• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402061308402
  • خبرنگار : 50562

میراث معنوی پیاده‌روی اربعین حسینی از کف‌مان نرود

میراث معنوی پیاده‌روی اربعین حسینی از کف‌مان نرود

ایسنا/خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: با توجه به نبود خدمات مطلوب در حوزه فرهنگ و کم‌کاری در مسیر حرکت زایران اربعین حسینی ممکن است این میراث معنوی و حرکت فرهنگی به نام کشورهای دیگر ثبت شود.

احمد جعفری‌ماجد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میراث معنوی عاشورایی تنها به نمایشی رسانه‌ای، خبری و چند عکس یادگاری خلاصه شده است.

وی با اشاره به بازدید میدانی، بررسی‌ها و گفت‌وگوهایی که از آغاز حرکت فرهنگی پیاده‌روی اربعین حسینی تاکنون با زایران داشته است،تصریح کرد: متاسفانه بررسی‌ها از کوتاهی‌های اداره کل میراث فرهنگی خوزستان حکایت دارد زیرا از آغاز این حرکت فرهنگی تاکنون ساختهای جدیدی از جانب اداره کل برای زایران حسینی مشاهده نشده است.

او اضافه کرد: با وجود تردد گسترده زایران اربعین حسینی متاسفانه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خوزستان که متولی ثبت، ضبط و معرفی میراث معنوی است اقدام فرهنگی موثری مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: به رغم ادعای مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مبنی بر ایجاد و بهسازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مسیر حرکت زایران حسینی هم‌اکنون سکونی مطلق مشاهده می‌شود و از قرار مسؤولان نتوانسته‌اند چیدمان مطلوبی برپا کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی عنوان کرد: سوال مهم این است که آیا عدم اهتمام به مسایل معنوی و پیاده‌روی اربعین حسینی در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ناشی از بی‌تفاوتی هرم مدیریتی این نهاد فرهنگی است؟

جعفری‌ماجد خاطرنشان کرد: ثبت آثاری همچون مقتل‌خوانی‌ به زبان عربی، سینه‌زنی مردانه واحد، اثنین و ثلاث که از خوزستان به تمام جهان تشیع منتقل شده و انواع قالب‌های شعری مربوط به نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی عاشورایی و هزاران سنت و رسوم دیگر توسط مردم این استان انجام شده است.

وی با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین حسینی نه تنها میراث ‌معنوی بلکه به نوعی گردشگری مذهبی نیز به‌شمار می‌رود تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با نداشتن اولویت استراتژیک و هدف تا به امروز ثابت کرده به این حرکت فرهنگی اهمیت نمی‌دهد.

او یادآور شد: در دوره‌های مدیریتی قبلی اداره کل برای این رویداد فرهنگی شاهد احداث مواکب در مسیر حرکت زایران، بازدید، توزیع اقلام فرهنگی و... بوده‌ایم اما متاسفانه در این دوره هیچ ‌گونه اهمیتی به این رویداد فرهنگی مهم داده نشده است.

جعفری‌ماجد بیان کرد: آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در استان خوزستان بزرگ‌ترین کارناوال پیاده‌روی در کشور است که سنت ماندگاری از میراث‌ عاشورایی جنوب است و در سال‌های اخیر نه‌ تنها در جنوب کشور بلکه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha