیکه فعالان خصوصی و سرمایهگذاران گردشگری خلاف این را باور دارند و معتقدند غیبت ایران در نمایشگاههای خارجی به مراتب تأثیر بدتری بر گردشگری ایران خواهد داشت و به حذف تدریجی و فراموش کردن آن منجر میشود، بهویژه آنها میگویند برای تبلیغ گردشگری ایران در رسانههای خارجی هزینهای نمیشود و عملا ایران در زمینه تبلیغات بینالمللی گردشگری به نمایشگاه و برگزاری نشستهای تجاری B2B محدود شده است.
با کاهش محدودیتهای کرونا و بازگشایی نمایشگاههای بینالمللی اگرچه ایران در بازارهای هدف و سنتی خود حضور داشته، اما مرور شکل حضور آن نشان میدهد استراتژی و برنامهریزی اصولی و چندان هدفمندی وجود نداشته تا اثرگذاری آن در گردشگری ملموس باشد. این وضعیت در یکسال گذشته تحتتأثیر رفتارهای سیاسی برخی کشورها نیز تشدید شده است.
بیشتر بخوانید:
غیبت ایران در بورس گردشگری جهان
تصویری که از ایران در فرانسه به نمایش گذاشته شد
معاون گردشگری: تبلیغ علیه ایران با عباراتی ناامیدکننده و ترسناک
با این وجود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامهریزی کرده که تا پایان سال ۱۴۰۲ در ۱۰ نمایشگاه گردشگری کشورهای بازار هدف نخست شرکت کند، که البته تا کنون برخی از آنها به بهانه تحریمهای آمریکا یا رفتار سیاسی مقطعی بعضی کشورها مانع از برپایی پاویون رسمی ایران شدهاند. البته که برخی از آژانسهای گردشگری ایران گفتهاند در این نمایشگاهها به عنوان بازدیدکننده حضور خواهند داشت تا به شکلی نام ایران را حفظ کنند.
براساس اولویتبندی و برنامهریزی صورت گرفته، پیشبینی شده است ایران تا پایان سال ۱۴۰۲ در نمایشگاههای فرانسه، چین، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، ترکیه، هند، آلمان و روسیه حضور داشته باشد، که براساس پیگیریهای ایسنا، ایران در نمایشگاه فرانسه و انگلیس پاویونی نخواهد داشت؛ در فرانسه به دلیل آنکه تعداد شرکتکنندگان به حد نصاب نرسیده و حضور در نمایشگاه پرسابقه انگلیس را هم بخش خصوصی مثل چند دهه اخیر با مسؤولیت خود پیگیری خواهد کرد. نمایشگاه COTTM چین نیز به بهانه تحریمهای آمریکا، فعلا این امکان را از ایران گرفته، اما ایران قرار است در نمایشگاه ITB شانگهای چین حضور رسمی داشته باشد.
افزون بر این، برای بازارهای هدف اولویت دوم نیز حضور در نمایشگاههای ارمنستان، عمان، ژاپن، قطر، لهستان، اتریش و صربستان پیشبینی شده که با توجه به تعداد متقاضی و شرایط نمایشگاه، برای حضور در آنها تصمیمگیری میشود.
ایران که طبق آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشترین تعداد مسافران و گردشگرانش را از کشورهای همسایه دارد، در یک سال گذشته روی این کشورها بیشتر متمرکز شده است، هرچند بررسیها نشان میدهد بازاریابی در این کشورها همچنان به شکل سنتی انجام میشود. بر همین اساس، در برنامه بازاریابی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه تخصصی گردشگری ایران در کشورهای پاکستان، اندونزی، مالزی، عربستان و عراق و برپایی هفته فرهنگی در کشورهای همسایه نیز پیشبینی شده است که البته زمان دقیقی برای آنها مشخص نیست.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام
نظرات