• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402061107161
  • خبرنگار : 71660

/گزارش/

ابرقدرتی به ‌نام چین در فکر آب‌های دوردست

ابرقدرتی به ‌نام چین در فکر آب‌های دوردست

چین با بیش از ۳۴۰ کشتی جنگی، بزرگترین ناوگان دریایی جهان را ساخته است و تا همین اواخر به عنوان «نیروی دریایی آب‌های سبز» نیز شناخته شده که عمدتا در نزدیکی سواحل خود فعالیت می‌کند.

به گزارش ایسنا، سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: با این حال کشتی‌سازی چین، جاه‌طلبی‌های «آب‌های آزاد» را نشان می‌دهد. این کشور در سال‌های اخیر ناوشکن‌های بزرگ مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، کشتی‌های تهاجمی آبی-خاکی و ناوهای هواپیمابر را با توانایی انجام عملیات در اقیانوس‌های باز در هزاران مایلی از چین راه‌اندازی کرده است.

نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین برای حفظ دسترسی جهانی و برای این کشتی‌های آب‌های آزاد به مکان‌هایی جهت سوخت‌گیری در دور از کشورش احتیاج دارد.

تحلیل‌ها و بررسی‌های جدید از سوی یک اندیشکده مستقر در واشنگتن تحت عنوان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» می‌گوید: پکن به‌طور فزاینده‌ای تلاش می‌کند تا برای دسترسی به بندر، یک پایگاه دریایی در کامبوج و سایر مکان‌های احتمالی مثل سواحل اقیانوس اطلس در اطراف آفریقا ایجاد کند.

طبق گزارش این اندیشکده، میزان تاسیسات ارتش آزادی‌بخش خلق چین در مکان‌هایی نظیر آرژانتین و کوبا در حال افزایش است زیرا می‌توانند اقدامات مختلفی از جمله رصد فضا و ماهواره انجام دهند تا ارتباطات مربوط به کشورهای غربی را دریافت کنند.

کارشناسان ادعا می‌کنند، این تلاش‌ها با هدف ارتقاء سطح نظامی چین که در حال حاضر صرفا شامل یک پایگاه دریایی در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا است، انجام می‌شوند.

اما این درحالیست که مقامات چینی بارها تاکید کرده‌اند که پکن به دنبال «گسترش و نفوذ» در خارج نیست و این ادعا را که چین با کشورهای دیگر با هدف تاسیس پایگاه‌ها در خاکشان همکاری می‌کنند، رد کرده است.

ابرقدرتی به ‌نام چین، در فکر آبهای دور دست

اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با استناد بر تصاویر ماهواره‌ای، از گزارش خود نتیجه‌گیری می‌کند؛ این اندیشکده می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از یک توسعه چشمگیر در بندر «ریم» کامبوج است. این تصاویر نشان می‌دهند چین در حال تکمیل لنگرگاهی در بندر نامبرده شده است و این فضا به قدر کافی بزرگ می‌باشد تا از یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین میزبانی کند.

این اندیشکده در پایان گزارشش نوشت: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین به دنبال گسترش رد پای خود است تا بدین طریق ماموریت‌های مختلفی را انجام دهد. این ارتش اقدامات خود را کاهش نمی‌دهد و سوال اصلی اینجاست که چین پایگاه نظامی بعدی خود را در کجا تاسیس خواهد کرد؟»

بررسی دیگری توسط پژوهشکده «اِید دیتا» زیر نظر دانشگاه «ویلیام اند ماری» واقع در ایالت ویرجینا به مکان‌های بالقوه جهت تاسیس پایگاه‌های دریایی چین در دیگر کشورها اشاره می‌کند.

این پژوهشکده می‌گوید: ما فهرستی از مکان‌های احتمالی که چین شاید بخواهد در آینده پایگاه‌های دریایی در آن‌ها تاسیس کند، تهیه کرده‌ایم. در صدر این فهرست بندر تجاری «هامبانتوتا» در سریلانکا قرار دارد. پس از آن می‌توان به باتا در گینه استوایی، گوادر در پاکستان، کریبی در کامرون، ریم در کامبوج، وانواتو در اقیانوس آرام جنوبی، ناکالا در موزامبیک و نواکشوت در موریتانی اشاره کرد.

ابرقدرتی به ‌نام چین، در فکر آبهای دور دست

در واشنگتن برخی از اعضای کنگره توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و از وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا می‌خواهند که درخصوص این مسئله تدابیری اتخاذ و با گسترش رد پای چین در جهان از طریق افزایش حضور آمریکا در مکان‌هایی که ارتش آزادی‌بخش خلق چین حضور دارد، مقابله کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha