به گزارش ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی در نشست تخصصی «شب موزه ملی علوم و فناوری ایران» که عصر یکشنبه، ۵ شهریور ماه همزمان با بزرگداشت زکریای رازی برگزارشد، گفت: تعریف موزه به طور مداوم در حال تغییر است. برخی از پدیدهها پس از جنگ جهانی دوم در شکل جدید به وجود آمدند و ماحصل نتایج پس از جنگ هستند. موزه یک اصل است و تعریفهای آن خیلی دقیق نیست و این تعاریف براساس نیازهای بشری است.
وی با بیان اینکه دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و موزههای علم و فناوری در ترویج علم نقش دارند، اظهار کرد: پرسش «تفاوت نقش موزهها با دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری در ترویج علم چیست؟» را مطرح میکنم. موزهها یک نگاه به جامعه دارند و آن نگاه موزهای است. اینطور مطرح میشود که ما در موزهها به گذشته فکر میکنیم، در حالی که چنین مسالهای وجود ندارد و ما به آینده میاندیشیم. به عبارت دیگر میتوان گفت، ما گذشته را برای آینده میخواهیم و میخواهیم اطلاعات گذشته را برای آینده داشته باشیم.
رئیس کمیته ملی موزهها – ایکوم ایران با بیان اینکه بشر به دنبال این بود که تمام اطلاعات را به صورت یکجا جمعآوری کند، افزود: بشر با کمک هوش مصنوعی میتواند تمام دیتا را در کنار یکدیگر داشته باشد. من بر این باور هستم که موزهها نقش حافظه بشری را دارند و موزههای علم و فناوری میتوانند جریان علم را از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر منتقل کنند. این موضوع در سیکل علمی هم تاثیر دارد، یونان در برههای از زمان مرجع علمی بود، اما ایران عصر اشکانی به جایگاه مهمی در عرصه فلسفه دست یافت. پس از سقوط اشکانی، تحول اسلامی شکل گرفت و دانشمندان بزرگی چون ابنسینا و فارابی ظهور کردند که به ترتیب خود را جانشین ارسطو و افلاطون میدانستند. علم در دوران جنگهای صلیبی نیز نقل مکان کرد.
وی درباره نقش موزهها در عرصه آموزش، گفت: موزهها میتوانند نقش آموزش مادری داشته باشند؛ یعنی اینکه آموزهها را به نسل آینده منتقل کنند. موزههای علم و فناوری میتوانند علم را به نسل آینده منتقل کنند و آنچه مورد نیاز نسل آینده است، میتواند از طریق موزه علم منتقل شود.
انتهای پیام
نظرات