• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402061107192
  • خبرنگار : 50124

خبرهای خوب در شناسایی ارقام مقاوم به تنش‌های محیطی بادام در چهارمحال و بختیاری

خبرهای خوب در شناسایی ارقام مقاوم به تنش‌های محیطی بادام در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از ثمردهی ۶۵ رقم تجاری و ژنوتیب‌های امیدبخش بادام در طرح مقایسه و بررسی سازگاری این ارقام در استان خبر داد.

حسین برزگر ۱۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سرمازدگی سالانه حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان به باغات بادام استان خسارت وارد می‌کند، اظهار کرد: به طور میانگین در ۱۰ سال گذشته و به قیمت روز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی به باغات استان وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه از دهه ۷۰ توسعه باغات بادام در استان کلید خورد، افزود: ارقامی که برای جایگزینی به خصوص در باغات فرسوده و اصلاح باغات درجه دو در استان مطرح بود، نیاز به چاره اندیشی داشت که مجددا بحث سرمازدگی و خسارت به باغات بادام وارد نشود. در این راستا طرح مقایسه و بررسی سازگاری ارقام جدید در استان با همکاری موسسه تحقیقات باغبانی کشور و پژوهشکده میوه‌های معتدل و سردسیری در شهرستان بن و ایستگاه تحقیقات بادام به صورت همزمان اجرا شد.

برزگر به طرح‌های مشابه برای دیگر محصولات در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عمر باردهی درختان گردو زیاد است، در باغات گردو مقوله سرشاخه‌کاری مطرح است و ژنوتیب‌های برتر در استان باید شناسایی شوند و بحث سازگاری ارقام تجاری دنیا در ایستگاه تحقیقات بادام سوادجان و بخش خصوصی در حال انجام است.

برزگز گفت: توسعه بذور اصلاح شده از ارقام اصلاح شده جدید در سطح پرورشی و مادری در مراکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی استان در حال تکثیر و آزمایش هستتند.

همچنین حسن جهانبازی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری یکی از راهکارهای مهم برای مقابله با تنش‌های محیطی همچون سرمازدگی که در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک مشکلی اصلی است، معرفی ارقام مناسب برای مقابله با این تنش دانست.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات در حوزه گونه‌های باغی عمدتا طولانی مدت است، افزود: از حدود ۲۰ سال گذشته محققان سازمان تحقیقات از جمله محققان این استان وارد فاز تحقیقات شدند و در این کار ۶۵ رقم امیدبخش بادام انتخاب و در استان‌‎های بادام‌خیز کشور از جمله چهارمحال و بختیاری کشت شد و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک این ارقام مقاوم معرفی شوند.

در ادامه ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز سطح باغات بادام استان را حدود ۱۷ هزار هکتار دانست و اظهار کرد: پبش‌بینی می‌شود در سال‌های با شرایط مناسب بیش از ۲۰ هزار تن بادام برداشت شود.

وی با اشاره به مقوله سرمازدگی باغات استان و نداشتن صرفه اقتصادی برای کشاورز، تصریح کرد: شهرستان بن و سامان بیشترین باغات بادام را در استان به خود اختصاص داده‌اند اما بیش از ۶۰ درصد این باغات پیر شده و نیاز به اصلاح و یا جایگزینی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha