• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402060704401
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی اردبیل تاکید کرد:

ضرورت هوشمندسازی کشاورزی با هدف ارتقای بهره‌وری

ضرورت هوشمندسازی کشاورزی با هدف ارتقای بهره‌وری

ایسنا/اردبیل رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بر لزوم بکارگیری فناوری‌های نوین و هوشمند سازی کشاورزی برای افزایش بهره‌وری تولید و کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، کمال شهبازی ۷ شهریور گفت: در حال حاضر موضوع خشکسالی یکی از مسائل و چالش‌های مهم در حوزه کشاورزی است و محققان مرکز بایستی به این مهم توجه نموده و پروژه‌های تحقیقاتی را به این سمت سوق دهند و طرح‌های تحقیقاتی منطقه‌ای، استانی و تقاضامحور افزایش یابد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به موضوع بهره‌وری تولیدات کشاورزی پرداخت و خاطر نشان کرد: مهمترین راهکار افزایش بهره‌وری استفاده بهینه از منابع محدود و موجود آب و خاک و سایر نهاده های کشاورزی جهت خوداتکایی و خودکفایی در بخش کشاورزی با حداکثر استقلال در امنیت غذایی است.

دبیر شورای تات استان، راهکارهای افزایش بهره‌وری در کشاورزی را رعایت الگوی کشت با روش‌های نوین آبیاری، بهبود وضعیت مکانیزاسیون در کشاورزی، استفاده از روش کشت گلخانه‌ای، استفاده بهینه از روش‌های کشاورزی نوین مانند کشاورزی دقیق، استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، استفاده از حسگرها برای اعمال دقیق نهاده کشاورزی، کشاورزی حفاظتی و سیستم‌های نوین آبیاری برشمرد.

وی، هوشمند سازی آبیاری در بخش کشاورزی در کنار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از دیگر راهکار افزایش بهره‌وری در مصرف آب اعلام کرد و گفت: بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند موجب بهره‌وری در مصرف آب و افزایش تولیدات کشاورزی با استفاده از منابع موجود می‌شود.

شهبازی مدیریت آنلاین عرصه‌های کشاورزی از نظر میزان سطح زیر کشت، انجام عملیات داشت و برداشت و همچنین کنترل آفات را از دیگر اولویت‌های بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: که می‌توانیم با بکارگیری سیستم‌های نظارت و کنترل از راه دور از جمله تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت تولید محصولات کشاورزی را بهتر کنترل نماییم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha