محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در کربلای معلی در گفتوگو با ایسنا در سخنانی درباره تأثیرگذاری اربعین و گرامیداشت شعائر دینی بیان کرد: در هرجایی اگر توانستیم ارتباط مردم با ائمه (ع) و به طور ویژه امام حسین (ع) و مفاهیم متأثر از اربعین را ترویج کنیم، این سرمایههای فرهنگی و مذهبی به عنوان مهمترین عامل ایستادگی و بازدارندگی در برابر ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی اثربخش بوده است.
وی خاطرنشان کرد: محرم، عاشورا و اربعین از بزرگترین مفاهیم دینی ما در جامعه است. اکنون در ایام محرم حدود ۸۴ درصد مردم به نشان ارادت به امام حسین (ع) لباس مشکی به تن میکنند. بنابراین اگر ارزشهای دینی و فرهنگی ما مانند حجاب را از طریق این نوع مناسک به مردم منتقل کنیم حتما تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
اسماعیلی گفت: موضوع اربعین و محبت به آل الله و امام حسین (ع) مهمترین سرمایه فرهنگی ما است و همه داریم از این سرمایه استفاده میکنیم در عین حال به عنوان خادمین مردم و مسئولین دولتی وظیفهمان این است که زیرساختها و امکانات را در کنار این سفره پر برکت الهی هموار کنیم تا این حرکت مردمی هرچه پرشکوهتر برگزار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خدماتی که دولت در دو سال گذشته در این زمینه انجام داده است، خاطرنشان کرد: در این دوسال با پشت سر گذاشتن همهگیری کرونا اقدامات مهمی در بحث خدمترسانی به زائران اربعین انجام شد و به خوبی مشکلاتی که سالهای سال مردم در بحث ورود و خروج یا حمل و نقل داشتند بر طرف شد. همچنین ما اربعین را منحصر به کربلا و به جاده نجف و کربلا نمیبینیم. در داخل کشور همین امروز موکبهاب بزرگ فراهم شده و مردم در مسیر و میادین بزرگ شهرها و امامزادگان واجب التعظیم در قالب برنامه جامندگانداز اربعین شعائر را گرامی میدارند.
اسماعیلی در پایان، با تاکید بر اینکه «در دولت فقط وظیفه ما خدمتگزاری و تسهیل امکانات است»، گفت: به طور خاص در حوزه فرهنگی و هنری، حج و زیارت، سازمان اوقاف و ستاد مساجد که از مجموعههایی است که مدیریتش با وزارت فرهنگ است، تلاش کردیم همه امکانات برای اثرگذاری فرهنگی اجتماعی این حرکت عظیم مردمی پای کار بیاید.
انتهای پیام
نظرات