• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402061308771
  • خبرنگار : 50214

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

صادارت ۵۰ هزار میلیاردی تعاونی‌های یزد/ فعالیت ۳۲۹۳ تعاونی فعال در پایتخت تعاونی ایران

صادارت ۵۰ هزار میلیاردی تعاونی‌های یزد/ فعالیت ۳۲۹۳ تعاونی فعال در پایتخت تعاونی ایران

ایسنا/یزد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم به افزایش سهم تعاون در اقتصاد به ۱۵ درصد، گفت: یزد به عنوان پایتخت ایران در حال حاضر سه هزار و ۲۹۳ تعاونی فعال دارد که سهم صادارت آنها از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

«محمدرضا فلاحتی» به مناسبت ۱۳ شهریور ماه «روز تعاون» در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دولت سیزدهم مبحث سند توسعه بخش تعاون را دنبال کرد که این سند در هیات وزیران مصوب و ابلاغ شد و در حال حاضر دستگاه‌های مربوطه در حال تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن هستند.

وی با بیان این که برنامه هفتم که در مجلس در حال بررسی است به حوزه تعاون نگاه ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: در برنامه هفتم قرار هست سالی دو درصد به سهم تعاون در اقتصاد اضافه شود و سهم تعاون در اقتصاد از پنج درصد به ۱۵ درصد برسد و این در حالیست که هدفگذاری این بود که سهم تعاون در اقتصاد به ۲۵ درصد برسد که بعد از ۴۰ سال این امر محقق نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: تقویت بنیه مالی بانک توسعه تعاون، اصلاحیه‌هایی که باید در قوانین در صورت نیاز اتفاق بیفتد و خط اعتباری برای حمایت های مالی از شرکت تعاونی ها برخی اقداماتی است که در این برنامه قرار هست برای تعاون روی دهد.

وی با اشاره به این که شش هزار و ۶۶۸ شرکت تعاونی در پایتخت تعاون ایران تاکنون تشکیل شده است، تصریح کرد: از این تعداد شرکت سه هزار و ۲۹۳ شرکت فعال هستند و برای ۳۵ هزار و ۴۴۳ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند و مابقی شرکت‌ها غیرفعال، راکد یا منحل شده اند.

فلاحتی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۴۵ شرکت تعاونی در استان تشکیل شده است که برای دو هزار و ۵۸۶ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: در این شرکت تعاونی‌ها، سه هزار و ۴۹۰ عضو هستند و برای ایجاد این شرکت تعاونی‌ها ۳۴۰ هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در رابطه با صادرات شرکت‌های تعاونی استان، گفت: از ابتدای کار دولت تاکنون بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال محصولات شرکت‌های تعاونی استان به دیگر کشورها صادر شده است.

وی افزود: در راستای نظارت بر عملکرد شرکت‌های تعاونی از شهریورماه ۱۴۰۰ تاکنون از ۶۶ شرکت تعاوی حسابرسی صورت گرفته است که سه شرکت تعاونی متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

فلاحتی با بیان این که در ابتدای سال گذشته تفاهم نامه اعتباری دو  هزار میلیارد تومانی با بانک توسعه منعقد شد، عنوان کرد: موفق شدیم تقریبا ۳۰ درصد از این منابع طرح به بانک معرفی کنیم که ۴۰ درصد آن توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است.

به گفته وی، ۳۳ طرح با مبلغ ۲۶۷ میلیارد تومان جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدند که تاکنون ۸ طرح توانستند ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد اضافه کرد: در راستای حمایت از شرکت های تعاونی همچنین تفاهم نامه‌ای با بانک رسالت منعقد شد که از ناحیه ۲۲ شرکت تعاونی در استان توانستند مبلغ پنح میلیارد تومان تسهیلات کم بهره را جذب کنند. همچنین ۴۹ شرکت تعاونی جهت اخذ تسهیلات تبصره ۱۶ به بانک ها معرفی شدند که ۱۵ شرکت توانستند مبلغ ۱۵ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

قلاحتی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموعه ۴۵ شرکت تعاونی توانستند ۹۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که در سال جاری نیز از ناحیه تفاهم نامه سه هزار میلیاردی، ۲۰ طرح برای جذب ۴۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانک عامل معرفی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha